ZİHİN KURAMI GÖREV BATARYASI (TOMTB) ’NIN 3-5 YAŞ ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 3, 627 - 639, 30.09.2023
Canan Keleş Ertürk
,
Kezban Tepeli
Öz
Bu araştırma 3-5 yaş çocukları için Zihin Kuramı Görev Bataryası (TOMTB)’nınn geçerlik ve güvenirlik çalışması amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel araştırmalardan genel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Konya İl Merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarına devam eden 3-5 yaş grubunda 310 çocuk olışturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla Zihin Kuramı Görev Bataryası (TOMTB) ve Genel Bilgi Formu kullanılmıştır. Zihin Kuramı Görev Bataryası (TOMTB)’nın geçerlik çalışmaları için kapsam geçerliği (uzman görüşü) ve yapı geçerliği (doğrulayıcı faktör analizi) incelenmiştir. Ölçümlerin iç tutarlılık anlamındaki güvenirliği, KR-20, test tekrar test güvenirliği ve Pearson Korelasyon Katsayısı ile hesaplanmıştır.Yapılan analizlerde Zihin Kuramı Görev Bataryası (TOMTB)’nın 3-5 yaş çocukları için geçerli ve güvenilir bir test olduğu saptanmıştır.
Kaynakça
- Alpar, R. (2022). Spor sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik spss de çözümleme adımları ile birlikte. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Astington, J. W., & Edward, M.J. (2010). The development of theory of mind ın early childhood. Social Cognition. http://www.child-encyclopedia.com/documents/Astington-EdwardANGxp.pdf.
- Astington, J. W. (2003). Sometimes necessary, never sufficient false-belief understanding and social competence (Ed.: Betty Repacholi, Virginia Slaughter). Individual differences in theory of mind: Implications for typical and atypical development. New York and Hove: Psychology Press, 14-39.
- Astington, J.W. (2020). The developmental interdependence of theory of mind and language. (Ed. Nicholas J.Enfield & Stephen C.Levinson ), Roots Of Human Sociality Culture, Cognition And Interaction, New York: Routledge, 179- 206.
- Baron Cohen, S., Leslie, A.M. & Frith, U. (1985). “Does the autistic child have a “theory of mind” Cognition 21: 37–46. doi: 10.1016/0010-0277(85)90022-8.
- Bartsch, K. & Wellman, H.M. (1995). Children talk about the mind, Oxford University Press, New York.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları (5. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for fit ındexes ın covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.doi: 10.1080/10705519909540118.
- Hughes, C., Jaffee, S. R., Happé, F., Taylor, A., Caspi, A. & Moffitt, T. E. (2005). Origins of individual differences in theory of mind: From nature to nurture?. Child Development, 76(2), 356-370.doi: 10.1111/j.1467-8624.2005.00850_a.x.
- Karmiloff Smith, A. (2010). Onto- and phylogenetic considerations (Ed.: Britt M. Glatzer, Vinod Goel, Albrecht Von Müller). Towards a theory of thinking building blocks for a conceptual framework, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
- Keenan, T. (2003). Individual differences ın theory of mind the preschool years and beyond (Ed.: Betty Repacholi, Virginia Slaughter) Individual differences in theory of mind: Implications for typical and atypical development. New York And Hove: Psychology Press, 122-143.
- Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. (4. Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
VALIDITY AND RELIABILITY OF THEORY OF MIND TASK BATTERY (TOMTB) FOR 3-5 YEAR OLD CHILDREN
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 3, 627 - 639, 30.09.2023
Canan Keleş Ertürk
,
Kezban Tepeli
Öz
This study was conducted for the validity and reliability study of the Theory of Mind Task Battery (TOMTB) for 3-5 year old children. The study was designed in the general survey model, one of the quantitative research. The study group consists of 310 children in the 3-5 age group attending kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Konya City Centre in the 2019-2020 academic year. Theory of Mind Task Battery (TOMTB) and General Information Form were used to collect the research data. Content validity (expert opinion) and construct validity (confirmatory factor analysis) were examined for the validity studies of the Theory of Mind Task Battery (TOMTB). The reliability of the measurements in terms of internal consistency was calculated with KR-20, test-retest reliability and Pearson Correlation Coefficient. The analyses showed that the Theory of Mind Task Battery (TOMTB) is a valid and reliable test for 3-5 year old children.
Kaynakça
- Alpar, R. (2022). Spor sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik spss de çözümleme adımları ile birlikte. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Astington, J. W., & Edward, M.J. (2010). The development of theory of mind ın early childhood. Social Cognition. http://www.child-encyclopedia.com/documents/Astington-EdwardANGxp.pdf.
- Astington, J. W. (2003). Sometimes necessary, never sufficient false-belief understanding and social competence (Ed.: Betty Repacholi, Virginia Slaughter). Individual differences in theory of mind: Implications for typical and atypical development. New York and Hove: Psychology Press, 14-39.
- Astington, J.W. (2020). The developmental interdependence of theory of mind and language. (Ed. Nicholas J.Enfield & Stephen C.Levinson ), Roots Of Human Sociality Culture, Cognition And Interaction, New York: Routledge, 179- 206.
- Baron Cohen, S., Leslie, A.M. & Frith, U. (1985). “Does the autistic child have a “theory of mind” Cognition 21: 37–46. doi: 10.1016/0010-0277(85)90022-8.
- Bartsch, K. & Wellman, H.M. (1995). Children talk about the mind, Oxford University Press, New York.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları (5. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for fit ındexes ın covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.doi: 10.1080/10705519909540118.
- Hughes, C., Jaffee, S. R., Happé, F., Taylor, A., Caspi, A. & Moffitt, T. E. (2005). Origins of individual differences in theory of mind: From nature to nurture?. Child Development, 76(2), 356-370.doi: 10.1111/j.1467-8624.2005.00850_a.x.
- Karmiloff Smith, A. (2010). Onto- and phylogenetic considerations (Ed.: Britt M. Glatzer, Vinod Goel, Albrecht Von Müller). Towards a theory of thinking building blocks for a conceptual framework, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
- Keenan, T. (2003). Individual differences ın theory of mind the preschool years and beyond (Ed.: Betty Repacholi, Virginia Slaughter) Individual differences in theory of mind: Implications for typical and atypical development. New York And Hove: Psychology Press, 122-143.
- Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. (4. Edition). NY: Guilford Publications, Inc.