Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLGİ PAYLAŞIMINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE BİLGİ PAYLAŞIM SÜRECİNİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞINA ETKİSİ

Yıl 2018, 17. UİK Özel Sayısı, 641 - 656, 04.07.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.430481

Öz

Bu araştırmada bilgi paylaşımını etkileyen faktörler ve bilgi paylaşım
sürecinin yenilikçi iş davranışına etkisi ortaya konmaya çalışılmıştır.
Araştırma, Bitlis ilinde faaliyet gösteren kamu ve özel bankalardaki çalışanlar
üzerinde yapılmıştır. Araştırmaya veri toplamak amacıyla yapılandırılmış soru
formu yöntemi kullanılmış olup, örneklem seçiminde basit tesadüfi örneklem
metodu benimsenmiştir. Elde edilen veriler araştırmanın hipotezlerini test
etmek amacıyla SPSS programında korelasyon ve çoklu regresyon analizlerine tabi
tutulmuştur. Analiz sonuçlarında; bilgi paylaşımını etkileyen faktörler, bilgi
paylaşım süreçleri ve yenilikçi iş davranışı arasında yüksek düzeyde pozitif
yönlü anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Bilgi paylaşımını etkileyen bireysel
faktörlerden; yardımseverlik, örgütsel faktörlerden; üst yönetim desteği ile
örgütsel ödüllerin bilgi paylaşım sürecini etkilediği, diğer taraftan bireysel
faktörlerden; bilgi öz yeterliliği ile teknolojik faktörlerden; bilişim
teknolojileri kullanımının bilgi paylaşım süreci üzerinde herhangi bir
etkisinin olmadığı görülmüştür. Son olarak, bilgi paylaşım sürecinin bilgi
toplama boyutunun yenilikçi iş davranışı üzerinde önemli bir etkiye sahip
olduğu, ancak bilgi paylaşma boyutunun yenilikçi davranışı üzerinde bir
etkisinin olmadığı sonucu bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akkoç, İ., Turunç, Ö., ve Çalışkan, A. (2011). Gelişim Kültürü ve Lider Desteğinin Yenilikçi Davranış ve İş Performansına Etkisi: İş-Aile Çatışmasının Aracılık Rolü. “İŞ, GÜÇ” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 13(4), 83-114.
  • Argyris, C. ve Schon, D. A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective Addi-son-Wellesley. Massachusetts: Reading.
  • Bartol, K. M. ve Srivastava, A. (2002). Encouraging Knowledge Sharing: The Role of Organizational Reward Systems. Journal of Leadership & Organizational Studies. 9(1), 64-76.
  • Beğenirbaş, M. ve Turgut, E. (2016). Psikolojik Sermayenin Çalışanların Yenilikçi Davranışlarına ve Performanslarına Etkileri: Savunma Sektöründe Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İkti-sadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 31(1). 57-93.
  • Bornemann, M. ve Sammer, M. (2003). Assessment Methodology to Prioritize Knowledge Mana-gement Related Activities to Support Organizational Excellence. Measuring Business Excel-lence. 7(2), 21-28.
  • Ceylan, A. ve Özbal, S. (2005). Yenilikçi İş Davranışı ve Çalışanların Adalet Algıları Arasındaki İlişkiler Üzerine Bankacılık Sektöründe Yapılan Bir Çalışma. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fa-kültesi Dergisi. (32), 167-184.
  • Çalışkan, A. (2013). İç Odaklı Örgüt Kültürünün Yenilikçi Davranışa Etkisinde Personel Güçlendir-menin Aracılık Rolü. “İŞ, GÜÇ” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 15(1), 88-112.
  • Çalışkan, A. ve Akkoç, İ. (2012). Girişimci ve Yenilikçi Davranışın İş Performansına Etkisinde Çevre-sel Belirsizliğin Rolü. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 1-29.
  • Davenport, T. H. (1997). Information Ecology. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Dawson, R. (2001). Knowledge Capabilities As the Focus of Organisational Development and Stra-tegy. Journal of Knowledge Management. 4(4), 320–327.
  • Demirel, Y. ve Seçkin, Z. (2008). Bilgi ve Bilgi Paylaşımının Yenilikçilik Üzerine Etkileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(1). 189-202.
  • De Jong, J. P. ve Den Hartog, D. N. (2008). Innovative Work Behavior: Measurement and Valida-tion. EIM Business and Policy Research. 1-27.
  • Demirel, Y. ve Seçkin, Z. (2011). Örgütsel Adaletin Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkisi: İlaç Sektörü Çalı-şanlarına Yönelik Bir Araştırma. Bilig Dergisi. (56), 99-119.
  • Drucker, P. (1993). Post-Capitalist Society. New York: Harper Collins.
  • Drucker, P. F. (2000). Managing Knowledge Means Managing Oneself. Leader to Leader. 16(2), 8-10.
  • Dunford, R. (2000). Key Challenges in The Search for The Effective Management of Knowledge in Management Consulting Firms. Journal of Knowledge Management. 4(4), 295–302.
  • Eren, M. Ş., Tokgöz, E., Gül, H., ve Saylan, O. (2013). Pazar Odaklılığın Nitel Performans Üzerindeki Etkisinde Öğrenme Odaklılık Ve Yenilikçiliğin Düzenleyici Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İk-tisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 28(2), 1-39.
  • Gold, A. H., Malhotra, A. ve Segars, A.H. (2001). Knowledge Management: an Organizational Capa-bilities Perspective. Journal of Management Information Systems. 18(1), 185-214.
  • Grant, R. M. (1996). Toward a Knowledge‐Based Theory of The Firm. Strategic Management Jour-nal. 17(2), 109-122.
  • Gurteen, D. (1999). Creating a Knowledge Sharing Culture. Knowledge Management Magazine 5(2), 1-4.
  • Güredin, E. (1994). Denetim. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Hendriks, P. (1999). Why Share Knowledge? The Influence of ICT on The Motivation for Knowledge Sharing. Knowledge and Process Management. 6(2), 91–100.
  • Hsu, M. H., Ju, T. L., Yen, C. H. Ve Chang, C. M. (2007). Knowledge Sharing Behavior in Virtual Com-munities: The Relationship Between Trust, Self-Efficacy, and Outcome Expectati-ons. International Journal of Human-Computer Studies. 65(2), 153-169.
  • Hult, G. T. M., Hurley, R. F. Ve Knight, G. A. (2004). Innovativeness: Its Antecedents and Impact On Business Performance. Industrial Marketing Management. 33(5), 429-438.
  • Işık, C. ve Aydın, E. (2016). Bilgi Paylaşımının Yenilikçi İş Davranışına Etkisi: Ayder Yaylası Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi. 5(2), 75-103.
  • Ipe, M. (2003). Knowledge Sharing in Organizations: A Conceptual Framework. Human Resource Development Review. 2(4), 337-359.
  • Karaaslan, A., Özler, D. E. ve Kulaklıoğlu, A. S. (2015). Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ve Bilgi Payla-şımı Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 11(2), 135-160.
  • Katz, D. ve Kahn, R. L. (1978). The Social Psychology of Organizations. New York: Wiley.
  • Karavardar, G. (2012). Çalışan İlişkileri ve Bilgi Paylaşımı: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. Çan-kırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2(1), 145-156.
  • Khakpour, A., Ghahremani, M. ve Pardakhtchi, M. H. (2009). The Relationship Between Organizati-onal Culture and Knowledge Management (Cultural Barriers and Challenges of Knowledge Sharing). Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi. 4(2). 43-58.
  • King, W. R. (2005). Encyclopedia of knowledge management. (ED.) “Knowledge Sharing” IGI Global.
  • Köseoğlu, M. A., Gider, Ö. ve Ocak, S. (2011). Bilgi Paylaşımı Tutumunu Etkileyen Faktörler Neler-dir? Bir Kamu Hastanesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi. 6(1), 215-243.
  • Lee, J. N. (2001). The Impact of Knowledge Sharing, Organizational Capability and Partnership Qua-lity on IS Outsourcing Success. Information & Management. 38(5), 323-335.
  • Lin, H. F. (2007). Knowledge Sharing And Firm Innovation Capability: An Empirical Study. International Journal of Manpower. 28(3/4), 315-332.
  • Lin, H. F. ve Lee, G. G. (2004). Perceptions of Senior Managers Toward Knowledge-Sharing Behavi-our. Management Decision. 42(1), 108-125.
  • MacNeil, C. M. (2003). Line Managers: Facilitators of Knowledge Sharing in Teams. Employee Rela-tions. 25(3), 294-307.
  • Nanda, A. (1996). Resources, Capabilities and Competencies. In B. Moingeon & A. Edmonson (Eds.), Organizational Learning and Competitive Advantage (ss. 93–120). London: Sage.
  • Nonaka, I. ve Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create The Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press.
  • Ölçer, F. ve Şanal, M. (2007). Türkiye’deki Sanayi İşletmelerinde Bilgi’nin Değeri ve Paylaşımı Üze-rine Bir Araştırma. 6. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi. İstanbul: Bilgi Toplumu Yayınları, Tübitak.
  • Riege, A. (2005). Three-Dozen Knowledge-Sharing Barriers Managers Must Consider. Journal of Knowledge Management. 9(3), 18-35.
  • Schwartz, D. G. (2005). Encyclopedia Of Knowledge Management. IGI Global. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/31780582/encyclopedia.pdf?AWSAccessKe-yId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1517700924&Signature=iPwvptoXa8sSx7k4HfMkC%2B2dW5Q%3D&response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3 DEncyclo-pedia_of_KM.pdf Erişim: 12.02.2018.
  • Scott, S. G. ve Bruce, R. A. (1994). Determinants of Innovative Behavior: A Path Model of Individual Innovation in The Workplace. Academy of Management Journal. 37(3), 580-607.
  • Sezgin, O. B., Uçar, Z., ve Duygulu, E. (2015). Güven, Yenilikçi İş Davranışı İlişkisinde Bilgi Paylaşımı-nın Aracılık Rolü. İşletme Fakültesi Dergisi. 16(2), 1-20.
  • Spender, J. C. (1996). Making Knowledge The Basis of a Dynamic Theory of The Firm. Strategic Ma-nagement Journal. 17(2), 45-62.
  • Top, S. ve Dilek, S. (2013). Sağlık Hizmet Sektöründe Çalışanların Kurumsal Bilgi Paylaşımı Algılama-sının İlişki Analiz Yoluyla Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18(1). 283-304.
  • Turgut, E. ve Beğenirbaş, M. (2014). İlişkisel Sosyal Sermayenin Yenilikçi Davranışa Etkisinde Örtülü Bilgi Paylaşımı Davranışının Aracılık Rolü. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bi-limler Fakültesi Dergisi. 7(1), 146-160.
  • Van Den Hooff, B. ve Van Weenen, F. D. L. (2004). Knowledge Sharing in Context: The Influence of Organizational Commitment, Communication Climate and CMC Use on Knowledge Sharing. Journal of Knowledge Management. 8(6), 117-130.
  • Yeniçeri, Ö. ve Demirel, Y. (2007). Örgüt İçi Bilgi Paylaşımına Yönelik Bireysel ve Örgütsel Engeller Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi. (9)12, 221-234.
  • West, M. A. ve Farr, J. L. (1990). Innovation at Work. In M. A. West & J. L. Farr (Eds.), Innovation and Creativity at Work: Psychological and Organizational Strategies: 3–13. Chichester, U.K.: Wiley.
  • Yang, J. T. (2007). The Impact of Knowledge Sharing on Organizational Learning and Effectiveness. Journal of Knowledge Management. 11(2), 83-90.
  • Yang, J. T. (2008). Individual Attitudes and Organisational Knowledge Sharing. Tourism Manage-ment. 29(2), 345-353.
  • Yeşil, S. ve Mavi, Y. (2017). Bilgi Paylaşımı, Performans, Yenilikçi Davranış İlişkisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi. Kahramanmaraş.
  • Yeşil, S. ve Hırlak, B. (2013). An Empirical Investigation into The Influence of Knowledge Sharing Barriers on Knowledge Sharing and Individual Innovation Behaviour. International Journal of Knowledge Management (IJKM). 9(2), 38-61.
  • Yeung, A. C., Lai, K. H. ve Yee, R. W. Y. (2007). Organizational Learning, Innovativeness, and Organi-zational Performance: A Qualitative Investigation. International Journal of Production Re-search. 45(11), 2459- 2477.
  • Yuan, F. (2005). Individual Innovation in The Workplace: the Role of Performance and Image Out-come Expectations. Dissertation, Texas A&M University. UMI Number: 3321823. http://www.kutuphane.istanbul.edu.tr/everitaban.htm. Erişim 12.02.2018.
  • Yuan, F. ve Woodman, R. W. (2010). Innovative Behavior in The Workplace: The Role of Perfor-mance and Image Outcome Expectations. Academy of Management Journal, 53(2), 323-342.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Metin Işık 0000-0003-4577-0095

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 17. UİK Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Işık, M. (2018). BİLGİ PAYLAŞIMINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE BİLGİ PAYLAŞIM SÜRECİNİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi641-656. https://doi.org/10.18092/ulikidince.430481


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com