Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF INTERNET BANKING SERVICES ON BANKING PERFORMANCE

Yıl 2018, Sayı: 20, 51 - 62, 10.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.310276

Öz

In recent years, the development of internet banking applications has gained momentum. The effect of this
situation on bank performance is discussed. The aim of study in this context is to be able to reveal the effects
of internet banking on bank performance from e-banking channels. The sample of the research is banks
operating in Turkey and publishing internet-banking statistics. All data used in the research were obtained
from the internet and mobile banking statistics published on the website of The Banks Association of Turkey.
Quarterly data of an average of 26 banks are taken up for internet banking. 2007-2016 for internet banking
are taken into consideration. Multiple linear regression method was used to determine the effect of internet
banking activities on bank performance. In this direction, the transaction volume with the number of active
users for internet banking and the total revenue and bank liquidity data as the bank performance indicator
were utilized. As a result of the analysis, it was determined that the number of active internet banking users
and transaction volume are positively related to bank total revenue. Nevertheless, when the transaction
volume of internet banking has positive effect on bank liquidity, there is no significant relationship with the
number of active users. 

Kaynakça

  • Abaenewe, Z.C., Ogbulu, O.M. ve Ndugbu, M.O. (2013). Electronic Banking And Bank Performance In Nigeria. West African Journal of Industrial & Academic Research, 6(1), 171-187.
  • Acharya, R.N., Kagan, A. ve Lingam, S.R. (2008). Online Banking Applications and Community Bank Performance. The International Journal of Bank Marketing, 26(6), 418-439.
  • Aytar, O., Yeğen, İ. ve Erdemir, N.K. (2012). Elektronik Şube ve Elektronik Bankacılık Hizmetleri. Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi.
  • Bayrakdaroğlu, A. (2012). Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. Business and Economic Research Journal, 3(4), 57-75.
  • Çabuk, S. ve İnan, H. (2005). “İnternet Aracılığıyla Bankacılık Hizmetlerinin Pazarlaması”. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 6(23), 23-34.
  • Dinh, V., Le, U. ve Le, P. (2015). Measuring The Impacts of Internet Banking to Bank Performance: Evidence from Vietnam. Journal of Internet Banking and Commerce, 20(2), 1-5.
  • Dursun, T., Oskaybaş, K. ve Gökmen, C. (2014). Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyetinin Şube-İnternet Bankacılığında Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi; 11(41), 95-114.
  • Erol, İ., Çınar, S. ve Duramaz, S. (2015). Bankaların Yeni Gelir Kaynağı: Elektronik Bankacılık İşlem Ücretleri, Türk Bankacılık Sektöründe Banka Kârlılığı Üzerindeki Etkisi. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 1-21.
  • Gup, B.E. (2002). The Future of Banking. Westport, CT, USA: Greenwood Press.
  • Güney, A. (2015). Banka İşlemleri (9.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kathuo, S., Rotich, G. ve Anyango, W. (2015). Effect of Mobile Banking on the Financial Performance of Banking Institutions in Kenya. The Strategic Journal of Business & Change Management, 2(98), 1440-1457.
  • Kato, G.K., Otuya, W.I., Owunza, J.D. ve Nato, J.A.(2014). Mobile Banking and Performance of Commercial Banks in Kenya. International Journal of Current Research, 6(12), 10670-10674.
  • Kaya, F. (2014). Bankacılık: Giriş ve İlkeler (3.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Mermod, A.Y. (2011). Finansal Küreselleşme Işığında Elektronik Bankacılık ve Riskler. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Okumuş, A., Bozbay, Z. ve Dağlı, R.M. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36, 89-111.
  • Siaw, I. ve Yu, A. (2004). An Analysis of the Impact of the Internet on Competition in the Banking Industry, Using Porter's Five Forces Model. International Journal of Management, 21(4), 514-515.
  • Tunay, K.B., Tunay, N. ve Akhisar, İ. (2015). Interaction Between Internet Banking and Bank Performance: The Case of Europe. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 195, 363-368.
  • Türkiye Bankalar Birliği (1998). Elektronik Bankacılık ve Elektronik Para Faaliyetleri için Risk Yönetimi. İstanbul: TBB Yayınları.
  • Uzun, U. (2016). Elektronik Bankacılık: Sağladığı Faydalar ve Riskler Üzerine. H. Ayaydın ve S. Durmuş (Ed.). Banka ve Finansal Sistem (s. 299-320). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, F. (2011). Türkiye’de İnternet Bankacılığı Ürünleri Üzerine Pazar Trend Analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 129-141.

İNTERNET BANKACILIĞI HİZMETLERİNİN BANKA PERFORMANSI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2018, Sayı: 20, 51 - 62, 10.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.310276

Öz

Son yıllarda, önemli bir ivme kazanan internet bankacılığı uygulamalarının bankaların performansı üzerine
etkilerinin ne düzeyde olduğu tartışılmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, e-bankacılık kanallarından
internet bankacılığının banka performansı üzerine etkisini ortaya koyabilmektir. Araştırmanın örneklemi,
Türkiye’de faaliyet gösteren ve internet bankacılığı istatistikleri yayınlanan bankalardır. Araştırmada kullanılan
tüm veriler Türkiye Bankalar Birliği’nin internet sitesinde yayınlanan internet ve mobil bankacılık
istatistiklerinden elde edilmiştir. İnternet bankacılığı için ortalama 26 bankanın 2007-2016 yılları arası
çeyreklik verileri ele alınmaktadır. İnternet bankacılığı faaliyetlerinin banka performansına etkisini
belirleyebilmek amacıyla çoklu doğrusal regresyon yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda, internet bankacılığı
için aktif kullanıcı sayısı ve işlem hacmi; banka performansı göstergesi olarak da toplam gelir ve banka likiditesi
değişkenleri kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, internet bankacılığı aktif kullanıcı sayısı ve işlem
hacminin banka toplam gelirine olumlu yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, banka likiditesi
üzerinde internet bankacılığı işlem hacminin pozitif yönde etkisi mevcutken, aktif kullanıcı sayısı ile anlamlı bir
ilişki tespit edilememiştir. 

Kaynakça

  • Abaenewe, Z.C., Ogbulu, O.M. ve Ndugbu, M.O. (2013). Electronic Banking And Bank Performance In Nigeria. West African Journal of Industrial & Academic Research, 6(1), 171-187.
  • Acharya, R.N., Kagan, A. ve Lingam, S.R. (2008). Online Banking Applications and Community Bank Performance. The International Journal of Bank Marketing, 26(6), 418-439.
  • Aytar, O., Yeğen, İ. ve Erdemir, N.K. (2012). Elektronik Şube ve Elektronik Bankacılık Hizmetleri. Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi.
  • Bayrakdaroğlu, A. (2012). Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. Business and Economic Research Journal, 3(4), 57-75.
  • Çabuk, S. ve İnan, H. (2005). “İnternet Aracılığıyla Bankacılık Hizmetlerinin Pazarlaması”. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 6(23), 23-34.
  • Dinh, V., Le, U. ve Le, P. (2015). Measuring The Impacts of Internet Banking to Bank Performance: Evidence from Vietnam. Journal of Internet Banking and Commerce, 20(2), 1-5.
  • Dursun, T., Oskaybaş, K. ve Gökmen, C. (2014). Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyetinin Şube-İnternet Bankacılığında Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi; 11(41), 95-114.
  • Erol, İ., Çınar, S. ve Duramaz, S. (2015). Bankaların Yeni Gelir Kaynağı: Elektronik Bankacılık İşlem Ücretleri, Türk Bankacılık Sektöründe Banka Kârlılığı Üzerindeki Etkisi. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 1-21.
  • Gup, B.E. (2002). The Future of Banking. Westport, CT, USA: Greenwood Press.
  • Güney, A. (2015). Banka İşlemleri (9.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kathuo, S., Rotich, G. ve Anyango, W. (2015). Effect of Mobile Banking on the Financial Performance of Banking Institutions in Kenya. The Strategic Journal of Business & Change Management, 2(98), 1440-1457.
  • Kato, G.K., Otuya, W.I., Owunza, J.D. ve Nato, J.A.(2014). Mobile Banking and Performance of Commercial Banks in Kenya. International Journal of Current Research, 6(12), 10670-10674.
  • Kaya, F. (2014). Bankacılık: Giriş ve İlkeler (3.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Mermod, A.Y. (2011). Finansal Küreselleşme Işığında Elektronik Bankacılık ve Riskler. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Okumuş, A., Bozbay, Z. ve Dağlı, R.M. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36, 89-111.
  • Siaw, I. ve Yu, A. (2004). An Analysis of the Impact of the Internet on Competition in the Banking Industry, Using Porter's Five Forces Model. International Journal of Management, 21(4), 514-515.
  • Tunay, K.B., Tunay, N. ve Akhisar, İ. (2015). Interaction Between Internet Banking and Bank Performance: The Case of Europe. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 195, 363-368.
  • Türkiye Bankalar Birliği (1998). Elektronik Bankacılık ve Elektronik Para Faaliyetleri için Risk Yönetimi. İstanbul: TBB Yayınları.
  • Uzun, U. (2016). Elektronik Bankacılık: Sağladığı Faydalar ve Riskler Üzerine. H. Ayaydın ve S. Durmuş (Ed.). Banka ve Finansal Sistem (s. 299-320). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, F. (2011). Türkiye’de İnternet Bankacılığı Ürünleri Üzerine Pazar Trend Analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 129-141.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Uğur Uzun

Murat Berberoğlu

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Uzun, U., & Berberoğlu, M. (2018). İNTERNET BANKACILIĞI HİZMETLERİNİN BANKA PERFORMANSI ÜZERİNE ETKİSİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(20), 51-62. https://doi.org/10.18092/ulikidince.310276


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com