Kur’ân-ı Kerim’in iskeletini oluşturan başta tevhid akidesi olmak üzere takva,
salih amel, salat, hac, zekât, cezâ, hasene-seyyie…gibi amelî kavramlar ile
melek, cin, peygamber; kitap, cennet, cehennem, âhiret… gibi îtikâdi kavramlar hem
islam kültürü hem de islam ilimleri açısından nasıl büyük bir öneme hâiz
iseler, “şehâdet” kavramı da benzer derecede bir ehemmiyete sahiptir. Aslen
“hazır bulunmak ve bir şey hakkında bilgi sahibi olmak” manasında olan bu
kelime, Kur’ân’da bazen Allah’a şirk koşulan bir yerde veya müşriklerin yanında
bulunmamayı, yani batılın karşısında olmayı ifâde ederken; bazen de hakkın
yanında olup doğruyu söylemeyi ifâde eder. Ekseriyetle “şehâdet” kavramı
denilince akla yalan ve dolandırıcılıktan uzak olumlu ve doğru şeyler gelir
(el-Bakara, 2/282; el-En’âm, 6/19; en-nûr, 24/13). Fakat bunun istisnası da
mevcuttur, zîra münâfıklar “biz şâhitlik ederiz” (el-Münâfıkûn, 63/1) dediklerinde
içlerindeki hakikati gizlemektedirler, bu yüzden her “şehâdet” lafzının her
zaman bir şeyin gerçek yüzünü gösterdiği söylenemez.
As the practical concepts like piousness, good deed, favour-evil, pray, hajj,
alms, punishement-payoff, etc.; and the belief concepts like angel, jinn,
prophet, the holy book (Qur’ân), heaven, hell, etc., particularly the belief of
Tawhid that underlie the Qur’ân, have much more important in tems of both islamic culture and islamic sciences; the
concept of “shahadah” has also aqually important. This concept that means, in
fact, “to be present at anywhere and to get information about one thing”,
refers sometimes to not to stand by polytheists or in any places where
polytheism comes up in the Qur’ân, that is, to stand against supersititious, and
sometimes to stand next to the right and tell the truth. Generally, when the
concept of shahadah is mentioned in any context, the things being far away from
a pack of lie and fiction comes to our mind (al-Baqarah, 2/282; al-An’âm, 6/19,
an-Nûr, 24/13). However, there are some exceptions, for instance; as the
hypocrites openly said “we testify that you are prophet of Allah”, but in fact
they were keeping what they think secret. Thus, we can say that the concept of
shahadah doesn’t always mean to real face of something
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.