Araştırma Notu
BibTex RIS Kaynak Göster

NOMOPHOBIA PERCEPTIONS of EMPLOYEES and STUDENTS

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 32, 27.06.2022

Öz

Since the beginning of the 2000s, the internet, which has become widespread in Turkey, has developed rapidly in a short time and has become an indispensable phenomenon in our lives. With the integration of the internet, which has started to be used in many areas such as entertainment, leisure time, and communication, the functions of phones have increased, and the concept of the smartphone has entered our lives. With this development, phones began to be treated like mini computers. Smartphones, which have entered people's lives quickly, have made our lives easier in many areas. With the development of technology, the need for human power has started to decrease gradually. As a result, a lifestyle contrary to the natural structure of humans has begun to develop. Due to uncontrolled and unconscious phone use, Nomophobia, which is called technology addiction, has grown in individuals. This study examines the nomophobia level of administrative staff and students working at Karabuk University Hasan Doğan School of Physical Education and Sports. It was evaluated that the research was original in terms of the application of the study to both the employees and the students in the School of Physical Education and Sports on Nomophobia. As a result of the analysis of the data obtained with the quantative method, it was seen that the nomophobic behavioral characteristics of the individuals did not show a significant difference according to the demographic information. In addition, although the trends between the genders are in the same direction according to the subject, it has been determined that there are some differences in terms of the strength of the trends.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Gezgin, D. M. (2016). Modern Çağın Yeni Fobisi: Üniversite Öğrencileri Arasında Nomofobi Prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 141-158.
  • Akman, E. (2019). Akıllı Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) Akademik Başarıya Etkisi: Süleyman Demirel üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu yönetimi Öğrencileri Üzerinden Bir Değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 256-276.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arslan, H., Tozkoparan, S. B., ve Kurt, A. A. (2019). Öğretmenlerde Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusunun ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 237-256.
  • Atılgan, S. S. (2020). Akıllı Telefon Kullanan Üniversite Öğrencileri Arasında Nomofobi Düzeyinin Belirlenmesi. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 6-23.
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri Üzerinde Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 482-489.
  • Ercan, Ö. ve Tekin, N. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 2 (1), 24-34.
  • Erdem, H., Türen, U., ve Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) Yayılımı: Türkiye’den Üniversite Öğrencileri ve Kamu Çalışanları. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1-12.
  • Ertan, G. (2019). Mobil Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) İş Tatmini, İşe Bağlılık ve Sosyal İzolasyon Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi).
  • Güler, E. Ö. ve Veysikarani, D. (2019). Nomofobi Üzerine Bir Araştırma: Üniversite Öğrencileri Örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 75-88.
  • Hoşgör, H. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyini Etkileyen Faktörler ve Ders Performansları Üzerinde Nomofobinin Etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 3167-3197.
  • Kocabaş, D. ve Sezer Koruyucu, K. (2018). Dijital Çağın Hastalığı Nomofobi Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 254-268.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Minaz, A. ve Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 268-286.
  • Özsavran, M., ve Kuzlu Ayyıldız, T. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri ile Okul Başarısı Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi, 130-138.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). "Vazgeçmek Mümkün Mü?": Kuşakların Dijital Detoks denemeleri Üzerine Bir Analiz. Atatürk İletişim Dergisi, 5-28.
  • Polat, R. (2017). Dijital Hastalık Olarak Nomofobi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 164-172.
  • Sarıbay, B. ve Durgun, G. (2020). Dokunmatik Toplumların Fobileri: Netlessfobi, Nomofobi ve Fomo Kavramları Üzerine Bir İçerik Analizi Çalışması. Yaşar Üniversitesi e-dergi, 280-294.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön Lisans Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Akıllı Telefon Kullanım Durumlarına Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 714-727.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. [TÜİK]. https://data.tuik.gov.tr/ (Erişim: 23.08.2021).
  • Yıldız, E. P., Çengel, M. ve Alkan, A. (2020). Öğretmenlerin Nomofobi Düzeylerinin Demografik Özelliklerine ve Akıllı Telefon Kullanım Alışkanlıklarına Göre İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 5096-5120.
  • Yılmaz, M., Köse, A. ve Doğru, Y. B. (2018). Akıllı Telefondan Yoksun Kalmak: Nomofobi Üzerine Bir Araştırma. Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 31-48.
  • Yıldırım, C. ve Correia A.P. (2015). Exploring the Dimensions of Nomophobia: Development and Validation of a Self-Reported Questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.

ÇALIŞANLARIN VE ÖĞRENCİLERİN NOMOFOBİ ALGILARI

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 32, 27.06.2022

Öz

2000’li yılların başından itibaren Türkiye’de kullanımı yaygınlaşmaya başlayan internet kısa bir sürede hızla gelişim göstermiş ve hayatımızın vazgeçilmez olgusu haline gelmiştir. Eğlence, boş zaman değerlendirme, haberleşme ve iletişim gibi pek çok alanda kullanılmaya başlanan internetin telefona entegre edilmesi ile telefonların işlevleri artmış, akıllı telefon kavramı hayatımıza girmiştir. Bu gelişme ile telefonlar mini bir bilgisayar gibi işlev görmeye başlamıştır. Kısa bir sürede insanların hayatına giren akıllı telefonlar pek çok alanda hayatımızı kolaylaştırmıştır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte insan gücüne duyulan ihtiyaç giderek azalmaya başlamış ve sonuç olarak insanın doğal yapısına aykırı bir yaşam biçimi gelişmeye başlamıştır. Günümüzde telefonun, kontrolsüz ve bilinçsiz kullanımı sonucunda bireylerde teknoloji bağımlılığı olarak adlandırılan nomofobi gelişmiştir. Bu çalışmanın amacı, Karabük Üniversitesi Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda görev yapan idari çalışanların ve öğrencilerin nomofobi düzeyini incelemektir. Nomofobi üzerine Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda hem çalışanlara hem öğrencilere bu çalışmanın uygulanması araştırmanın özgün yönlerinden birisi olduğunu göstermektedir. Nicel yöntem ile elde edilen verilerin analizi sonucunda, bireylerin nomofobik davranışsal özelliklerinin, demografik bilgilere göre anlamlı olabilecek önemli bir farklılık arz etmediği görülmüştür. Ayrıca, konusuna göre cinsiyetler arasındaki eğilimler aynı yönde olsa da eğilimlerin gücü itibariyle bazı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Gezgin, D. M. (2016). Modern Çağın Yeni Fobisi: Üniversite Öğrencileri Arasında Nomofobi Prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 141-158.
  • Akman, E. (2019). Akıllı Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) Akademik Başarıya Etkisi: Süleyman Demirel üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu yönetimi Öğrencileri Üzerinden Bir Değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 256-276.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arslan, H., Tozkoparan, S. B., ve Kurt, A. A. (2019). Öğretmenlerde Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusunun ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 237-256.
  • Atılgan, S. S. (2020). Akıllı Telefon Kullanan Üniversite Öğrencileri Arasında Nomofobi Düzeyinin Belirlenmesi. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 6-23.
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri Üzerinde Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 482-489.
  • Ercan, Ö. ve Tekin, N. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 2 (1), 24-34.
  • Erdem, H., Türen, U., ve Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) Yayılımı: Türkiye’den Üniversite Öğrencileri ve Kamu Çalışanları. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1-12.
  • Ertan, G. (2019). Mobil Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) İş Tatmini, İşe Bağlılık ve Sosyal İzolasyon Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi).
  • Güler, E. Ö. ve Veysikarani, D. (2019). Nomofobi Üzerine Bir Araştırma: Üniversite Öğrencileri Örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 75-88.
  • Hoşgör, H. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyini Etkileyen Faktörler ve Ders Performansları Üzerinde Nomofobinin Etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 3167-3197.
  • Kocabaş, D. ve Sezer Koruyucu, K. (2018). Dijital Çağın Hastalığı Nomofobi Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 254-268.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Minaz, A. ve Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 268-286.
  • Özsavran, M., ve Kuzlu Ayyıldız, T. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri ile Okul Başarısı Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi, 130-138.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). "Vazgeçmek Mümkün Mü?": Kuşakların Dijital Detoks denemeleri Üzerine Bir Analiz. Atatürk İletişim Dergisi, 5-28.
  • Polat, R. (2017). Dijital Hastalık Olarak Nomofobi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 164-172.
  • Sarıbay, B. ve Durgun, G. (2020). Dokunmatik Toplumların Fobileri: Netlessfobi, Nomofobi ve Fomo Kavramları Üzerine Bir İçerik Analizi Çalışması. Yaşar Üniversitesi e-dergi, 280-294.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön Lisans Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Akıllı Telefon Kullanım Durumlarına Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 714-727.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. [TÜİK]. https://data.tuik.gov.tr/ (Erişim: 23.08.2021).
  • Yıldız, E. P., Çengel, M. ve Alkan, A. (2020). Öğretmenlerin Nomofobi Düzeylerinin Demografik Özelliklerine ve Akıllı Telefon Kullanım Alışkanlıklarına Göre İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 5096-5120.
  • Yılmaz, M., Köse, A. ve Doğru, Y. B. (2018). Akıllı Telefondan Yoksun Kalmak: Nomofobi Üzerine Bir Araştırma. Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 31-48.
  • Yıldırım, C. ve Correia A.P. (2015). Exploring the Dimensions of Nomophobia: Development and Validation of a Self-Reported Questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Hizmetler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Ali Yetgin 0000-0002-8120-4704

Seda Acar Bu kişi benim 0000-0003-3486-1434

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yetgin, M. A., & Acar, S. (2022). ÇALIŞANLARIN VE ÖĞRENCİLERİN NOMOFOBİ ALGILARI. Journal of Karabuk University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 2(1), 20-32.