Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğrencilerinin Harfler Köyü Çizgi Filmiyle Elif-Ba Harfleri Öğretimine Yönelik Bir Eylem Araştırması

Yıl 2024, , 25 - 48, 31.07.2024
https://doi.org/10.54122/umde.1485618

Öz

Günümüzde teknolojik gelişmelerin her alanda kullanımının yaygınlaşmasıyla eğitimde görsel materyallerin önemi oldukça belirgin hale gelmiştir. Bu sebeple gelişen öğretim teknolojilerinin din eğitimi alanında da kullanılması önem arz etmektedir. Öğretim teknolojileri arasında etkili olan araçlardan biri de çizgi filmdir. Bu çalışmanın problem cümlesini “Harfler Köyü” çizgi filmi ile Elif-Ba harfleri öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri nelerdir?” sorusu oluşturmaktadır. Araştırma nitel desenle planlanıp yürütülmüş olup, verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Elazığ Polatlar Camisine bağlı 4-6 yaş Kur’an Kursuna devam eden 12 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışma grubu amaçlı örneklem türlerinden ölçüt örneklem ile seçilmiştir. Çalışma grubu seçilirken kursun fiziksel yapısı, öğrenci sayısı ve kursun ulaşılabilir olması ölçüt olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin çizgi filmde yer alan kavramları öğrenme düzeylerini test etmek amacıyla bir görüşme formu hazırlanmıştır. Yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, NVİVO 8 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada, Harfler Köyü çizgi filminin 4-6 yaş Kur’an Kurslarında kullanılabilecek bir materyal olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Bu çalışma TÜBİTAK tarafından fonlanmıştır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012207406

Teşekkür

TÜBİTAK yetkililerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Abdüsselam, Zennure. Fen Öğretiminde Çizgi Filmlerin Etkisi: Kuvveti Keşfedelim Örneği. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Abuzahra, Nimer vd. “Using Cartoon İn Language Classroom From A Constructivist Point Of View”. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on CALL 3 (2016), 229-245.
  • Ateş, Emre. Çizgi Filmlerle Fen Eğitimine Bir Aksiyon Örneği. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Aytan, Necmi - Tunçel, Hayrettin. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Çizgi Film Kullanımı”. International Journal of Languages’ Education 1 (01 Ağustos 2015), 235-235. https://doi.org/10.18298/ijlet.180
  • Ayvacı, Hakan Şevki vd. “Animasyon Destekli Çizgi Filmlerin Fen Öğretimine Etkisi: 6. Sınıf Kuvveti Keşfedelim Konusu Örneği”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 1/4 (2012), 182-190.
  • Aziz, Zulfadli A - Sulicha, Rina. “The Use Of Cartoon Films As Audio-Visual Aids To Teach English Vocabulary”. English Education Journal 7/2 (2016), 141-154.
  • Baltacı, Ali. “Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli”. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3/1 (2017), 1-14.
  • Berber, Asiye vd. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 465-492. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529
  • Can, Aytekin. Okulöncesi Çocuklara Yönelik Televizyon Programları İçinde Çizgi Filmlerin Çocukların Gelişimine ve İletişimine Etkileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Doktora Tezi, 1995.
  • Çelik, Serap Özgür. 7. Sınıf Basit Makineler Konusunun Film ve Çizgi Filmlerle Öğretiminin Tutum Ve Akademik Başarıya Etkisi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
  • Çinemre, Semra. “Diyanet TV Çizgi Filmlerinin Din Eğitimine Katkısı Açısından İncelenmesi”. Hitit İlahiyat Dergisi 20/1 (30 Haziran 2021), 81-108. https://doi.org/10.14395/hid.865718
  • Demiral, Uğur vd. “Çizgi Filmlerde Verilen Eğitimsel Mesajlar; TRT Çocuk Kanalı Örneği”. Journal of International Social Research 9/45 (2016), 536-545. 10.17719/jisr.20164520632
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Öğretim Programı (4 6 Yaş Grubu). Ankara 2014.
  • Ekinci, Mithat. Altyazılı Animasyon Filmlerinin İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Dinlenme Becerileri Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Gezer, Uğur - İşcan, Ayşe. “Sosyal Bilgiler Dersinde Çizgi Film Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 13/2 (31 Temmuz 2023), 521-544. https://doi.org/10.18039/ajesi.1309743
  • Güler, Deniz A. “Soyutun Somutlaştırılması: Çizgi Filmlerin Kültürel İşlevleri”. I.Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, ed. Haluk Yavuzer-Mustafa Ruhi Şirin. (İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 2013), 207-216.
  • Hacıbektaşoğlu, Elçin Selin. Kültürel Çalışmalar ve Çizgi Filmlerin Çocuk İzleyici Üzerindeki Etkileri Araştırmaları. Istanbul: İstanbul Arel Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Hasanah, Uswatun - Mirza, Akhmad Ali. “The Effectiveness Of English Cartoon Movie Towards Vocabulary Score”. Indonesia: IAIN Palangka Raya, 2016100-119.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 19. Basım, 2009.
  • Kaya, Zeynep - Uzoğlu, Mustafa. “Çizgi Filmlerin Eğitim Alanında Kullanılmasıyla İlgili Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 16/Eğitim ve Toplum Özel sayısı (31 Aralık 2020), 6194-6214. https://doi.org/10.26466/opus.803593
  • Mete, Uğur. Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60–72 Aylık Çocuklar ve Annelerinin Televizyondaki Çizgi Filmler İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi (Batman İli Örneği). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Rasyid, Suparta. “Using Cartoon Movie to İmprove Speaking Skill”. Research İn English And Education Journal 1/2 (2016), 161-168.
  • Rice, Allison M. Teaching with Video (New York: MacMillam, Inc, 1993).
  • Sadioğlu, Ömür vd. “Değerlerin Öğretiminde Çizgi Filmler: Rafadan Tayfa Örneği”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (30 Aralık 2018), 240-251. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173
  • TDK Sozluk. 07 Aralık 2023. https://sozluk.gov.tr/?kelime=çizgi film
  • Susanto, Susanto vd. “Students’perceptıon in Learnıng Extensıve Lıstenıng by Usıng Cartoon Movıes”. Beyond Lınguıstıka (Journal of Linguistics and Language Education) 5/1 (2022),44-51. 10.36448/bl.v5i1.2649
  • Şentürk, Şener - Keski̇n, Ayfer. “Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Milli ve Evrensel Değerler Açısından Değerlendirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (05 Nisan 2019), 143-157. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548307
  • Teymuroğlu, Burcu - Oruç, Şahin. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Çizgi Film Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”. International Journal of Field Education 2/2 (Aralık 2016), 92-106.
  • Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (01 Aralık 2015), 705-720. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.038
  • Türkan, Abdulgani vd. “Fen Öğretiminde Çizgi Film Uygulaması: İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarının ve Tutumlarının İncelenmesi”. X. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 340-345. Rize, 2016.
  • Yağlı, Ali. “Çocuklara Yabancı Dil Öğretiminde Çizgi Filmlerin Kullanılması: Zou Adlı Çizgi Film Örneği”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/1 (31 Ocak 2022), 33-53.
  • Yassaei, Shahla. “Using Original Video and Sound Effects to Teach English”. English Teaching Forum 50/1 (2012), 12-16.
  • Yıldırım, Ali-Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 8., 2011.

An Action Research on Teaching the Letters Elif-Ba to 4-6 Year Old Quran Course Students with the Harfler Köyü Cartoon

Yıl 2024, , 25 - 48, 31.07.2024
https://doi.org/10.54122/umde.1485618

Öz

Nowadays, with the widespread use of technological developments in every field, the importance of using visual materials in education has become quite evident. For this reason, developing teaching technologies should also be used in the field of religious education. One of the effective tools among instructional technologies is cartoons. The problem statement of this study is "What are the students' opinions about the application of teaching Elif-Ba with the Harfler Köyü cartoon?" The research was planned and carried out with a qualitative design, and content analysis method was used to analyze the data. The study group of the research consists of 12 children aged 4-6 who attend the Quran course affiliated with Elazığ Polatlar Mosque. This study group was selected by criterion sampling, one of the purposeful sampling types. When selecting the study group, the physical structure of the course, the number of students and the accessibility of the course were determined as selection criteria. An interview form was prepared to test the students' level of learning the concepts in the cartoon. The data obtained as a result of the interviews were analyzed with the NVIVO 8 program. The study concluded that the Harfler Köyü cartoon is a material that can be used in Quran Courses for 4-6 year olds.

Proje Numarası

1919B012207406

Kaynakça

  • Abdüsselam, Zennure. Fen Öğretiminde Çizgi Filmlerin Etkisi: Kuvveti Keşfedelim Örneği. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Abuzahra, Nimer vd. “Using Cartoon İn Language Classroom From A Constructivist Point Of View”. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on CALL 3 (2016), 229-245.
  • Ateş, Emre. Çizgi Filmlerle Fen Eğitimine Bir Aksiyon Örneği. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Aytan, Necmi - Tunçel, Hayrettin. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Çizgi Film Kullanımı”. International Journal of Languages’ Education 1 (01 Ağustos 2015), 235-235. https://doi.org/10.18298/ijlet.180
  • Ayvacı, Hakan Şevki vd. “Animasyon Destekli Çizgi Filmlerin Fen Öğretimine Etkisi: 6. Sınıf Kuvveti Keşfedelim Konusu Örneği”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 1/4 (2012), 182-190.
  • Aziz, Zulfadli A - Sulicha, Rina. “The Use Of Cartoon Films As Audio-Visual Aids To Teach English Vocabulary”. English Education Journal 7/2 (2016), 141-154.
  • Baltacı, Ali. “Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli”. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3/1 (2017), 1-14.
  • Berber, Asiye vd. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 465-492. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529
  • Can, Aytekin. Okulöncesi Çocuklara Yönelik Televizyon Programları İçinde Çizgi Filmlerin Çocukların Gelişimine ve İletişimine Etkileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Doktora Tezi, 1995.
  • Çelik, Serap Özgür. 7. Sınıf Basit Makineler Konusunun Film ve Çizgi Filmlerle Öğretiminin Tutum Ve Akademik Başarıya Etkisi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
  • Çinemre, Semra. “Diyanet TV Çizgi Filmlerinin Din Eğitimine Katkısı Açısından İncelenmesi”. Hitit İlahiyat Dergisi 20/1 (30 Haziran 2021), 81-108. https://doi.org/10.14395/hid.865718
  • Demiral, Uğur vd. “Çizgi Filmlerde Verilen Eğitimsel Mesajlar; TRT Çocuk Kanalı Örneği”. Journal of International Social Research 9/45 (2016), 536-545. 10.17719/jisr.20164520632
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Öğretim Programı (4 6 Yaş Grubu). Ankara 2014.
  • Ekinci, Mithat. Altyazılı Animasyon Filmlerinin İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Dinlenme Becerileri Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Gezer, Uğur - İşcan, Ayşe. “Sosyal Bilgiler Dersinde Çizgi Film Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 13/2 (31 Temmuz 2023), 521-544. https://doi.org/10.18039/ajesi.1309743
  • Güler, Deniz A. “Soyutun Somutlaştırılması: Çizgi Filmlerin Kültürel İşlevleri”. I.Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, ed. Haluk Yavuzer-Mustafa Ruhi Şirin. (İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 2013), 207-216.
  • Hacıbektaşoğlu, Elçin Selin. Kültürel Çalışmalar ve Çizgi Filmlerin Çocuk İzleyici Üzerindeki Etkileri Araştırmaları. Istanbul: İstanbul Arel Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Hasanah, Uswatun - Mirza, Akhmad Ali. “The Effectiveness Of English Cartoon Movie Towards Vocabulary Score”. Indonesia: IAIN Palangka Raya, 2016100-119.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 19. Basım, 2009.
  • Kaya, Zeynep - Uzoğlu, Mustafa. “Çizgi Filmlerin Eğitim Alanında Kullanılmasıyla İlgili Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 16/Eğitim ve Toplum Özel sayısı (31 Aralık 2020), 6194-6214. https://doi.org/10.26466/opus.803593
  • Mete, Uğur. Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60–72 Aylık Çocuklar ve Annelerinin Televizyondaki Çizgi Filmler İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi (Batman İli Örneği). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Rasyid, Suparta. “Using Cartoon Movie to İmprove Speaking Skill”. Research İn English And Education Journal 1/2 (2016), 161-168.
  • Rice, Allison M. Teaching with Video (New York: MacMillam, Inc, 1993).
  • Sadioğlu, Ömür vd. “Değerlerin Öğretiminde Çizgi Filmler: Rafadan Tayfa Örneği”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (30 Aralık 2018), 240-251. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173
  • TDK Sozluk. 07 Aralık 2023. https://sozluk.gov.tr/?kelime=çizgi film
  • Susanto, Susanto vd. “Students’perceptıon in Learnıng Extensıve Lıstenıng by Usıng Cartoon Movıes”. Beyond Lınguıstıka (Journal of Linguistics and Language Education) 5/1 (2022),44-51. 10.36448/bl.v5i1.2649
  • Şentürk, Şener - Keski̇n, Ayfer. “Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Milli ve Evrensel Değerler Açısından Değerlendirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (05 Nisan 2019), 143-157. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548307
  • Teymuroğlu, Burcu - Oruç, Şahin. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Çizgi Film Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”. International Journal of Field Education 2/2 (Aralık 2016), 92-106.
  • Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (01 Aralık 2015), 705-720. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.038
  • Türkan, Abdulgani vd. “Fen Öğretiminde Çizgi Film Uygulaması: İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarının ve Tutumlarının İncelenmesi”. X. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 340-345. Rize, 2016.
  • Yağlı, Ali. “Çocuklara Yabancı Dil Öğretiminde Çizgi Filmlerin Kullanılması: Zou Adlı Çizgi Film Örneği”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/1 (31 Ocak 2022), 33-53.
  • Yassaei, Shahla. “Using Original Video and Sound Effects to Teach English”. English Teaching Forum 50/1 (2012), 12-16.
  • Yıldırım, Ali-Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 8., 2011.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Araştırmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rahime Çelik 0000-0003-4068-4155

Ayşe Yıldız 0009-0000-5380-9987

Proje Numarası 1919B012207406
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

ISNAD Çelik, Rahime - Yıldız, Ayşe. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğrencilerinin Harfler Köyü Çizgi Filmiyle Elif-Ba Harfleri Öğretimine Yönelik Bir Eylem Araştırması”. UMDE Dini Tetkikler Dergisi 7/1 (Temmuz 2024), 25-48. https://doi.org/10.54122/umde.1485618.

UMDE Dini Tetkikler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.