Bu çalışmanın amacı tüketicilerin
zaman oryantasyonu (geçmiş, şimdiki, gelecek) ile tüketici yenililikçiliği
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Zaman oryantasyonu, geçmiş, bugün ve geleceğe
yönelik genel bir yönelimdir. Tüketici yenilikçiliği, değişime yönelik eğilimi
yansıtan kişisel bir profildir. Türkiye (n=229) ve İran (n=312) ‘dan toplamda
541 katılımcı çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına
göre, tüketicilerin geçmiş ve gelecek oryantasyonu ile tüketici yenilikçiliği
arasında negatif bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, iki ülke arasında
geçmiş oryantasyon, şimdiki oryantasyon ve tüketici yenilikçiliği değişkenleri
açısından aralarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Bununla
birlikte, İranlı katılımcıların gelecek oryantasyonları Türk katılımcılarından
yüksek iken; Türk katılımcıların geçmiş oryantasyon, şimdiki oryantasyon ve
tüketici yenilikçiliği değişkenleri bakımından algı düzeyleri daha yüksek
çıkmıştır. Araştırma sonuçlarının, pazarlama yöneticilerinin tüketici
davranışlarını anlamalarına katkıda bulunması beklenmektedir.
The aim of this study is to investigate the
relationship between consumers’ time orientation (future, present, and past)
and consumer innovativeness. Time orientation is a general orientation towards the
present or the future. Consumer innovation is a personal profile which
reflects tendency towards change. The sample comprised of 541 participants from
Turkey (n=229) and Iran (n=312). The results suggest that future and past
orientation were negatively related to consumers’ innovativeness. The findings
also indicate that in terms of present orientation, past orientation and
consumer innovativeness, there is a significant difference among the countries.
Moreover, the degrees of future orientation in Iran participants higher than
Turkish participants while the degrees of past orientation, present orientation
and consumer innovativeness in Turkish respondents higher than Iran. The
research results can contribute to the marketing professionals for
understanding consumer behaviors.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 22. UPK Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com