One of the leading figures in the history of the science of ḥadith is Abū Bakr Aḥmad b. al-Ḥusayn b. ‘Alī al-Bayhaqī, who lived in the 4th and 5th centuries of the Hijra. al-Bayhaqī was born and grew up in Sabdhawār (formerly Bayhaq), which is located within the borders of Iran today, in 384/994, and later made scientific trips to Neyshābūr, Jebāl, ‘Irāq and al-Ḥijāz regions. Returning to his hometown after these journeys, al-Bayhaqī had to go to al-Ḥijāz again due to the Ash‘arī sedition living in The Great Seljuk Empire Toghrul-Beg period, and he returned to Bayhaq in 455/1063, and a short time later died in 458/1066 in Neyshābūr.
al-Bayhaqī has written many books in different fields of Islamic sciences. Among them, al-Sunan al-Kabīr, Ma‘rifa as-Sunan wa al-Āthār, al-Sunan al-Ṣaghīr, al-Khilāfiyyāt, Shu‘ab al-Īmān stand out. In this study, al-Madkhal ilā ‘Ilm al-Sunan, the introduction of al-Sunan al-Kabīr, which we have in-completely for a long time and which has been published in full recently, are discussed. First of all, al-Madkhal’s name, copyright time and manuscripts were dealt with in terms of shape. Afterwards, the content of al-Madkhal was touched upon, it was seen that its content included the fiqh methodology and ‘ilm as well as the ḥadīth methodology, and in this respect, an evaluation was made between al-Shafi‘ī’s al-Risāla. Then, al-Bayhaqī’s views were touched upon in the context of the ḥadīth methodo-logy in al-Madkhal. As a result of all this research, it has been determined that al-Madkhal is not only a work that deals with the issues of ḥadīth methodology, that he is highly influenced by al-Shafi‘ī’s al-Risāla, that al-Bayhaqī deals with the issues by transmitting narrations with asānīd and that his own views are rarely found.
Hadis ilmi tarihinde önde gelen şahsiyetlerden birisi, hicrî IV. ve V. asırda yaşayan Ebû Bekir Ahmed b. el-Hüseyn b. ‘Alî el-Beyhakî’dir. Beyhakî, günümüzde İran sınırları içerisinde yer alan Sebzevar’da (eski ismi Beyhak) 384/994’te doğup büyümüş, daha sonra başta Neysâbûr olmak üzere Cibâl, Irak ve Hicaz bölgelerine ilmî seyahatler yapmıştır. Bu yolculukların akabinde memleketine dönen Beyhakî, Büyük Selçuklu Devleti Tuğrul Bey döneminde yaşayan Eş‘arî fitnesi nedeniyle tekrar Hicaz’a gitmek zorunda kalmış ve 455/1063’te Beyhak’a geri dönmüş, kısa bir süre sonra da 458/1066’da Neysâbûr’da vefat etmiştir.
Beyhakî, İslâmî ilimlerin farklı alanlarında birçok kitap telif etmiştir. Bunların içerisinden es-Sünenü’l-kebîr, Ma‘rifetü’s-sünen ve’l-âsâr, es-Sünenü’s-sagîr, el-Hilâfiyyât, Şu‘abu’l-îmân öne çıkmaktadır. Bu çalışmada ise uzun zamandır eksik bir hâlde elimizde bulunan ve yakın bir zamanda tam olarak basılan es-Sünenü’l-kebîr’in mukaddimesi el-Medhal ilâ ‘ilmi’s-sünen ele alınmıştır. İlk önce şekil açısından el-Medhal’in ismi, telif zamanı ve yazma nüshaları üzerinde durulmuştur. Akabinde ise el-Medhal’in muhtevasına temas edilmiş, içeriğinin hadis usûlünün yanı sıra fıkıh usûlü ve ilimle ilgili konulardan oluştuğu görülmüş, ayrıca Şâfi‘î’nin er-Risâle’si ile arasında bir karşılaştırma yapılmıştır. Daha sonra el-Medhal’deki hadis usûlü konuları bağlamında Beyhakî’nin görüşlerine temas edilmiştir. Bütün bu araştırmanın sonucunda el-Medhal’in sadece hadis usûlü konularını ele alan bir eser olmadı-ğı, Şâfi‘î’nin er-Risâle’sinden oldukça fazla etkilendiği, Beyhakî’nin senedli rivayetler naklederek ko-nuları ele aldığı ve kendisine ait görüşlerin nadiren bulunduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |