İbn Mücâhid’in Kitâbü’s-Sebʿa adlı eseri yedi kıraati ilk defa toplayan ve günümüze ulaşan en eski eser olmanın yanında kendisinden sonra yazılan Teysîr/Şâṭıbiyye ve 10 kıraati içeren İbnü’l-Cezerî’nin en-Neşr/Ṭayyibe eserine kaynaklık eden bir eserdir. Tayyibe tarikinde İbnü’l-Cezerî diğer kıraatlerde kaynak olarak aldığı bu eseri Âsım kıraati için almamıştır. Bu yönüyle Âsım kıraatinin eserdeki râvi ve tarikleri Teysîr/Şâtıbiyye ve Tayyibe tariklerinde aynı değildir. Kitâbü’s-Sebʿa’da verilen 14 tarik, Ṭayyibe’de Hafs için 52, Şuʿbe için verilen 76 tarik içinde yer almamaktadır. Ayrıca bu eserde Mufaddal ve Ebân rivayetleri verilmiş ve farklı okumalarına da değinilmiştir. Çalışmada, İbn Mücâhid ve kıraat ilmindeki yeri ve Âsım kıraati açısından râvi, tarik ve Ṭayyibe dışında farklı olarak nakledilen usûl ve ferş okumaları örnek olarak ele alınmıştır. Bu okumalar tamamen farklı tarikle geldiğinden, diğer kıraatler içinde nakledilse de Âsım kıraatinin bilinen okuması değildir. Zira bugün okuduğumuz Şuʿbe/Hafs rivayeti Tayyibe tarikleri çerçevesinde okunmaktadır. Bu çerçevede kıraat ilminde dönüm noktası olan ve en temel kaynak olan bu eserdeki tarikler ve buna bağlı bazı okumaların Âsım kıraati özelinde Tayyibe tarikleriyle bağlantılı olarak farklılığı ortaya konulmuş ve bu duruma karşı yaklaşımın nasıl olması gerektiği üzerinde durulmuştur.
Kıraat İbn Mücâhid Âsım Râvi Tarik İhtilâf Şâz. Qirāʾāt Ibn Mujāhid ʿĀṣim Rāwī Ṭarīq Difference Shādh.
Kıraat İbn Mücâhid Âsım Râvi Tarik İhtilâf Şâz. Qirāʾāt Ibn Mujāhid ʿĀṣim Rāwī Ṭarīq Difference Shādh.
Ibn Mujāhid’s Kitāb al-Sabʿa is the first work that collects seven qirāʾāts in the science of recitation. It is the source of Ibn al-Jazarī’s Nashr/Ṭayyibah work, which includes Taysīr/Shāṭibiyyah and 10 qirāʾāt written after him. Al-Jazarī did not take this work, which he took as a source in other recitations, as a source for ʿĀṣim’s qirāʾāt. In this respect, the riwāyas and ṭarīqs of ʿĀṣim qirāʾāt in the work are not the same in the ṭarīqs of Taysīr/Shāṭibiyyah and Ṭayyibah . It is not included in 14 ṭarīqs given in Kitāb al-Sabʿa, 52 for Ḥafṣ and 76 for Shuʿba in Ṭayyibah. In addition, Al-Mufaḍḍal and al-Abān riwāyas are given in this work and their different riwāyas are also mentioned. In the study, Ibn Mujāhid and his place in the science of qirāʾāt and ʿĀṣim’s qirāʾāt, the uṣūlī and farshī readings that are transmitted differently apart from the narrator, ṭarīq and Ṭayyibah are discussed. Since these readings come with completely different recitals, it is not the recognied reading of ʿĀṣim’s qirāʾāt, even though it is transmitted in other recitations. Because the Shuʿba/Ḥafṣ riwāya we read today is read within the framework of Ṭayyibah ṭarīqs. The ṭarīq sand some related readings in this work, which is a turning point in the science of qirāʾāt and the most basic source, will be revealed in relation to the Ṭayyibah ṭarīqs in particular, and how the approach should be against this situation will be emphasized.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.