Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Matematik Yeteneklerinin Aile Değişkenleri Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 57 - 75, 30.04.2020
https://doi.org/10.29065/usakead.706820

Öz

Bu araştırma; okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların matematik yeteneklerinin cinsiyet, daha önce okul öncesi eğitim alma durumu ve aile değişkenleri açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Uşak ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız bir anaokulunda 60-72 ay arasındaki 100 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi Formu ve Erken Matematik Yeteneği Testi (TEMA-3)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız t testi ve tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın bulgularında cinsiyet, anne-babanın yaşı ve ebeveynlerin çocukla oyun oynama sıklığı ile çocukların matematik yetenekleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Buna karşın çocuğun daha önce eğitim kurumuna gitmesi, annenin çalışması, ailedeki çocuk sayısı, anne ve babanın eğitim durumu, ailenin gelir düzeyi ve ebeveynlerin çocuklarına kitap okuma sıklığı değişkenlerinin çocukların matematik yetenekleri açısından anlamlı farklılıklar ortaya çıkardığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y., Deretarla Gül, E. ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 ay çocuklar için Sayı ve İşlem Kavramları Testini’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 147-157.
  • Anders, Y.,Rossbach, H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger,S., Lehrl, S., et.al. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231–244.
  • Aktaş, Y. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Tıp kitap evi.
  • Aunio, P., Hautamäki, J., Heiskari, P., & Van Luit, J. (2006). The Early Numeracy Test in Finnish: Children's norms. Scandinavian Journal of Psychology, 47(5), 369-378.
  • Avcı, K. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Alan 48-66 Aylık Çocukların Matematik Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Ç. Ü. 18 Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başaran, N. (2006). Erken Öğrenme Becerilerini Değerlendirme Aracının Tokat Örnekleminde 48- 66 Aylık Türk Çocuklarına Uyarlanması, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Blevins-Knabe, B. & Musun-Miller, L. (1996). Number use at home by children and their parents and its relation ship to early matematical performance. Early Development and Parenting, 5, 35-45.
  • Byrnes, J. P. &Wasik, B. A. (2009). Factors predictive of mathematics achievement at kindergarten, first hand third grades: An opportunity-propensity analysis. Contemporary Educational Psychology, 34, 167–183.
  • Çelik, M. (2012). 61-72 aylık çocukların matematik gelişimine küçük çocuklar için büyük matematik? (Big math for little kids) eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Çelik, M. (2015). Anasınıfına Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Matematik Gelişimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24,1-18. Diyarbakır.
  • Çeçen, R. (2007). Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi. Ed: M. Engin Deniz. Maya Akademi Yayınları. Ankara.
  • Dinçer, Ç. ve Ulutaş, İ. (1999). Yaşamımızdaki Matematiksel Kavramlar ve Materyaller. Çağdaş Eğitim Dergisi. 25, 23-28.
  • Erdoğan, S. & Baran, G. (2006). Erken matematik yeteneği testi-3 (TEMA-3)’ün 60-72 aylar arasında olan çocuklar için uyarlama çalışması. Çağdaş Eğitim, 332, 32-38.
  • Fischer, F. E. (1990). A Part-part-whole Curriculum for Teaching Number in The Kindergarten. Journal of Research in Matematics Education. 21 (3), 207–215.
  • Ginsburg, H.P.,Greenes, C. &Balfanz, R. (2003). Big math for little kids. “Program Overview” Dale Seymour Publications. Pearson Learning Group . New Jersey.
  • Ginsburg, H.,&Baroody, A. (2003). "Test of Early Mathematics Ability--Third Edition." Austin, TX: Pro-Ed.
  • Güven, Y. (1997). Erken matematik yeteneği testi-2’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve sosyokültürel faktörlerin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Güven, Y. (2000). Erken çocukluk döneminde sezgisel düşünme ve matematik. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Hyde, J. S., Fennema, E. and Lamon, S. J. (1990). Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 107, 139-155.
  • Jackman, L.H. (2005). Early education curriculum: a child’s connection to the worl, Thomson Delmar Learning, NY. Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırmalar Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kilpatrick, J.;Swafford, J., &Findell, B. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Manolitsis, G., Georgioub,G.K .&Tziraki, N. (2013). Quarterly examining the effects of home literacy and numeracy environment onearly reading and math acquisition. Early Childhood Research Quarterly, 28, 692–703.
  • Metin, N. (1997). Okul öncesi dönemde çocuk ve matematik. Ulusal ev ekonomisi kongresi kitapçığı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Orçan, M. (2009). Anasınıfına Devam Eden 60–72 Aylık Çocukların Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının İncelenmesi, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Perry, B.&Dockett, S.(2005). I know that you don’t have to work hard: Mathematics learning in the first year of primary school. In Helen L. Chick&Jill L. Vincent (Eds.), Proceedings of the 29th annual conference of the International Group forthe Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 65-72). Melbourne: University of Melbourne.
  • Starkey, P.,Klein, A. &Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics ıntervention. Early Childhood Research Quarterly, 19, 99-120.
  • Şeker, P.T. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Eğitimine Yönelik İnanç ve Öz yeterliklerinin 48-60 Aylık Çocukların Matematik Becerileri Üzerine Etkisinin İncelenmesi, Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Taşkın, N. ve Tuğrul, B. (2014). Investigating prescholl teacher candidates’ mathematics literacy self-sufficiency beliefs on various variables. Procedia- Social and Behavioral Sciences 116, 3067-3071.
  • Taylor, B. J. (1999). A Child Goes Forth: A Curriculum Guide For Preschool Children. New Jersey: Prentice Hall.
  • Tokgöz, B. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimi ile ilgili tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Unutkan, P. Ö. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları
  • Polat Unutkan, Ö. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Uğurtay-Üstünel, A. (2007). Bracken Temel Kavram Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formu’nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi /Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık, Ö. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi 3(2),118-134.
  • Uyanık, Ö. (2013). Akademik ve Dil Becerileri Eğitim Programının 61-66 Aylık Çocukların Bilişsel Yetenekleri ile Erken Akademik ve Dil Becerilerine Etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wortham, C. S. (1998). Early childhood curriculum developmental bases for learning and teaching. (Second Edition). USA: Prentice Hail, Inc.
  • Young, J. E. (2001). Why are we reading a book during math time? How mathematics and. The Dragon Lode, 19(2),13-18.
  • Young, J. &Loveridge, M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number boks and games. Early Childhood Research Quarterly, 19, 2-98.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Perihan Şeker 0000-0003-4801-8587

Zeynep Metin Bu kişi benim 0000-0002-9474-2237

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şeker, P., & Metin, Z. (2020). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Matematik Yeteneklerinin Aile Değişkenleri Açısından İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 57-75. https://doi.org/10.29065/usakead.706820

open-access-logo-png-transparent.png  by.png    welson_2.jpg

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.