A NEW METHODOLOGY FOR CREDIT EVALUATION PROCESS OF TURK EXIMBANK
Yıl 2019,
Cilt: 12 Sayı: 2, 122 - 130, 31.12.2019
Füsun Küçükbay
,
İsmail Metin
Öz
Turk Eximbank is a strategic institute that
promotes Turkey’s multinationalism. The most important aim of Turkish Eximbank is
to support Turkish exports. The credit evaluation process is very important and
troublesome for Turk Eximbank. In this
paper we aim to propose a credit evaluation methodology for Turk Eximbank. In
this study we propose a credit evaluation methodology based on a Promsort
method, in which companies are categorized in to groups according to their
performances. The companies are grouped considering their sectorial divisions,
their contributions to export and their financial performances. By that way
Turk Eximbank can manage its credit allocation process more easily. By means of
a real-case example, we demonstrate that our proposed method is useful for
assessing credit allocation process. Credit evaluation process is a vital issue
for all financial institutions. Unlike other financial institutions Turk
Eximbank has to consider different criteria during credit allocation process.
This article proposes a methodology that takes into consideration different
criteria such as import/export ratio of companies rather than methods based
solely on financial criteria. And the companies are categorized into groups
that enables the credit evaluation process of Turk Eximbank
Kaynakça
- Abor, J.Y., Abgloyor, E.K. & Kuipo, R. (2014). “Bank Finance and Export Activities of Small and Medium Enterprises”. Review of Development Finance, 4, 97-103. Agarwal, N. & Wang, Z. (2018). “Does the US EXIM Bank Really Promote US Exports?”. The World Economy, Wiley The World Economy, 41 (2018), 1378-1414. Akkaya, G.C. & Demireli, E. (2010). “Analitik Hiyerarşi Süreci İle Kredi Derecelendirme Analizi Üzerine Bir Model Önerisi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 319-335. Araz, C., & Ozkarahan, I., (2007). “Supplier Evaluation and Management Sytstem for Strategic Sourcing Based on a New Multicriteria Sorting Procedure”. International Journal of Production Economics, 108, 585-606Atan, M., Maden, U. & Akyildiz, E. (2004). “Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) Kullanımı İle Bir Bankada Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi”. 8. Ulusal Finans Sempozyumu, 26-28 Ekim, İstanbul Teknik Üniversitesi, İTÜ Maçka Kampüsü İşletme Fakültesi. Atan, M., & Maden, U. (2005). “Bireysel ve Kurumsal Kredibilitenin Analitik Hiyerarşi Süreci İle Çözümlenmesi”. 4. İstatistik Kongresi, 8-12 Mayıs, Belek, Antalya.Aydemir, A.D. & Gerni, C. (2011). “Measuring Service Quality of Export Credit Agency in Turkey by Using Servqual”. Procedia Social and Behavioral Sciences 24 (2011) 1663-1670.Büyükçelebi, B. & Coşkun, M. (2015). “Ticari Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi Açısından Mevduat Bankaları ile Katılım Bankalarının Karşılaştırılması”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(21), 1004-1024. Eximbank, (2019). “Bankamız Hakkında”. Erişim Tarihi: 01.04.2019 https://www.eximbank.gov.tr/tr/hakkimizda/kurumsal/bankamiz-hakkinda Eximbank, (2019). “Kredi Kullandırım Tutarları”. Erişim Tarihi: 01.04.2019 https://www.eximbank.gov.tr/tr/rakamlarla-biz#krediler, (23.03.2019). Girginer, N. (2008). “Ticari Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesine Çok Kriterli Yaklaşım: Özel ve Devlet Bankası Karşılaştırılması”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 37, Ocak/2008, 132-142. İç, Y.T. & Yurdakul, M. (2000). “Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemini Kullanan Bir Kredi Değerlendirme Sistemi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-14. Kök, D. & Aksu, G. (2013). “Müşteri Kredi Değerliliğinin Belirlenmesinde Analitik Ağ Süreci Kullanımı: Bir Model Önerisi”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz/2013,167-186.İlter, O.C. (2006). “Analitik Ağ Süreci İle Ticari Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara