The study aimed to examine the psychometric properties of the School Attitudes Assessment Survey-Revised (SAAS-R) for Turkish high school sample. A total of 751 high school students (417 female, 334 male) participated in this study. The ages of the students ranged from 14 to 19. Result of Exploratory and Confirmatory factor analyses verified a five factor structure, with a high inter-factor correlation. The results also showed that all subscales of SAAS-R were correlated with academic achievement in the expected direction. The results of criterion related validity also showed that the SAAS-R had criterion related validity. In addition, the results confirmed that the SAAS-R has high internal reliability. The findings of this study indicate that the SAAS-R is a valid and reliability results for high school students in Turkey.
School Attitude; Validity; Reliability; Academic Achievement
Bu çalışmanın amacı Okul Tutum Değerlendirme Ölçeği’nin (OTDÖ) psikometrik özelliklerini araştırmaktır. Çalışmaya Isparta İl Merkezinde lisede öğrenim gören toplam 751 (417 kız, 334 erkek) öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin yaşları 14 ile 19 arasında değişmektedir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçları ölçeğin beş faktörlü yapısını desteklemektedir. Analiz sonuçlarına göre beş faktör öğrencilerin akademik başarıları ile beklenen yönde korelâsyonlar vermektedir. Ölçüte dayalı geçerliği sınamak için yapılan analizlerin sonuçları, ölçeğin ölçüte dayalı geçerliğe sahip olduğunu göstermektedir. OTDÖ’nin iç tutarlılık güvenirliği .75 ile 91 arasında bulunmuştur. Bu sonuçlar OTDÖ’nin ülkemizdeki lise öğrencileri için geçerli ve güvenilir sonuçlar verdiğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr