Bu çalışmanın amacı hizmet
sektöründe faaliyet gösteren otel çalışanlarının duygusal emek ve tükenmişlik düzeylerini
belirlemek ve duygusal emek eğilimlerinin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki
etkisini tespit etmektir. Çalışmada ihtiyaç duyulan birincil veriler anket
formu aracılığı ile elde edilmiştir. Bu kapsamda Antalya’nın Alanya ilçesinde
faaliyet gösteren ve yıl boyunca açık olan dört ve beş yıldızlı otellerde
çalışan 265 personel ile bire bir görüşülerek anket uygulaması yapılmıştır.
Çalışma kapsamında kullanılan ölçeklerin güvenirlikleri sırasıyla duygusal emek
ölçeğinin Cronbach Alfa değeri “ 0,81”, tükenmişlik ölçeğinin “0,80” olarak elde
edilmiştir. Ölçeklerin yapısal
geçerliliklerini test etmek amacıyla açıklayıcı faktör analizi (AFA)
yapılmıştır. Analiz sonucunda duygusal emek ölçeğine ait “yüzeysel rol yapma”
ve “derinlemesine rol yapma” olmak üzere iki faktör, tükenmişlik ölçeğine yönelik
“duygusal tükenme” “kişisel başarı” ve “duyarsızlaşma” olmak üzere üç faktör
elde edilmiştir. Elde edilen faktörler doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile
test edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda otel çalışanlarının duygusal emek
boyutlarının tükenmişlik düzeylerini sırasıyla
% 41,6, % 28,7, % 45,5 oranında anlamlı bir şekilde etkilediği
görülmüştür.
The
aim of this study is to determine the emotional labor and burnout levels of
hotel employees working in service sector and to determine the impact of
emotional labor tendencies on the levels of burnout. The primary data required
in this study have been obtained thorough questionnaire form. In this context,
questionnaire application has been conducted by interviewing one to one with
265 staff working in four and five-star hotels that operate in Alanya, Antalya
and are open year-round. The reliabilities of scales used within the study have
been determined as: Cronbach's alpha value of emotional labor scale:‘’0,81’’
and burnout scale:‘’0,80 respectively. Explanatory factor analysis (EFA) has
been used to test structural validity of the scales. As a result of the
analysis, ‘’superficial acting’’ and ‘’in-depth acting’’ factors related to
emotional labor and ‘’ emotional exhaustion’’, ‘’personal success’’ and
"depersonalization" factors related to burnout scale have been
obtained. The obtained factors have been
tested by confirmatory factor analysis (CFA). As a result of the analysis, it
has been seen that hotel employees’ emotional labor levels have significantly
affected the burnout levels at % 41,6, % 28,7, % 45,5 rates respectively.
Bölüm | İçindekiler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr