Günümüz çalışma hayatında
karşılaştığımız değişimler, yenilikler ve gelişmeler bir taraftan örgütlerin
yapı ve fonksiyonlarını etkilerken diğer taraftan da nitelikli işgörenlerin
örgütlerden beklentilerini farklılaştırmıştır. Bağlı bulunduğu örgüte önemli
kazanımlar sağlayan işgörenlerin motivasyon düzeyleri, onların örgütlerine
karşı güven duyması, bağlılık hissetmesi ve işlerinden tatmin olmalarını
etkilemesi nedeniyle büyük önem taşımaktadır. İşgörenin, örgütüne olan
güvenini, bağlılığını artıracak faaliyetler sayesinde kurum/kuruluş sektördeki diğer
kurum/kuruluşlardan farklılaşacak ve rekabet üstünlüğü elde edebilecektir.
Motivasyon, adalet ile ilişkili bir kavramdır ve motivasyonun adalet üzerinde
yadsınamaz bir etkisi mevcuttur. Bu çalışmanın amacı motivasyon düzeyinin,
örgütsel bağlılık düzeyi üzerindeki etkisinin boyutunu belirlemek ve önemini
ortaya koymaktır. Araştırmada motivasyon ile örgütsel bağlılık arasındaki
nedensellik ilişkileri değişkenlerin alt boyutları ile birlikte incelenmiştir.
Bu çalışma, Kırıkkale ilinde görev yapan sağlık çalışanlarının hizmet
verdikleri hastanelerdeki motivasyon düzeylerinin örgütsel bağlılıklarına olan
etkisinin tespiti amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amacın
gerçekleştirilmesinde “motivasyon” ve “bağlılık” ölçeklerinden
yararlanılmıştır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Anketler iki farklı
ölçek ve demografik soruların yer aldığı bölümden oluşmaktadır. Motivasyon
düzeyini ölçmeye ilişkin olarak Herzberg Ölçeği, örgütsel bağlılık düzeyini
ölçmeye ilişkin olarak Allen-Meyer (1997) Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Söz
konusu motivasyon ölçeği, hijyen motivasyon faktörleri ve motive edici
faktörler olmak üzere iki boyutta incelenirken bağlılık ölçeği ise duygusal,
devam ve normatif olmak üzere üç boyutta incelenmiştir. Uygulama sonucunda elde
edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 24 paket programından (Statistical
Package for the Social Science) yararlanılmıştır. Bu doğrultuda, Kırıkkale
ilinde faaliyette bulunan hastanelerde 389 sağlık çalışanı üzerinde anket
uygulanmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde
Korelasyon (1-tailed) analizine yer verilmiştir.
Motivasyon Örgütsel Bağlılık Hijyen Motivasyon Faktörleri Sağlık Çalışanları Hastaneler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |