Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Bireysel Farklılıklar ve Türkçe Eğitiminde Bireysel Farklılıkların Kazandırılmasında Ders Kitaplarının Önemi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 49 - 58, 31.12.2023

Öz

Her insan farklı özellikler ile dünyaya gelir. Bilişsel, fiziksel ve duyuşsal olan bu özellikler bireysel farklılık olarak tanımlanır. Günümüzde eğitimden kamu politikalarına kadar pek çok alanda bireysel farklılık konusuna değinildiği görülmektedir. Bireysel farklılıkların eğitim-öğretim programı ile temel materyal olan ders kitaplarında da yer alması gerekmektedir. Çünkü okullar, bireysel farklılıkların yoğun olarak görüldüğü ortamlardır. Özellikle dil becerilerinin yanı sıra bireylerin iletişim becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlayan Türkçe eğitimi derslerinde bireysel farklılık konusuna ders kitaplarında yer verilmesi gerekir. Türkçe eğitimi dersleri, disiplinler arasılığın fazla olduğu derslerden biridir. Bu dersin temel materyali ise ders kitaplarıdır. Ders kitaplarındaki metinler ve görsellerde, bireysel farklılıkları yansıtan örneklerin yer alması önem taşır. Bu çalışmada önce bireysel farklılık kavramı tanımlanmış, sonra literatürden hareketle bireysel farklılıklar sınıflandırılmıştır. Ardından Türkçe eğitiminde ders kitaplarında bireysel farklılıklara yer verilmesinin önemi ve gerekliliği üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Akyol, H. (1997). Öğrenme güçlüğü olan çocuklara okuma yazma öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 1997(136), 16-20.
  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Aytaç, Ö. & Tan, M. (2019). Arkadaşlık üzerine kuramsal yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 345-359.
  • Başbayrak, M. (2021). 2019-2020 Öğretim yılında okutulan 6 ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin ve etkinliklerin çoklu zekâ kuramı ve öğretmen görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Batur, Z. (2010). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Aktüel.
  • Cole, P.M., Martin, S.E., Dennis, T.A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development, 75, 317-333.
  • Çağrıcı, Mustafa (1989), (Ahlak ) Mad., TDV İslâm Ans., C. 2, İstanbul.
  • Denollet, J., Nyklicek, I., Vingerhoets, J.J.M. (2008). Introduction: emotions, emotion regulation and health. İçinde A. Vingerhoets, I. Nyklicek, J. Denollet (Ed.), Emotion regulation conceptual and clinical issues. (3-12). New York: Springer Science Business Media.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2006(2), 33-57.
  • Einsberg, N., Fabes, R.A., Guthrie, I.K., Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 2000(78), 136-157.
  • Erden, M., ve Akman, Y. (2006). Eğitim psikolojisi. Arkadaş Yayınevi: Ankara.
  • Gaberson, K.B. & Oermann, M.H. (2007). Clinical teaching strategies in nursing. (2nd ed., pp. 17, 22, 86, 249). New York: Springer Publishing Company.
  • Gardner, H. (2005, May). Multiple lenses on the mind. In ExpoGestion Conference, Bogota Colombia (Vol. 252).
  • Hall, N. S. (1999). Creative resources for the anti-bias classroom. United States of America: Delmar Publishers.
  • Hıdıroğlu, M. (2019). Türkçe ders kitapları ile ana dilim Türkçe ders kitaplarının dilsel ve görsel metinlerin niteliği açısından incelenmesi (KKTC ve TED Vakıfları Örneği). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi öğretimi. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Karabulat, E. Z. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yeni başlayanlar için hazırlanmış ders kitaplarının kültürlerarası iletişim ve anlayış bağlamında incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kavsaoğlu, Z. S. (2019). Öğrenme güçlükleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(2), 601-607.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2012). Konu alanı ders kitabı incelemesi (ikinci baskı). Ankara: Pegem.
  • Koç, M. Çolak, T. Kocaman, O. & Bayraktar, B. (2009). Kohlberg’in ahlaki gelişim kuramına göre üniversite öğretim elemanları ile öğrenciler arasındaki etkileşimin ahlaki düzeyi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 758-771.
  • Koole, S.L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23(1), 4-41.
  • Kuzgun, Y. ve Deryakulu, D. (2006). Eğitimde bireysel farklılıklar. (Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 2. Baskı). Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • MEB (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Ankara [Erişim adresi: https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1605.pdf] Türkçe Dersi Öğretim Programı, 2019 (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara. Erişim adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02- T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf]
  • İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı (2006). MEB: Ankara.
  • Nettle, D. (2007). Individual differences. R.I.M Dunbar and L. Barrett (Ed.), Oxford handbook of evolutionary psychology ( 479-90). Oxford University Press.
  • Öngören, H. (2007). İlköğretim 7. sınıf Fen Bilgisi dersi “Kuvvet, hareket ve enerji” ünitesinde çoklu zekâ kuramı tabanlı öğretimin öğrenci başarısı ve tutumu üzerindeki etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Denizli.
  • Söylemez, A. S. (2010). Sexism in language coursebooks: A Study on gender replesentations in the visuals of the primary and secondary education English coursebooks. Yayınlanmış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi: Ankara.
  • Thompson, R.A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. monographs of the society for research in child development, 59(2/3), 25-52.
  • Yücel, C. (2021). İlkokul kademesindeki görme engelli çocukların kaynaştırma eğitim süreçlerinin eğitim hakkı perspektifinden değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şeymanur Soylu Bu kişi benim 0000-0002-3944-9601

Müzeyyen Altunbay 0000-0002-9568-3160

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2023
Kabul Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Soylu, Ş., & Altunbay, M. (2023). Eğitimde Bireysel Farklılıklar ve Türkçe Eğitiminde Bireysel Farklılıkların Kazandırılmasında Ders Kitaplarının Önemi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 8(2), 49-58.