Teachers are central in education and training activities. Therefore,something must be done to motivate teachers. "When we examine the current legal regulations about teachers, we can see there is a lack of planning to improve teachers' motivation. This study is a suggestion about awards which are motivating teachers. If we talk about teacher and related laws ,according to the Law No 657 civilservants, civil servants are rewarded with " Achievement and superior Achievement certificates "but awards aren't clear for civilsevants , they are very subjective specified. Penalties are explained detail for civilservants at the same law.When we look at theLaw No 1702, it says that teachers can be rewarded with original works , but what are the original works?This expression is very subjective ,it is not clear.According to the Law No 1702, penalties for teachers are specified clearly from warning penalty to laying off.According to the Law No 4357 some awards are predicted for teachers but in this Law some awards determined in 1943 such as “Being successful in their duty, Giving the title of head teacher, Giving the name to a new facility “, but working conditions and teacher’s roles have changed today , they are different from 1943.Therefore, prizes which are suitable today's working conditions and rewarding criteria, should be determined. Awards were removed by a directive published in the Official Gazette No 2643 such as rewarding salary and appreciation of personnel of Nationality Ministry of Education. Ourteamdevelopedandprepared " ÖNKAS" system (measurable ,object ,certain ,clear,tangible ) toimproveperformance of teachers. We think that "ÖNKAS" system will improve the quality of education and ensure equity awards in schools.
Öğretmenler eğitim öğretim faaliyetlerinin merkezinde yer almaktadır. Bu nedenle öğretmenleri motive edici çalışmalar yapılmalıdır. Öğretmenlerle ilgili mevcut yasal düzenlemelerde motivasyonu arttırmaya yönelik planlama eksikliği açıkça görülmektedir. Bu çalışma öğretmen motivasyonunun arttırılmasına yönelik ödüllendirme sistemi önerisini içermektedir.Öğretmenleri ilgilendiren kanunlar incelendiğinde; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda memurlar için “Başarı ve Üstün Başarı” belgeleri öngörülmüş ancak bu belgeleri alabilmesi için memurlardan beklenen davranışlar öznel ifadelerle açıklanmıştır. Aynı kanunda memurlar için öngörülen cezalar ise en ince ayrıntısına kadar belirtilmiştir. 1702 sayılı kanunda öğretmenlerin ödüllendirilmesi için“Orijinal bir eser” oluşturma şartı konmuş ancak orijinal eserden neyin kastedildiği açıkça belirtilmemiştir. Buna karşın aynı kanunda cezalara meslekten çıkarılmaya kadar detaylı bir şekilde yer verilmiştir. 4357 sayılı kanunda, öğretmenler için bir takım ödüller öngörülmüş fakat kanunda belirtilen “Üstün başarılı sayılmak, Başöğretmen namzedi unvanı verilmek, Maarif memuru namzedi ünvanı verilmek, Yeni bir tesise adı verilmek, Ülkü eri sayılmak” şeklinde belirtilen ödüller kanunun yayınlandığı 1943 yılında belirlenmiştir. Kanunun yayınlandığı dönem ile günümüz arasında geçen sürede çalışma şartları ve öğretmen rolleri değişmiştir. Bu yüzden günümüz çalışma şartlarına uygun ödüller ve ödüllendirme kriterleri belirlenmelidir. MEB personelinin aylıkla ödüllendirilmesi, takdir, teşekkür verilmesi gibi ödülleri içeren yönergeler ise 2643 sayılı resmi gazetede yayınlanan yönerge ile kaldırılmıştır. Araştırma ekibi tarafından hazırlanıp geliştirilen ve öğretmen motivasyonunu arttırması amaçlanan ÖNKAS (Ölçülebilir, Nesnel, Kesin, Açık, Somut) ödüllendirme sistemi, önerisi ile okullarda eğitim kalitesinin artacağı ve ödül adaletinin sağlanacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: -ÖYGE Özel Sayısı |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr