Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RESTORAN MÜŞTERİLERİNİN YALNIZLIK GEREKSİNİMİ VE KALABALIĞI TOLERE EDEBİLME DÜZEYİ BAĞLAMINDA FARKLILAŞAN ALANSAL KALABALIK VE MASALAR ARASI BOŞLUK ALGISI

Yıl 2020, Sayı: 26, 67 - 68, 13.01.2020
https://doi.org/10.18092/ulikidince.573116

Öz



Restoran müşterilerinin algıladıkları alansal
kalabalık ve masalar arası boşluğun, memnuniyet düzeylerini etkileyebildiği bilinmektedir. Alansal
kalabalık ve masalar arası boşluk algısı bireyden bireye farklı olabilmektedir. Gereksinim duyulan
mahremiyet düzeyinin, bu farklılığa yol açabileceği düşünülmektedir. Bu
bağlamda, restoran ziyaretinden memnuniyetin de farklı düzeylerde oluşması
beklenmektedir. Araştırmanın amacı, mahremiyet gereksinimi farklı olan restoran
ziyaretçilerinin; alansal kalabalık ve masalar arası boşluk algıları ile
memnuniyet düzeylerinin birbirinden farklı olup olmadığını ortaya koymaktır.
Sonuçlara göre, alan algısı ve memnuniyet düzeyleri farklılık göstermektedir.
Bu bağlamda, restoran alanı; alansal kalabalık ve masalar arası boşluk açısından farklı
özelliklere sahip bölümlere ayrılarak, kalabalığı tolere edebilme düzeyi ve
yalnızlık gereksinimi farklı müşteriler için kişiselleştirilebilir. Araştırma,
restoran yöneticilerine, alansal düzenlemelerde tek bir yaklaşım
yerine bireysel farklılıkları gözönünde bulundurarak müşteri memnuniyetini
artırabilecekleri ve restoran alanını verimli kullanabilecekleri önerisini
getirmesi açısından yararlıdır.



Destekleyen Kurum

İstanbul Kültür Üniversitesi

Proje Numarası

29.03.2019 Tarihli ve 20754737-903.07.06-E.201903-51989 Sayılı ULEP kararı ile İstanbul Kültür Üniversitesi tarafından desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Altman, I. (1975). The Environment and Social Behavior. Monterey, CA: Brooks/Cole.
  • Ayalp, N, Yıldırım, K. ve Çağatay, K. (2017). Effect on Users of the Seating Element Types in Cafés/Restaurants. Gazi University Journal of Science, 30(4), 15-28.
  • Burger, J. M. (1995). Individual Differences in Preference for Solitude. Journal of Research in Personality, 29(1), 85-108.Eroglu, S. ve Harrell, G.D. (1986). Retail Crowding: Theoretical and Strategic Implications. Jour-nal of Retailing, 62(4), 346-363.
  • Evans, G.W., Lepore, S. J. ve Allen, K.M. (2000). Cross-Cultural Differences in Tolerance for Crowding: Fact or Fiction? Journal of Personality and Social Psychology, 79(2), 204.
  • Galanaki, E. (2004). Are Children Able to Distinguish Among the Concepts of Aloneness, Loneli-ness, and Solitude? International Journal of Behavioral Development, 28(5), 435-443.7.
  • Grewal, D., Baker, J., Levy, M. ve Voss, G.B. (2003). The Effects of Wait Expectations and Store Atmosphere Evaluations on Patronage Intentions in Service Intensive Retail Stores. Journal of Retailing, 79(1), 259-268.
  • Gifford, R. ve Gallagher, T.G. (1985). Sociability: Personality, Social Context, and Physical Set-ting. Journal of Personality and Social Psychology, 48(4), 1015.
  • Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. ve Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis with Readings (5. Baskı). ABD: Prentice-Hall International, Inc.
  • Hall, E. T. (1966). The Hidden Dimension. New York: Doubleday.
  • Harrell, G. D., Hutt, M.D. ve Anderson, J.C. (1980). Path Analysis of Buyer Behavior Under Conditions of Crowding. Journal of Marketing Research, 17(1), 45-51.
  • Hammitt, W.E. (1982). Cognitive Dimensions of Wilderness Solitude. Environment and Beha-vior, 14.4 478-493.
  • Horn, J. L. (1994). Crowding. In: R. J. Corsini (Ed.), Encyclopedia of Psychology (2. Baskı), New York: Wiley.
  • Hui, C. H. ve Triandis, H.C. (1986). Individualism-Collectivism: A study of Cross-Cultural Rese-archers. Journal of Cross-Cultural Psychology, 17(2), 225-248.
  • Kaya, N. ve Weber, M.J. (2003). Cross-Cultural Differences in the Perception of Crowding and Privacy Regulation: American and Turkish Students. Journal of Environmental Psycho-logy, 23(3), 301-309.
  • Koç, E. (2019). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Larson, R., Csikszentmihalyi, M. ve Grae, R. (1982). Time Alone in Daily Experience: Loneliness or Renewal? Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Therapy, (red.), Peplau LA, Perlman D." 40-53.
  • Lee, S. (2013). A Study on Exploring People’s Affinity for Solitude. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Texas A&M University Graduate Studies, ABD.
  • Machleit, K. A., Kellaris, J.J. ve Eroglu, S.A. (1994). Human Versus Spatial Dimensions of Crowding Perceptions in Retail Environments: A Note on Their Measurement and Ef-fect on Shopper Satisfaction. Marketing Letters, 5(2), 183-194.
  • Machleit, K. A., Eroglu, S.A. ve Powell Mantel, S. (2000). Perceived Retail Crowding and Shop-ping Satisfaction: What Modifies This Relationship? Journal of Consumer Psychology, 9(1), 29-42.
  • Machleit, K. A., ve Powell Mantel, S. (2001). Emotional Response and Shopping Satisfaction: Moderating Effects of Shopper Attributions. Journal of Business Research, 54(2), 97-106.
  • Marshall, N. J. (1974). Dimensions of Privacy Preferences. Multivariate Behavioral Research, 9, 255–272.
  • Pedersen, D. M. (1979). Dimensions of Privacy. Perceptual and Motor Skills, 48(3), 1291-1297.
  • Rencher, C. A. (1995). Methods of Multivariate Analysis. Wiley Series in Probability and Mathematical Statistics, ABD: John Wiley & Sons Inc.
  • Robson, S. K. A. (2002). A Review of Psychological and Cultural Effects on Seating Behavior and Their Application to Foodservice Settings. Journal of Foodservice Business Research, 5(2), 89-107.
  • Robson, S. K. A. ve Kimes, S.E. (2009). Don’t Sit So Close to Me: Restaurant Table Characteris-tics and Guest Satisfaction. Cornell Hospitality Resort, 9(2), 1-20.
  • Robson, S. K. A., Kimes, S.E., Becker, F.D. ve Evans, G.W. (2011). Consumers’ Responses to Table Spacing in Restaurants. Cornell Hospitality Quarterly, 52(3), 253-264.
  • Oliver, R. L. (1981). Measurement and Evaluation of Satisfaction Processes in Retail Settings. Journal of Retailing, 57(3), 25-48.
  • Rokach, A.ve Brock, H. (1998). Coping with Loneliness. The Journal of Psychology, 132(1), 107-127.
  • Schmidt, D. E., Goldman, R. ve Feimer, N. (1976). PhysiCal and Psycological Factors Associated with Perceptions of Crowding: An Analysis of Subcultural Differences. Journal of Applied Psychology, 61, 279-289.
  • Song, M. ve Breffni M. N. (2017). The Moderating Effect of Perceived Spatial Crowding on the Relationship Between Perceived Service Encounter Pace and Customer Satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 65, 37-46.
  • Stokols, D. (1972). On the Distinction Between Density and Crowding: Some Implications for Future Research. Psychological Review, 79, 275-277.
  • Webb, S. D. (1978). Privacy and Psychosomatic Stress: An Empirical Analysis. Social Behavior and Personality: An International Journal, 6(2), 227-234.
  • Westin, A. (1970). Privacy and Freedom. New York: Atheneum.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Çağla Arıker 0000-0002-2710-8455

Ali Savaşan Bu kişi benim

Melda Sofuoğlu Bu kişi benim

Proje Numarası 29.03.2019 Tarihli ve 20754737-903.07.06-E.201903-51989 Sayılı ULEP kararı ile İstanbul Kültür Üniversitesi tarafından desteklenmiştir.
Yayımlanma Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Arıker, Ç., Savaşan, A., & Sofuoğlu, M. (2020). RESTORAN MÜŞTERİLERİNİN YALNIZLIK GEREKSİNİMİ VE KALABALIĞI TOLERE EDEBİLME DÜZEYİ BAĞLAMINDA FARKLILAŞAN ALANSAL KALABALIK VE MASALAR ARASI BOŞLUK ALGISI. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(26), 67-68. https://doi.org/10.18092/ulikidince.573116


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com