In life today, Y generation constitutes the largest
population group which is actively involved in consumption and production
process. Therefore, it draws the attention of both implementers and science
world. This study was conducted in order to reveal shopping orientation of Y
generation without focusing on any sector or product group. In addition, it was
aimed to present if there are any differences of the factors affecting the
shopping orientation of Y generation in terms of socio-demographic variables. In
this context, 300 people were reached in Adana province of Turkey. In addition
to descriptive statistics, factor analysis was also performed. As a result of
the factor analysis, 6 factors explaining 72.96% of the variance were obtained
(Recreational Shopping Tendency, Decision Complexity, Brand Loyalty,
Self-Confidence in Shopping and Price Awareness, Shopping Antipathy and Popular
Culture). According to the results of the study, it was seen that women have
popular consumption, recreational and self-confident shopping tendency compared
to men. According to income level, differences in brand loyalty and popular
consumption were seen. When education level was taken into consideration, it is
seen that Y generation consumers who got university and above education level
are shopping within the framework of the recreational and popular culture
trend.
Y Generation Shopping Orientation Consumer Behavior New Generation
17113009
Y kuşağı günümüzde hayatın içerisinde; tüketim ve üretim sürecinde aktif
olarak yer alan en büyük kitleyi oluşturmaktadır. Bu nedenle de hem
uygulamacılar hem de bilim dünyasının dikkatini çekmektedir. Bu çalışma da Y
kuşağının alışveriş yönelimini, herhangi bir sektör veya ürün grubuna
odaklanmadan, ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Ayrıca Y kuşağının alışveriş
yönelimine etki eden faktörlerin kuşak içerisinde sosyo-demografik değişkenler
açısından farklılıkları olup olmadığını da ortaya koyabilmeyi hedeflemiştir. Bu
kapsamda Türkiye’nin Adana ilinde 300 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmada
tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra faktör analizi de gerçekleştirilmiştir.
Faktör analizi sonucu varyansın %72,96’sını açıklayan 6 faktör elde edilmiştir(Rekreasyonel
Alışveriş Yapma Eğilimi, Karar Karmaşası, Marka Sadakati, Alışverişte Özgüven
ve Fiyat Bilinci, Alışveriş Antipatisi ve Popüler Kültür). Çalışmanın sonuçlarına
göre kadınlar erkeklere kıyasla popüler tüketim, rekreasyonel ve özgüvenli
alışveriş eğiliminde olduğu görülmüştür. Gelir seviyesine göre marka
sadakatinde ve popüler tüketimde farklılıklar elde edilmiştir. Eğitim düzeyi
dikkate alındığında ise lisans ve üzeri eğitime sahip olan Y kuşağı
tüketicileri rekreasyonel ve popüler kültür eğilimi çerçevesinde alışveriş
yaptıkları görülmüştür
Y kuşağı Alışveriş Yönelimi Tüketici Davranışları Yeni Nesil
Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi
17113009
Bu çalışma Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimi tarafından desteklenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 17113009 |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 27 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com