The Effect of Financial Literacy and Digital Literacy Level On Crypto Currency Market Investments
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 25, 02.07.2024
Ahmet Coşkun
,
Nurcan Güven
Öz
Some concepts need to be learned in order to correctly understand and analyze the changing and evolving world economy, and as a result, to ensure that individuals' own and the country's economies progress positively. Individuals who want to develop themselves and their country economically and make investments should also understand the terms in the field of finance. The orientation of the finance field towards cryptocurrency has led to the emergence of the concept of digital literacy. In the study, it was tried to analyze the effect of financial and digital literacy levels of Uşak University Faculty of Applied Sciences students on cryptocurrency market investments and the survey method to be conducted to the departments. According to the results obtained, the effect of the data on cryptocurrency market investments was investigated and according to the results of the analysis, it was determined that the perspectives of students who are financially and digitally literate on cryptocurrency market investments and their tendency to invest are at a higher level compared to students who are not financially and digitally literate.
Kaynakça
- Alkaya, A. ve Yağlı, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık- Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8, 585-599.
- Araz, T. (2012). Financial Literacy and Credit Card Arrears. Boğaziçi University Instittute for Graduate Studies in Social Sciences, Master of Arts, İstanbul.
- Bahtiyar, A. ve Can, B. (2016). Fen Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ile Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 50.
- Çağlar, Ü. (2007). Elektronik Para: Enformasyon Teknolojisindeki Gelişmeler ve Yeni Ödeme Sistemleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 177-186.
- Çetinkaya, Ş. (2018). Kripto Paraların Gelişimi ve Para Piyasalarındaki Yerinin Swot Analizi ile İncelenmesi, Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(5), 11-21.
- Deniz, E. A. (2020). Finansal Piyasalarda Kripto Para Uygulamaları: Kripto Para Fiyatlarını Etkileyen Faktörler, Muhasebe ve Denetim Tezli Yüksek Lisans Programı, 116-118.
- Dizkırıcı, A. S. ve Gökgöz, A. (2018). Kripto Para Birimleri ve Türkiye’de Bitcoin Muhasebesi, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 4(2), 92-105.
- Efe, V. (2022). Kripto Para Yatırım Kararlarının Belirleyicileri, İstanbul Bilgi Unıversıty Instıtute of Graduate Program Internatıonal Fınance Master’s Degree Program, 54-55.
- Er, F., Temizel, F., Özdemir, A. ve Sönmez, H. (2015). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 113-126. Doi: https://doi.org/10.18037/ausbd.00957
- Eren, B. S., Erek, M. ve Buyruk Akbaba, A. N. (2020). Kripto Para Kavramı ve Muhasebeleştirilmesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, s. 1340-1367. Doi: https://doi.org/10.15869/itobiad.682655
- Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449–2472. Doi: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4
- George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
- Güdelci, E. N. (2020). UFRS Kapsamında Kripto Para İşlemlerinin Muhasebeleştirilmesi: Kripto Paralar Gerçekten Para Mı, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 237-257. Doi: https://doi.org/10.31460/mbdd.637870
- Güneş, F. (2000). Okuryazarlık Yaklaşımları, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(3), 224-246.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. and Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi:19.09.2022).
- Hüsler, A., Sornette, D. and Hommes, C. H. (2013). Super-exponential bubbles in lab experiments: evidence for anchoring over-optimistic expectations on price. Journal of Economic Behavior & Organization. 92, 304-316. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2013.06.005
- Kahraman, Y. E. (2015). Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Finansal Okuryazarlık Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tez, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 76-77.
- Karaoğlan, S., Arar, T. ve Bilgin, O. (2018). Türkiye’de Kripto Para Farkındalığı ve Kripto Para Kabul Eden İşletmelerin Motivasyonları, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, Cilt 6, Sayı 2,15-28.
- Kul, S. (2020). Dijital Okuryazarlık ve Diğer Değişkenlerle İnternet Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi, Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 28-41. Doi: http://10.33461/uybisbbd.646682
- Ocak, G. ve Karakuş, G. (2019). Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Öz-yeterlilik Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 1,129-147. Doi: https://doi.org/10.32709/akusosbil.466549
- OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), (2000). “Literacy in the Information Age”, Final Report of the International Adult Literacy Survey, Canada.
- Oggero, N., Rossi, M. C. and Ughetto, E. (2020). Entrepreneurial spirits in women and men. The role of financial literacy and digital skills. Small Business Economics, 55, 313-327. Doi: https://doi.org/10.1007/s11187-019-00299-7
- Onursoy, S. (2018). Üniversite Gençliğinin Dijital Okuryazarlık Düzeyleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 989-1013. Doi: https://doi.org/10.19145/e-gifder.422671
- Sağıroğlu, Ş. Vd. (2020). Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler. Ankara: Nobel Akademik Yayınları, 25.
- Şantaş, F. ve Demirgil, B. (2015). Ekonomi Okuryazarlığı Düzeyinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, 50-58.
- Saraç, E. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Ölçülmesi Üzerine bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
- Sarıgül, H. (2014). A Survey of Financial Literacy Among University Students, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 216-221. Doi: http://10.25095-mufad.396500-427561
- Serçemeli, M. (2018). Kripto Para Birimlerinin Muhasebeleştirilmesi ve Vergilendirilmesi, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 38-66.
- Silik, Y. ve Aydın, F. (2021). Dijital Okuryazarlık ve Teknoloji Okuryazarlığı: Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4),17-34. Doi: https://doi.org/10.18026/cbayarsos.907788
- Tabachnick, B. G.and Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Person.
- Temizel, F. ve Bayram, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma.
- Turan, Z. (2018). Kripto Paralar, Bıtcoın, Blockchaın, Petro Gold, Dijital Para ve Kullanım Alanları, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2. Doi: https://doi.org/10.25287/ohuiibf.431283
Tuygun, İ. (2022). Kripto Para Yatırımcı Tutumlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Üzerinden İncelenmesi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, 115-117.
- Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık, 244.
- Üstündağ, M. T., Güneş, E. ve Bahçivan, E. (2017). Turkish Adaptation of Digital Literacy Scale and Investigating Pre-service Science Teachers’ Digital Literacy. Journal of Education and Future, 2017, 12, 19-29.
FİNANSAL OKURYAZARLIK VE DİJİTAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN KRİPTO PARA PİYASASI YATIRIMLARINA ETKİSİ
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 25, 02.07.2024
Ahmet Coşkun
,
Nurcan Güven
Öz
Değişen ve dönüşen dünya ekonomisini doğru bir şekilde anlamlandırmak, analiz etmek ve sonucunda bireylerin kendi ve ülke ekonomilerinin olumlu yönde bir seyir izlemesini sağlamak adına bazı kavramların öğrenilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır. Ekonomik anlamda kendini, ülkesini geliştirmek ve yatırım yapmak isteyen bireyler, finans alanındaki terimleri de anlamak durumundadırlar. Finans alanının evrilmesi bir başka ifade ile kripto paraya yönelmesi dijital okuryazarlık kavramının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Çalışmada, Uşak Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesinde yer alan bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin finansal ve dijital okuryazarlık düzeylerinin kripto para piyasası yatırımlarına etkisinin nasıl sonuçlar doğuracağı, bahsi geçen bölümlere yönelik uygulanacak olan anket yöntemi ile saptanmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında verilerin kripto para piyasası yatırımlarına olan etkisi araştırılmış ve analiz sonuçlarına göre finansal ve dijital okuryazar olan öğrencilerin kripto para piyasası yatırımlarına bakış açıları ve yatırım yapma eğilimleri finansal ve dijital okuryazar olmayan öğrencilere oranla daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Alkaya, A. ve Yağlı, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık- Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8, 585-599.
- Araz, T. (2012). Financial Literacy and Credit Card Arrears. Boğaziçi University Instittute for Graduate Studies in Social Sciences, Master of Arts, İstanbul.
- Bahtiyar, A. ve Can, B. (2016). Fen Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ile Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 50.
- Çağlar, Ü. (2007). Elektronik Para: Enformasyon Teknolojisindeki Gelişmeler ve Yeni Ödeme Sistemleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 177-186.
- Çetinkaya, Ş. (2018). Kripto Paraların Gelişimi ve Para Piyasalarındaki Yerinin Swot Analizi ile İncelenmesi, Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(5), 11-21.
- Deniz, E. A. (2020). Finansal Piyasalarda Kripto Para Uygulamaları: Kripto Para Fiyatlarını Etkileyen Faktörler, Muhasebe ve Denetim Tezli Yüksek Lisans Programı, 116-118.
- Dizkırıcı, A. S. ve Gökgöz, A. (2018). Kripto Para Birimleri ve Türkiye’de Bitcoin Muhasebesi, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 4(2), 92-105.
- Efe, V. (2022). Kripto Para Yatırım Kararlarının Belirleyicileri, İstanbul Bilgi Unıversıty Instıtute of Graduate Program Internatıonal Fınance Master’s Degree Program, 54-55.
- Er, F., Temizel, F., Özdemir, A. ve Sönmez, H. (2015). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 113-126. Doi: https://doi.org/10.18037/ausbd.00957
- Eren, B. S., Erek, M. ve Buyruk Akbaba, A. N. (2020). Kripto Para Kavramı ve Muhasebeleştirilmesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, s. 1340-1367. Doi: https://doi.org/10.15869/itobiad.682655
- Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449–2472. Doi: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4
- George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
- Güdelci, E. N. (2020). UFRS Kapsamında Kripto Para İşlemlerinin Muhasebeleştirilmesi: Kripto Paralar Gerçekten Para Mı, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 237-257. Doi: https://doi.org/10.31460/mbdd.637870
- Güneş, F. (2000). Okuryazarlık Yaklaşımları, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(3), 224-246.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. and Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi:19.09.2022).
- Hüsler, A., Sornette, D. and Hommes, C. H. (2013). Super-exponential bubbles in lab experiments: evidence for anchoring over-optimistic expectations on price. Journal of Economic Behavior & Organization. 92, 304-316. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2013.06.005
- Kahraman, Y. E. (2015). Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Finansal Okuryazarlık Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tez, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 76-77.
- Karaoğlan, S., Arar, T. ve Bilgin, O. (2018). Türkiye’de Kripto Para Farkındalığı ve Kripto Para Kabul Eden İşletmelerin Motivasyonları, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, Cilt 6, Sayı 2,15-28.
- Kul, S. (2020). Dijital Okuryazarlık ve Diğer Değişkenlerle İnternet Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi, Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 28-41. Doi: http://10.33461/uybisbbd.646682
- Ocak, G. ve Karakuş, G. (2019). Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Öz-yeterlilik Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 1,129-147. Doi: https://doi.org/10.32709/akusosbil.466549
- OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), (2000). “Literacy in the Information Age”, Final Report of the International Adult Literacy Survey, Canada.
- Oggero, N., Rossi, M. C. and Ughetto, E. (2020). Entrepreneurial spirits in women and men. The role of financial literacy and digital skills. Small Business Economics, 55, 313-327. Doi: https://doi.org/10.1007/s11187-019-00299-7
- Onursoy, S. (2018). Üniversite Gençliğinin Dijital Okuryazarlık Düzeyleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 989-1013. Doi: https://doi.org/10.19145/e-gifder.422671
- Sağıroğlu, Ş. Vd. (2020). Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler. Ankara: Nobel Akademik Yayınları, 25.
- Şantaş, F. ve Demirgil, B. (2015). Ekonomi Okuryazarlığı Düzeyinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, 50-58.
- Saraç, E. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Ölçülmesi Üzerine bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
- Sarıgül, H. (2014). A Survey of Financial Literacy Among University Students, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 216-221. Doi: http://10.25095-mufad.396500-427561
- Serçemeli, M. (2018). Kripto Para Birimlerinin Muhasebeleştirilmesi ve Vergilendirilmesi, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 38-66.
- Silik, Y. ve Aydın, F. (2021). Dijital Okuryazarlık ve Teknoloji Okuryazarlığı: Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4),17-34. Doi: https://doi.org/10.18026/cbayarsos.907788
- Tabachnick, B. G.and Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Person.
- Temizel, F. ve Bayram, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma.
- Turan, Z. (2018). Kripto Paralar, Bıtcoın, Blockchaın, Petro Gold, Dijital Para ve Kullanım Alanları, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2. Doi: https://doi.org/10.25287/ohuiibf.431283
Tuygun, İ. (2022). Kripto Para Yatırımcı Tutumlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Üzerinden İncelenmesi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, 115-117.
- Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık, 244.
- Üstündağ, M. T., Güneş, E. ve Bahçivan, E. (2017). Turkish Adaptation of Digital Literacy Scale and Investigating Pre-service Science Teachers’ Digital Literacy. Journal of Education and Future, 2017, 12, 19-29.