Motor bloğunda, motorun çalışması esnasında üç
eksende de titreşimler oluşmaktadır. En yüksek titreşim genlikleri, pistonun
hareketinden dolayı düşey eksende ölçülmektedir. Bu çalışmada, 4 silindirli
benzinli bir motorun düşey eksendeki titreşimine sebep olan kuvvetler
incelenmiştir. Bu amaçla öncelikle; piston, krank ve biyel için kütle
indirgemeleri yapılmıştır. Pistonun ve krank milinin; konum, hız ve ivmeleri
krank açısının fonksiyonu olacak şekilde tanımlanmışlardır. Elde edilen bu verilerle
sistem üzerinde oluşan atalet ve sürtünme kuvvetleri belirlenmiştir. Piston,
krank ve biyel için ayrı ayrı serbest cisim diyagramları çizilmiş ve dinamik
kuvvet analizleri yapılmıştır. Analiz sonucu belirlenen kuvvetlerin, motor
bloğu titreşimine etkileri incelenmiştir.
On the engine block, vibrations occur in three
axes during the operation. The highest vibration amplitude is measured in the vertical
axis because of the motion of the piston. In this study, forces causing
vibration in the vertical axis of the four-cylinder gasoline engine were
investigated. For this purpose, firstly mass reduction has been done for
piston, crankshaft and connection rod. Position, velocity and acceleration of
piston and piston rod have been defined as the function of the angle of the
crankshaft. By the obtained these data, inertia and friction forces that occur
on the system has been determined. For the piston, crankshaft and connecting
rod, free body diagrams were drawn respectively and dynamic forces analysis
were carried out. The determined forces as a result of the analysis were
investigated for the effects on engine block vibrations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 1 |