Open innovation includes making collaborative relationships with other firms and institutions to achieve competitive advantage through innovative products or services. Open innovation has an effect the logistics firms because they have many services and products and also various relationships with their shareholders. The main purpose of this study is to determine the appropriate open innovation model for logistics firms. In this context, the application process is performed by a Fuzzy Multi Criteria Decision Making model. This approach involves both criteria (control, focus, innovation process, knowledge, cost, capacity, market, utilization, policy, motivation) and alternatives (inbound, outbound and coupled open innovation models). Weights of the criteria were determined by Fuzzy AHP. Furthermore, ranks the alternatives were performed by Fuzzy VIKOR. According to results, outbound innovationis determined as the appropriate open innovation model for logistics firms. The most important three criteria in order to determine the appropriate open innovation model are innovation process, motivation, and market respectively.
Açık yenilik, yenilikçiürün ve hizmetler yoluyla rekabet avantajı elde edebilmek için diğer firma ve kuruluşlarla iş birliğine dayalı ilişkiler kurmayı içermektedir. Çok sayıda ürün ve hizmete sahip ve paydaşları ile yoğun ilişkileri olan kuruluşlar olması nedeniyle lojistik firmaları, açık yenilikten etkilenmektedir. Çalışmanın amacı, lojistik firmaları için en uygun açık yenilik modelinin belirlenmesidir. Bu doğrultuda uygulama aşaması, bir Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Modeli aaracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Bu yaklaşım, kriterler (kontrol, odak, yenilik süreci, bilgi, maliyet, kapasite, pazar, kullanım, politika, motivasyon) ve alternatifleri (gelen, giden ve çift yönlü açık yenilik modelleri) içermektedir. Kriter ağırlıkları, Bulanık AHP yöntemiyle belirlenmiştir. Alternatiflerin sıralanması ise Bulanık VIKOR yöntemi aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Sonuçlara göre; giden yenilik,lojistik firmaları açısından en uygun açık yenilik modeli olarak tespit edilmiştir. En uygun açık yenilik türünün seçiminde en önemli üç kriter ise sırasıyla; yenilik süreci, motivasyon ve pazar olarak belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Prof. Dr. Talha Ustasüleyman Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com