Te’vil,
kelamcı yönteme göre elimize ulaşmış fıkıh usûlü kaynaklarında müstakil bir başlık
olarak ilk defa Cüveynî’nin ele aldığı bir konudur. Te’vil mütekellim usulünde
lafzın manaya delaleti kapsamında ele alınmaktadır. Nass, zâhir ve mücmel
olarak yapılan lafız taksimatında zâhir anlamın dışındaki lafzın muhtemel
olduğu manalardan birinin tercih edilmesi olarak tanımlanan te’vilin muteber
olması için belirli şartları taşıması gerekmektedir. Buna göre sahih ve batıl
olarak ayrımı yapılan te’vilin Gazzâlî’nin düşüncesinde ayrıca fasit te’vil de
bulunmaktadır. Buna göre Gazzâlî herhangi bir delil ile desteklenmeyen te’vili
batıl, destelendiği delilin zâhir anlamdaki manayı tercihini gerektirecek kadar
güçlü olmayan te’vili ise fasit olarak görmektedir. Bu çalışma fukahânın
arasında önemli ihtilaf sebeplerinden biri olan te’vili Gazzâlî’nin usûl
düşüncesindeki tanımı, türleri, şartlarını füru‘ örnekleri ile de
zenginleştirerek ele almayı amaçlamaktadır.
Ta’wil is a subject for the first time tackled by Juwayni as a detached title in the sources of fiqh according to theologian method. The tawil is discussed within the scope in the guidance words to meaning in the Islamic legal theory. Words is divided by nass, zâhir and mujmel. The tawil, as one of the possible meanings of the words, must meet certain requirements for validity. According to this, tawil, the distinction between valid and invalid, there is also a type of voidable in the thought of al-Ghazali. the Al-Ghazali have seen as invalid ta’wil which is not supported by any evidence and the evidence, which is not strong enough to require the choice of the meaning in the sense of reason, have seen as the voidable. This study aims to discuss in Al-Ghazali thought, the definition, types and conditions the ınterpretation by enriching them with examples, which is one of the reasons for the important controversy among the fuqahâ.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.