Müşteri sadakatini oluşturmak için işletme içindeki farklı
türdeki faaliyetlerin koordineli bir şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Başarılı işletmeler, farklı yaklaşımlarla müşteri sadakatini oluşturmak için
etkili bir koordinasyonu sağlayabilmişlerdir. Böylesi bir koordinasyon, üretim
öncesi işlemlerden ürünün tüketilmesi ve sonrası aşamalarını da kapsamaktadır.
Dolayısıyla, müşteri sadakatinin
başarılması için işletmelerin işlemsel etkinliklerinin yanında kurumsal sosyal
sorumluluk faaliyetleri de faydalı bir araç niteliğindedir. Üstelik tüm
aşamalarda yapılması planlanan uygulamalarda kurumsal sosyal sorumluluğa uygun
çözümler bulundurmak son derece önem taşımaktadır. Kurumsal sosyal sorumluluğun
ekonomik, yasal, etik, gönüllülük boyutları çalışmaların planlanmasında önemli
kriterler oluşturabilmektedir. Bu çalışma, müşteri sadakati ile kurumsal sosyal
sorumluluk arasındaki ilişkide kurumsal imajın aracılık rolünü incelemeyi
amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik olarak müşteri sadakati, kurumsal sosyal
sorumluluk ve kurumsal imajın ölçülmesinde kullanılan ölçekler yardımıyla
veriler toplanmıştır. Verilerin toplanmasında yapılandırılmış anket formundan
yararlanılmıştır. Elde edilen veriler geçerlilik ve güvenilirlik testlerine
tabi tutulmuştur. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda faktör yük değerleri,
açıklanan varyansın yanısıra her bir faktörün cronbach alfa değerinin kabul
sınırları içerisinde olduğu belirlenmiştir. Değişkenler arasındaki doğrudan ve
dolaylı etkilerin test edilmesinde doğrusal ve hiyerarşik regresyon analizi
kullanılmıştır. Doğrusal regresyon analizi sonucunda her bir değişkenin kendi
aralarında ilişkili olduğu ve bağımlı değişken üzerinde doğrudan etkiye sahip
oldukları belirlenmiştir. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda ise, aracı
değişken modele eklendikten sonra bağımsız değişkenin etkisinde azalma olduğu
belirlenmiştir. Bunun sonucu olarak, bağımsız değişkenin sahip olduğu etkinin
anlamsız olması kurumsal sadakat ve kurumsal sosyal sorumluluk ilişkisinde
kurumsal imajın tam aracılık etkisine sahip olduğu belirlenmiştir.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com