Hadis Tenkit Sünnet Şeybânî el-Ḥucce ʿalâ ehli’l-Medîne. Ḥadith Criticism Sunnah Shaybānī al-Ḥujjah ʿalā ahl al-Madīnah.
Shaybānī, who was a writer of Ḥanafī fiqh and systematized the accumulation of raʾy, traveled to Madīnah, an important science center of the period, after he received knowledge from Abū Ḥanīfah and Abū Yūsuf, and joined Mālik’s lecture circle and became one of the important narrators of Muwaṭṭaʼ. Shaybānī compiled his debates with the Ḥijaz scholars, especially Mālik, and his criticisms against them in his work called al-Ḥujjah ʿalā ahl al-Madīnah. This work, which can be considered as one of the first examples of the science of al-Ikhtilāf, is extremely important in terms of reflecting the views of the circles of ra’y and practice, as well as touching on various ḥadith issues. In this work, after conveying the views of Abū Ḥanīfah and the people of Madīnah, Shaybānī generally preferred the view of Abū Ḥanīfah. However, Shaybānī adopted Mālik’s teachings from time to time. This shows that Shaybānī was not just a objector scholar. In this study, the method followed by Shaybānī and the ḥadith concepts he used in al-Ḥujjah, which is a ḥadith-centered fiqh work, were determined, and some important information about the ḥadith approach was tried to be revealed. First of all, information was given about Shaybānī’s studentship in Madīnah and his works which were founded there, and then his knowledge of ḥadith was determined and examined within the framework of al-Ḥujjah.
Ḥadith Criticism Sunnah Shaybānī al-Ḥujjah ʿalā ahl al-Madīnah.
Hanefî fıkhının müdevvini ve rey birikimini sistematize eden bir âlim olan Şeybânî, Ebû Hanîfe’den ve Ebû Yûsuf’tan ilim tahsilini gerçekleştirdikten sonra dönemin önemli bir ilim merkezi olan Medîne’ye yolculuk yapmış ve Mâlik’in ders halkasına katılarak Muvaṭṭa'ın önemli râvîlerinden biri olmuştur. Şeybânî başta Mâlik olmak üzere Hicâz ulemasıyla yaptığı münazaraları ve onlara yönelttiği tenkitleri el-Ḥucce ʿalâ ehli’l-Medîne adlı ese-rinde derlemiştir. İhtilâf literatürünün ilk örneklerinden sayılabilecek bu eser rey ve amel çevrelerinin görüşlerini aksettirmesinin yanında çeşitli hadis konularına temas etmesi açısından da önemlidir. Şeybânî eserinde Ebû Hanîfe ve ehl-i Medîne’nin görüşlerini naklettikten sonra ekseriyetle Ebû Hanîfe’nin görüşünü tercih etmiştir. Bununla birlikte Mâlik’in kavlini benimsediği yerlerin de olması Şeybânî’nin sadece muhalif bir âlim olmadığını göstermektedir. Çalışmada, hadis merkezli bir fıkıh eseri olan el-Ḥucce’de Şeybânî’nin takip ettiği yöntem ve kullandığı hadis kavramları tespit edilmiş, hadise yaklaşımına dair birtakım tespitler yapılmaya çalışılmıştır. Makalede ilk olarak Şeybânî’nin Medîne’deki öğrenciliği ve orada temeli atılan eserleri hakkında muhtasar bilgi verilmiş, ardından el-Ḥucce çerçevesinde hadisçiliği tespit ve tetkik edilmiştir.
Hadis Tenkit Sünnet Şeybânî el-Ḥucce ʿalâ ehli’l-Medîne. Ḥadith Criticism Sunnah Shaybānī al-Ḥujjah ʿalā ahl al-Madīnah.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.