The works written on tafsir were generally classified in terms of insight and narration until the 19th century, and the works done after this century were generally evaluated as contemporary tafsir. When we subject contemporary tafsir studies to a general classification and evaluation, it becomes clear that social, scientific, literary, historicist, thematic and ilhadi types of tafsir are categorized. There are many factors in the emergence and development of each of these interpretations, and for this reason, there are some differences between them in terms of method and principle. Therefore, it is not correct to evaluate all the relevant commentaries and their authors in the same category. Some of them tried to reveal the miraculous aspect of the Qur’an in the light of the truths of the old and the new, some of them presented modern discourses as the truths of the Qur’an, while others developed a historicist perspective by restricting the verses to a certain period of time and generally rejected the scientific method and they have written works that are far from methods. As a result, in the contemporary and modern tafsir movement, the subjects of secularism, rationalism, positivism, tajdid, improvement, reform and jurisprudence were emphasized and the verses of the Qur’an were associated with some socio-political problems. In this respect, in this article, the characteristics and nature of contemporary commentaries written in the last two centuries, the general approach of their authors and the reasons affecting their diverging aspects, and their preferences that are considered far from being scientific are discussed.
Interpretation Contemporary Scientific Literary Social İlhadi
Tefsir üzerine yazılan eserler 19. yüzyıla kadar genel olarak dirâyet ve rivâyet yönü itibarıyla tasnif edilmiş, bu yüzyıldan sonra yapılan çalışmalar ise çağdaş tefsirler olarak değerlendirilmiştir. Çağdaş tefsir çalışmalarını genel bir tasnif ve değerlendirmeye tabi tuttuğumuzda içerisine içtimâî, bilimsel, edebî, tarihselci, konulu ve ilhâdî tefsir türlerinin kategorize edildiği kendini göstermektedir. Bu tefsirlerden her birinin ortaya çıkışlarında ve gelişmelerinde birçok etken söz konusudur ve bu sebeple kendi aralarında yöntem ve prensip cihetiyle bazı farklılıklar mevcuttur. Dolayısıyla ilgili tefsirlerin ve müelliflerinin hepsinin aynı kategoride değerlendirilmesi doğru değildir; ancak çağdaş İslam dünyasındaki her eğilim, doğrudan veya dolaylı olarak çağdaş İslam düşüncesinin en aksiyonel siması olarak ön plana çıkan Muhammed Abduh ve onun tesis ettiği Islah Hareketinden etkilendiği görülmektedir. Bunlardan bazıları eski ve yeninin doğruları ışığı altında Kur’an’ın i’caz yönünü ortaya koymaya çalışırken, bazıları ise modern söylemleri Kur’an hakikatleri olarak sunmuşlar, diğerleri ise âyetleri belli bir zaman dilimine hasrederek tarihselci bir bakış açısı geliştirmişler ve genel olarak ilmî yöntem ve metotlardan uzak nitelikte eserler telif etmişlerdir. Netice olarak modern tefsir hareketinde ağırlıklı olarak sekülerizm, rasyonalizm, tecdit, ıslahat, içtihat konularına vurgu yapılmış ve Kur’ân ayetleri yaşanan birtakım sosyopolitik problemlerle ilişkilendirilmiştir. Bu bakımdan bu makalede yaklaşık son iki asırda yazılmış çağdaş tefsirlerin özellikleri ve mahiyetleri, müelliflerinin genel tutumları ve ayrışan yönlerine etki eden sebepler ile ilmîlikten uzak olduğu düşünülen tercihleri tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |