Social media applications are widely used by municipalities today because of their ease of communication, fast and cost-effective. However, activities such as municipalities communicating with the public, taking demand, suggestions and criticisms and determining their corporate strategies in the light of this information can be reached more actively with the corporate Twitter account, which is a social media application. In this study, the methods of using corporate Twitter accounts of municipalities were determined and more effective methods of using them were tried to be developed. For this purpose, the content analysis method was carried out on the corporate Twitter accounts of Esenyurt Municipality, Küçükçekmece Municipality and Bağcılar municipality between 01.02.2018-28.02.2018 and the results obtained were compared to the results and the solution proposals were tried to be presented. According to the general results of the study, although a communication approach that transmits problems in corporate Twitter accounts and demands information emerges, it is also observed that this communication is limited when the number of members in the accounts is taken into consideration. In addition, it has been determined that corporate Twitter accounts are used only as in the first phase of participation in general, in a way that shows information transfer activity and does not encourage direct participation.
Corporate Communication Public Relations Social Media Twitter Municipality
Sosyal medya uygulamaları, iletişimde kolaylık sağlaması, hızlı ve düşük maliyetli olması nedeniyle günümüzde belediyeler tarafından kurumsal olarak yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Bununla birlikte, belediyelerin halkla iletişim kurması, talep, öneri ve eleştirilerini alarak bu bilgiler ışığında kurumsal stratejilerini belirlemesi gibi faaliyetler, bir sosyal medya uygulaması olan kurumsal Twitter hesabıyla daha aktif bir düzeye ulaştırılabilir. Bu çalışmada belediyelerin kurumsal Twitter hesaplarını kullanım biçimleri belirlenerek daha etkin kullanım yöntemleri geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Esenyurt Belediyesi, Küçükçekmece Belediyesi ve Bağcılar Belediyesi kurumsal Twitter hesapları üzerinde 01.02.2018-28.02.2018 tarihleri arasında içerik analizi yöntemiyle araştırma yapılmış, elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın genel sonuçlarına göre, kurumsal Twitter hesaplarında sorunları ileten, bilgi talep eden bir iletişim anlayışı öne çıkmakla birlikte, hesaplardaki üye sayısı dikkate alındığında bu iletişimin sınırlı düzeyde olduğu da görülmektedir. Ayrıca kurumsal Twitter hesaplarının, genel anlamda katılımın ilk evresinde olduğu gibi sadece bilgi aktarma faaliyeti gösteren ve doğrudan katılımı teşvik etmeyen biçimde kullanıldığı tespit edilmiştir.
Kurumsal İletişim Halkla İlişkiler Sosyal Medya Twitter Belediye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |