Günümüz
dünyasının modern unsurları, beden üzerinde kontrolü arttıran çeşitli araçları yaratırken
beden, üzerinde çalışılması gereken bir proje ve bireysel kimliğin bir parçası
olarak ele alınmaktadır (Baudrillard, 1997; Shilling, 2012). Bu araştırmada
beden üzerinde çalışmayı işaret eden giyinme edimi, literatürdeki çoğu
çalışmadan farklı olarak erkek giyimi üzerinden incelenmiştir. Baskın maskülen
ve dini söylemler ile estetik kodlar ve iş yeri davranış kodlarının
şekillendirdiği bu giyim tüketim pratikleri, toplumsal söylemde genellikle
kadınlar açısından ele alınan “mahrem” kavramı çerçevesinde de incelenmiştir.
Çalışmada beyaz
yakalı erkeklerin işyeri ve diğer sosyal alanlarda yerleşik giyim kodlarını
nasıl yorumladıklarını ortaya koymak için nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Mahrem kavramının erkek çalışanların giyim pratiklerindeki yansımaları incelenerek
modern mahrem teorisine katkı yapılmasının hedeflendiği bu çalışmada erkek
çalışanlar için giysinin itibar, terfi, verimlilik ve motivasyonla
ilişkilendirildiği ve emek pazarında rekabet üstünlüğü sağlayan bir araç olarak
görüldüğü ortaya koyulmuştur. Mahrem boyutunda ise kadına özgü mahremden farklı
olarak erkeğe özgü mahremin dişil görünme korkusuyla şekillendiği saptanmıştır.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com