Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRESEL TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (GAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2018, 17. UİK Özel Sayısı, 293 - 306, 04.07.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.431281

Öz

Çevresel kaygının insanların tutum ve değerlerine nasıl
yansıtıldığının anlaşılması, duyarlı çevre yönetiminin geliştirilmesi için
önemlidir. Araştırma, Gazi Üniversitesi Sağlık yönetimi bölümünde okuyan
öğrencilerin çevreye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla 311 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğrencilerin sosyo demografik değişkenlere
göre çevresel duyarlılıklarının fark yaratıp yaratmadığı incelenmiştir.



Araştırmada öğrencilerin
çevresel tutum ve davranışlarını ölçmek için Carroliza ve Berenguer (2000)
tarafından geliştirilen 16 maddeden oluşan çevresel tutum ve davranış ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çevreye ilişkin görüşlerinin
cinsiyet ve yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır
(MWU= -2,067,  p<0.05; KWH= 11,734,
p<0.05). Erkek öğrencilerin çevre duyarlılığı kadın öğrencilere göre daha
fazladır. Yaş değişkenindeki farklılığı bulmak için yapılan Mann Whitney U testi
sonucunda 18 yaş ve altı ile 22 yaş ve üzerindeki öğrenciler; 19-21 yaş
arasındaki öğrenciler ile 22 yaş ve üzerindeki öğrenciler arasında anlamlı
farklılık olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin yaşı ilerledikçe çevre
duyarlılığının arttığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Agardy, F.J. ve Nemerow, N.L. (2005). Environmental Solutions: Environmental Problems and The All-İnclusive Global, Scientific, Political, Legal, Economic, Medical, and Engineering Bases to Solve Them. First Edition, Elsevier Science, 42-43.
  • Atasoy, E. (2004). Çevre İçin Eğitim: İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üze-rine Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydin, F. ve Çepni, O. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları-nın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Karabük İli Örneği). Dicle University Journal of Ziya Gökalp Education Faculty, 18, 189-207
  • Baykal, H., ve Baykal, T. (2008). Küreselleşen Dünyada Çevre Sorunları/Environmental Problems İn A Globalized World. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 1-17.
  • Can, H., Aşan, Ö. ve Aydın, M., E. (2006). Örgütsel Davranış, İstanbul: Arıkan Basım.
  • Corral-Verdugo, V., Bechtel, R. B., ve Fraijo-Sing, B. (2003). Environmental Beliefs and Water Con-servation: An Empirical Study. Journal Of Environmental Psychology, 23(3), 247-257.
  • Corvalán, C. F., Kjellstrom, T., ve Smith, K. R. (1999). Health, Environment and Sustainable Deve-lopment: İdentifying Links and İndicators to Promoteaction. Epidemiology-Baltimore, 10(5), 656-660.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 36(1-2), 189-198.
  • Çevre ve Orman Bakanlığı. (2004). Türkiye Çevre Atlası. Çed ve Planlama Genel Müdürlüğü Çevre Envanteri Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Gök, E. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Bilgisi ve Çevresel Tutumları Üzerine Alan Araştır-ması. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Görmez, K. (2018). Çevre Sorunları. (Gözden Geçirilmiş 4. Baskı). Nobel Yayıncılık: Ankara
  • Hite, K.A. ve Seıtz, J.L (2016). Global Issues: An Introduction. Fifth Edition. John Wiley & Sons, Inc, 192-193.
  • Jadhav, H. V. ve Purohıt, S. H. (2008). Global Pollution and Environmental Monitoring. First Edition, Himalaya Publishing House, 1.
  • Jeffrey Peirce, J., Aarne Vesilind, P Weiner, R. (1998). Environmental Pollution and Control. Fourth Edition, Elsevier Science. 260-265.
  • Kollmuss, A., ve Agyeman, J. (2002). Mind The Gap: Why Do People Act Environmentally and What Are The Barriers to Pro-Environmental Behavior?. Environmental Education Rese-arch, 8(3), 239-260.
  • Kondalkar, V. G. (2007). Organization Behavior. New Delhi, India: New Age International.
  • Schermerhorn J.R., Hunt J.G. ve Osborn R.N. (2002).Organizational Behavior. (7th Edition).United States Of America: Wiley.
  • Pımentel, D., Houser, J., Preıss, E., Whıte, O., Fang, H., Mesnıck, L., Barsky, T., Tarıche, S, Schreck, J. ve Alpert, S. (1997). Water Resources: Agriculture, The Environment, and Soci-ety. Bioscience, 47(2), 97-106.
  • Schott, D. (2017). Resources of The City: Towards A European Urban Environmental History. (In.). Resources of The City: Contributionsto An Environmental History Of Modern Europe. (Luckin, B. et.al. Eds.). Taylor And Francis, 18.
  • Spellman, F.R. ve Stoudt, M.L (2013). Environmental Science: Principles and Practises. Scarecrow Press, 497.
  • Stern, P. C. (1999). Information, İncentives, and Proenvironmental Consumer Behavior. Journal of Consumer Policy, 22(4), 461-478.
  • Turaga, R. M. R., Howarth, R. B., ve Borsuk, M. E. (2010). Pro‐Environmental Behavior. Annals of The New York Academy of Sciences, 1185(1), 211-224.
  • Türküm, A. S. (1998). Çağdaş Toplumda Çevre Sorunları ve Çevre Bilinci. Çağdaş Yaşam Çağdaş İn-san. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamam-lama Programı, Eskişehir, 165-181.
  • Uzun, N. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bilgi ve Tutumları Üzerine Bir Çalış-ma. Doktora Tezi Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ece Doğuç

Gamze Arıkan

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 17. UİK Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Doğuç, E., & Arıkan, G. (2018). SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRESEL TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (GAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi293-306. https://doi.org/10.18092/ulikidince.431281


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com