Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Certificate Issues in Teaching Turkish to Foreigners: An Analysis of Course Hours for Turkish Teaching Certificate Programs Opened in 2023

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 18, 30.06.2024

Öz

With the acceleration of global developments, language and second language education are becoming increasingly important. Social necessities and personal desires are directing individuals to learn a second language. Factors such as Turkey’s geopolitical position, socio-cultural structure, educational opportunities, technological advancements, and economic conditions have increased the demand for teaching Turkish as a foreign language. Today, Turkish is taught as a foreign language in university-affiliated TÖMERs or private language schools, through a leveled course system. This teaching process encounters some problems. A literature review was conducted using document analysis from qualitative research methods to address these problems. The findings obtained were examined. The literature review revealed overlapping results, but the problems persist. The main problems identified in the review are: issues stemming from teaching staff, problems related to teaching environments, issues with resources and materials, certification problems, and problems with methods and techniques. This study addresses and discusses the certification problems. The study compares and discusses the course hours of Turkish teaching certificate programs for foreigners opened in 2023. The recommendations developed based on the findings aim to shed light on improving the quality of these certificate programs by addressing their shortcomings and offering solutions.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. 1. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. 27–28 Mart 2008. Gazimağusa/ Kuzey Kıbrıs. ss. 37-48.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunkaya, H. (2021). Yurt dışında yabancı dil olarak Türkçe öğretmek: Sorunlar ve çözüm önerileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 1-33. https://doi.org/10.35675/befdergi.830898
  • Arıcı, A. F. (2010). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 299-307.
  • Boylu, E., & Başar, U. (2016) Türkçe öğretim merkezlerininin güncel durumu ve standartlaştırılması üzerine, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(24), 309-324.
  • Bulut, S. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sertifika programının kursiyerlerin gözünden değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 376-392
  • Candaş, Z. C., & Başutku, S. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programlarının etkinliği üzerine bir durum çalışması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö10), 158- 170. DOI: 10.29000/rumelide.1009055.
  • Çelik, M. E. (2021). Düzenleyen görüşlerinden hareketle yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programlarının incelenmesi. Karadeniz Araştırmaları. XVIII/70, 469-485.
  • Çetin, O. (2020), Yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programlarında görülen eksiklikler ve çözüm önerileri, XV. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı Bildiri Kitabı. 25-28 Eylül 2020. Tiflis. ss.366-375.
  • Demir, T. (2023). Teaching Turkish for foreigners and certificate programs as a specialization, International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(20), 481-508.
  • Demiralay, İ. (2023) Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programlarının öğretim elemanlarının görüşlerine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ş., & Kökçü, Y. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programına katılan öğrencilerin sertifika programı hakkındaki görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1884- 1901.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. Bilgi Teknolojileri Kongresi IV / Akademik Bilişim 2006. 9-11 Şubat 2006. Denizli. ss. 65-68
  • Doğan, S., & Demirel, M. V. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programına ilişkin kursiyer görüşleri: Bozok Tömer örneği. Türkiye Eğitim Dergisi, 8(1), 120-132.
  • Erol, F., & Çeken, S. &Kılıç, S. &Gündüz, A.C. (2022). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Dil Eğitim ve Öğretim Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programının kursiyer gözünden incelenmesi ve program yeterliliği üzerine bir değerlendirme. 8. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kongresi, 15-16 Eylül 2022, Üsküp-Kuzey Makedonya Cumhuriyeti, ss.52-73.
  • Kana, F., Boylu, E., & Başar, U. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretmeni yetiştirmenin gerekliliği ve lisans programı önerisi. Journal of Theory and Practice in Education / Eğitimde Kuram ve Uygulama 12(5), 1125-1138.
  • Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi TÖMER öğrencilerinin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve bunların çözümlerine yönelik öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 661-696.
  • Kayhan, B., Karakaş, R., & Şahin, T.G. (2022). Çevrimiçi olarak yürütülen yabancılara Türkçe öğretimi eğitici sertifikası programına yönelik ders veren eğiticilerin görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1276-1291
  • Kurt. B, (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programına ilişkin kursiyer görüşlerinin karşılaştırmalı bir analizi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 73-90.
  • Memiş, M. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminin güncel sorunları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research (C. 16). New York: Sage publications.
  • Okur, U., & Gürlek M. (2022). Kovid-19 salgını sonrası yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çevrim içi modeller: Ankara Üniversitesi TÖMER Örneği. Dilbilim Dergisi -Journal of Linguistics, 39, 51-66.
  • Özbay, M., & Bahar, M. A. (2016). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzmanlık sorunu. Aydın Türkçe Öğretim Merkezi, 1(1), 1-29.
  • Öztürk, H., & Tağa, T. (2019). Türkçenin ana dili ve yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farklar. M.N. Kardaş (Edt.). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi içinde, (s.177-197), Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sertifika Sorunları: 2023 Yılında Açılan Yabancılara Türkçe Öğretimi Sertifika Programları Ders Saatlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 18, 30.06.2024

Öz

Global gelişmelerin hızlanmasıyla, dil ve ikinci dil eğitimi giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Toplumsal gereklilikler ve kişisel istekler, bireyleri ikinci dil öğrenmeye yönlendirmektedir. Türkiye’nin jeopolitik konumu, sosyo-kültürel yapısı ve eğitim imkanları teknolojik gelişmeler ve ekonomik koşulları gibi etkenler, Türkçe’nin yabancı dil olarak öğretimine olan talebi artırmıştır. Günümüzde Türkçe yabancı dil olarak üniversitelere bağlı TÖMER’lerde veya özel dil okullarında, seviyeli kur sistemiyle, öğretilmektedir. Bu öğretim sürecinde bazı sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu sorunlara yönelik araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak literatür taraması yapılmıştır. Elde edilen bulgular incelenmiştir. Literatür taraması yapıldığında birbiriyle örtüşen sonuçların ortaya çıktığı fakat sorunların hala devam ettiği görülmektedir. Taramada başlıca görünen sorunlar: Öğretim elamanlarından kaynaklanan sorunlar, öğretim ortamları ile ilgili sorunlar, kaynak ve materyallerle ile ilgili sorunlar, sertifikalandırmayla ilgili sorunlar, yöntem ve tekniklerle ilgili sorunlar olarak görülmektedir. Bu çalışmada ise bu sorunlardan sertifikalandırma sorunları ele alınmış ve tartışılmıştır. Araştırmada 2023 yılında açılan yabancılara Türkçe öğretim sertifika programlarının ders saatleri karşılaştırılmış ve tartışılmıştır. Ortaya çıkan bulgulardan hareketle geliştirilen önerilerin sertifika programlarının eksik yönlerini ve çözüm önerilerini ortaya koyarak bu programların nitelik bakımından iyileştirilmesine ışık tutması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. 1. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. 27–28 Mart 2008. Gazimağusa/ Kuzey Kıbrıs. ss. 37-48.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunkaya, H. (2021). Yurt dışında yabancı dil olarak Türkçe öğretmek: Sorunlar ve çözüm önerileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 1-33. https://doi.org/10.35675/befdergi.830898
  • Arıcı, A. F. (2010). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 299-307.
  • Boylu, E., & Başar, U. (2016) Türkçe öğretim merkezlerininin güncel durumu ve standartlaştırılması üzerine, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(24), 309-324.
  • Bulut, S. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sertifika programının kursiyerlerin gözünden değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 376-392
  • Candaş, Z. C., & Başutku, S. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programlarının etkinliği üzerine bir durum çalışması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö10), 158- 170. DOI: 10.29000/rumelide.1009055.
  • Çelik, M. E. (2021). Düzenleyen görüşlerinden hareketle yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programlarının incelenmesi. Karadeniz Araştırmaları. XVIII/70, 469-485.
  • Çetin, O. (2020), Yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programlarında görülen eksiklikler ve çözüm önerileri, XV. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı Bildiri Kitabı. 25-28 Eylül 2020. Tiflis. ss.366-375.
  • Demir, T. (2023). Teaching Turkish for foreigners and certificate programs as a specialization, International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(20), 481-508.
  • Demiralay, İ. (2023) Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programlarının öğretim elemanlarının görüşlerine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ş., & Kökçü, Y. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programına katılan öğrencilerin sertifika programı hakkındaki görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1884- 1901.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. Bilgi Teknolojileri Kongresi IV / Akademik Bilişim 2006. 9-11 Şubat 2006. Denizli. ss. 65-68
  • Doğan, S., & Demirel, M. V. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programına ilişkin kursiyer görüşleri: Bozok Tömer örneği. Türkiye Eğitim Dergisi, 8(1), 120-132.
  • Erol, F., & Çeken, S. &Kılıç, S. &Gündüz, A.C. (2022). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Dil Eğitim ve Öğretim Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programının kursiyer gözünden incelenmesi ve program yeterliliği üzerine bir değerlendirme. 8. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kongresi, 15-16 Eylül 2022, Üsküp-Kuzey Makedonya Cumhuriyeti, ss.52-73.
  • Kana, F., Boylu, E., & Başar, U. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretmeni yetiştirmenin gerekliliği ve lisans programı önerisi. Journal of Theory and Practice in Education / Eğitimde Kuram ve Uygulama 12(5), 1125-1138.
  • Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi TÖMER öğrencilerinin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve bunların çözümlerine yönelik öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 661-696.
  • Kayhan, B., Karakaş, R., & Şahin, T.G. (2022). Çevrimiçi olarak yürütülen yabancılara Türkçe öğretimi eğitici sertifikası programına yönelik ders veren eğiticilerin görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1276-1291
  • Kurt. B, (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programına ilişkin kursiyer görüşlerinin karşılaştırmalı bir analizi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 73-90.
  • Memiş, M. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminin güncel sorunları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research (C. 16). New York: Sage publications.
  • Okur, U., & Gürlek M. (2022). Kovid-19 salgını sonrası yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çevrim içi modeller: Ankara Üniversitesi TÖMER Örneği. Dilbilim Dergisi -Journal of Linguistics, 39, 51-66.
  • Özbay, M., & Bahar, M. A. (2016). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzmanlık sorunu. Aydın Türkçe Öğretim Merkezi, 1(1), 1-29.
  • Öztürk, H., & Tağa, T. (2019). Türkçenin ana dili ve yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farklar. M.N. Kardaş (Edt.). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi içinde, (s.177-197), Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Gün 0000-0001-9663-1066

Mehmet Ali Atmaca 0009-0009-6435-6827

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2024
Kabul Tarihi 5 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gün, M., & Atmaca, M. A. (2024). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sertifika Sorunları: 2023 Yılında Açılan Yabancılara Türkçe Öğretimi Sertifika Programları Ders Saatlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 9(1), 1-18.