The aim of this study is to test whether healthcare workers' trust levels in their organizations affect their job satisfaction levels. The population of the study consists of 200 healthcare workers working in Karaman Provincial Health Directorate. The sample consists of 136 healthcare workers. Research data was collected through a survey form in three sections, including information about demographic characteristics, organizational trust and job satisfaction. The survey form consists of three sections containing information about demographic characteristics, organizational trust and job satisfaction. The data collected from the participants were analyzed in the SPSS program (22nd version). Data analysis was done through correlation and regression analysis. As a result of the analysis, a statistically significant, positive relationship was found between organizational trust and job satisfaction. As a result of the multiple regression analysis, it was found that trust in the manager, which is a sub-dimension of organizational trust, had a significant effect on job satisfaction, while the effect of the other two dimensions of organizational trust (trust in the organization and trust in colleagues) on job satisfaction was not statistically significant.
Bu çalışmada amaç, sağlık çalışanlarının örgütlerine güven düzeylerinin iş tatmin düzeylerine etki edip etmediğinin test edilmesidir. Çalışmanın evrenini Karaman İl Sağlık Müdürlüğü’nde görev yapan 200 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Örneklemini ise 136 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Araştırma verileri demografik özellikler, örgütsel güven ve iş tatmini ile ilgili bilgileri içeren üç bölümden anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Anket formu demografik özellikler, örgütsel güven ve iş tatmini ile ilgili bilgileri içeren üç bölümden oluşmaktadır. Katılımcılardan toplanan veriler SPSS programında (22. versiyonu) analiz edilmiştir. Verilerin analizi korelasyon ve regresyon analizi aracılığıyla yapılmıştır. Analiz sonucunda örgütsel güven ve iş tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif ilişki bulgulanmıştır. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda örgütsel güven alt boyutundan olan yöneticiye güvenin iş tatmini üzerinde anlamlı etkisi olduğu, örgütsel güvenin diğer iki boyutunun (örgüte güven ve çalışma arkadaşlarına güven) ise iş tatmini üzerindeki etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3 |