Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ters-Yüz Sınıf Modelinin Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılması Üzerine Bir Öneri

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 61 - 70, 30.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı ters-yüz sınıf modeli ile öğretim yönteminin Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmasına yönelik bir öneri sunmaktır. Bu araştırma nitel araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’de ters-yüz sınıf modeli ile ilgili yapılan bütün yüksek lisans-doktora tezleri ve makaleler araştırmanın evreni olarak belirlenmiştir. Örneklem alma yoluna gidilmemiş evrenin tümüne ulaşılmıştır. Verilere YÖK Tez Merkezi, YÖK Akademik ULAKBİM, Dergipark, Gazi Üniversitesi Merkez Kütüphanesi veri tabanları taranarak ulaşılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Bu çalışmada verilerin analizi sonucunda ters-yüz sınıf modelinin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmasında alana katkı sağlayacağı birçok önemli özellik tespit edilmiştir. Bunlar: “Bu yöntemin kesintisiz eğitim sağlaması, öğrenci öğretmen etkileşimini artırması, öğrencileri dil öğrenme sürecinde daha da aktifleştirmesi, öğrencilerin sosyal becerilerini artırması, öğrencilere sorumluluk bilincini vermesi, öğretmenin öğrencilere daha fazla zaman ayırmasına imkân vermesi, her öğrencinin kendi düzeyine göre öğrenebilmesi, bireyselleştirilmiş öğretim sağlaması, eğitimde teknolojik araçların kullanımına olanak tanıması, farklı bir eğitim ortamı sunması, öğrencilerin eğitimlerini daha eğlenceli hâle dönüştürmesi, sınıflarda grup çalışmalarına fırsat vermesi, sınıfta zaman tasarrufu sağlaması”dır. Sonuç olarak yeni bir öğretim yöntemi olan ters-yüz sınıf modelinin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmasının alana birçok yönden katkı sağlayacağı görülmüştür. Bu durumu ters-yüz sınıf modeliyle yabancı dil öğretiminde daha önce yapılan çalışmaların sonuçları da desteklemektedir.

Kaynakça

  • Alsancak Sırakaya, D. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz-yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, B. (2016). Ters-yüz sınıf modelinin akademik başarı, ödev/görev stres düzeyi ve öğrenme transferi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Aydın, G. (2016). Ters-yüz sınıf modelinin üniversite öğrencilerinin programlamaya yönelik tutum, öz-yeterlilik algısı ve başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Baranovic, K. (2013). Flipping the first-year composition classroom: slouching toward the pedagogically hip. Doktoral Dissertation. Southeast Missouri State University, Columbia.
  • Bergmann, J. & Sams, A. A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class every day. Arlington: ISTE.
  • Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Ceylaner, S. (2016). Dokuzuncu sınıf İngilizce öğretiminde ters-yüz sınıf yönteminin öğrencilerin öz yönetimli öğrenmeye hazırbulunuşluklarına ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Çalışkan, N. (2016). Tersine eğitimin İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Çakır, E. (2017). Ters yüz sınıf uygulamalarının fen bilimleri 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, zihinsel risk alma ve bilgisayarca düşünme becerileri üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Çetin Köroğlu, Z. (2015). Tersten yapılandırılmış öğretimin İngilizce öğretmen adaylarının konuşma becerilerinin geliştirilmesine etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, Y. (2016). Ana dili İngilizce olan ve ana dili İngilizce olmayan İngilizce öğretmenlerinin sözel düzeltici dönütleri: Yabancı dil öğretmeni eğitimi için kavrayışlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demiralay Yiğit (2014). Evde ders okulda ödev modelinin benimsenmesi sürecinin yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Emekçi, E. (2014). Harmanlanmış öğrenme odaklı tersten yapılandırılmış yazma sınıfı modeli. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gencer, B. G. (2015). Okullarda ters-yüz sınıf modelinin uygulanmasına yönelik bir vaka çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gencer, B. G., Gürbulak, N. ve Adıgüzel, T. (2014). International Teacher Education Conference’da Bildiri Olarak Sunulmuştur, Dubai.
  • Güneş, F. (2018). Dil öğretimi ve temel dil yaklaşımları. M. Durmuş & A. Okur (Edt.). Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (s. 37-48). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güç, F. (2017). Rasyonel sayılar ve rasyonel sayılarda işlemler konusunda ters-yüz sınıf uygulamasının etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Gross, A. L. (2014). The flipped classroom: Shakespeare in the English classroom. Doctoral Dissertation. North Dakota State University, Fargo.
  • Hengirmen, M. (1990). Yabancı dil öğretim yöntemleri ve TÖMER yöntemi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kanbur, S. (2016). Organik kimya öğretiminde ters-yüz sınıf modelinin uygulanması: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kara, C. O. (2016). Ters-yüz sınıf flipped classroom. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, (45), 12-26. Kara, C. O. (2016). Tıp fakültesi klinik eğitiminde ters yüz sınıf modeli kullanılabilir mi?. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Karababa, Z. C. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Ve Bu Alanda Çağdaş Yaklaşımlar Ve Yöntemler Çerçevesinde Öğretmen Yetiştirmenin Önemi, Ankara Üniversitesi tarafından düzenlenen Türkçe Eğitimi Çalıştayında Bildiri Olarak Sunulmuştur, Ankara.
  • Khalmatova, Z. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde modern yöntem ve tekniklerin kullanımı: ters-yüz sınıf modeli. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (3), 35-51.
  • İyitoğlu, O. (2018). Ters yüz sınıf modelinin ingilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve özyeterlik inançları üzerindeki etkisi: Bir karma yöntem çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Nayci, Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz sınıf modeli uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbilen, U. (2018). Tersine öğretim yönteminin Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Özdemir, A. (2016). Ortaokul matematik öğretiminde harmanlanmış öğrenme odaklı ters yüz sınıf modeli uygulaması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde ters yapılandırılmış öğretim yönteminin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, S. Y. (2018). Ters yüz sınıf modelinin İngilizce öğretmeni adaylarının akademik başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sağlam, D. (2016). Ters-yüz sınıf modelinin İngilizce dersinde öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Tok, M. & Yılgın, M. (2014). Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (41), 265-276.
  • Torun, F. & Dargut, T. (2015). Mobil öğrenme ortamlarında ters-yüz sınıf modelinin gerçekleştirilebilirliği üzerine bir öneri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 20-29.
  • Turan, Z. (2015). Ters-yüz sınıf yönteminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Umutlu, D. (2016). Ters-yüz edilmiş İngilizce derslerinde farklı video türlerinin yazma başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Urfa, M. (2017). Bilim etiği öğretiminde ters-yüz sınıf modelinin uygulanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters-yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sadık Ahmet Çetin 0000-0002-1858-6914

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetin, S. A. (2018). Ters-Yüz Sınıf Modelinin Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılması Üzerine Bir Öneri. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 3(1), 61-70.