Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPACE IN THE CONTEXT OF HOME AND FAMILY IN ATTİLA İLHAN POEMS

Yıl 2021, , 1777 - 1801, 25.12.2021
https://doi.org/10.47994/usbad.1002928

Öz

Home is the place where people see the outside world for the first time and get to know them. However, home is the first and most permanent stop of a person that leaves a trace on his experience, knowledge and skills about life. To include images about the house in the poem also means to indicate the starting point of the journey to wards the universe. In this study, how the house image is designed in Attila İlhan's poems was analyzed. Attila İlhan highlights social sensitivity in addition to love, romance and individual feelings in his poems. In the spaces he designed in his poems, he travels to the living conditions, expectations, desperation and loneliness of people, the types of houses in the countryside and the city, and the world of the people living in these houses. In interpreting the image of home in poetry; The methods of Gaston Bachelard, Mehmet Narlı and Nurullah Çetin about analyzing poetry were used.

Kaynakça

  • Alınmış, S. (2019). Türk Şiirinde Çocuk Teması 1923-1950. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens.
  • Ayten H. Koray Y. (2018). Attila İlhan’la Şiir Üstüne Konuşma. Elde Var Hüzün içinde, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 108-114.
  • Bachelard, G. (1995). Ateşin Psikanalizi. (Çev.). Aytaç Yiğit. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın Poetikası. (Çev.). A. Derman. Kesit Yayınları: İstanbul.
  • Canatan, K. (2018). Aile Kavramının Tanımı. Aile Sosyolojisi (7. Baskı) içinde, (Ed). K. Canatan & E. Yıldırım, İstanbul: Açılım Kitap, 53-64.
  • Celal M. (2019). Attila İlhan Şiirinde Bileşimler. Kimi Sevsem Sensin içinde, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 105-115.
  • Çetin, N. (2019). Şiir Çözümleme Yöntemi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2019). Batı Edebiyatında Edebi Akımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Emiroğlu, Ö. (2019). Türkiye’de Edebiyat Toplulukları. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Ertop, K. (2005). Attila İlhan. Bütün Dünya, Başkent Üniversitesi Kültür Yayını, s. 21-24.
  • Geçgel, H. (2007). Bir Görüntü (imgeler) Sanatı Olarak Şiir. Erişim Adresi: http://turkoloji.cu.edu.tr/YENİTURKEDEBIYATI/hulusi_gecgel_imgeler_sanat_siir
  • Gürbilek, N. (2014). Ev Ödevi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • İlhan, A. (2018a). Ayrılık Sevdaya Dâhil. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2018b). Bela Çiçeği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayanları.
  • İlhan, A. (2018c). Elde Var Hüzün. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.İlhan, A. (2018d). Yasak Sevişmek. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2019a). Ben Sana Mecburum. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2019b). Kimi Sevsem Sensin. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2019c). Sisler Bulvarı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Keskinöz Bilen, N. (2018). İlk Ev, Dosya 41 içinde, (Ed.). Didem Kılıçkıran, Ankara: TMMOB, 84-86.
  • Narlı, M. (2014). Şiir ve Mekân. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Saei, M. (2019). Varlık Fenomenolojisinde Şiir ve Mekân (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M. (2018). 12 Mart’ın Gölgesinde Türk Şiiri, Marksist Söylem ve Eleştirisi (1970-1980). İstanbul: Kesit Yayınları.

ATTİLA İLHAN ŞİİRLERİNDE EV VE AİLE BAĞLAMINDA MEKÂN

Yıl 2021, , 1777 - 1801, 25.12.2021
https://doi.org/10.47994/usbad.1002928

Öz

Ev, insanın dış dünyayı ilk defa gördüğü ve tanımaya başladığı mekândır. Ev, bununla birlikte insanın hayata dair deneyim, bilgi ve becerilerine ilk ve en kalıcı izler bırakan durağıdır. Şiirde evle ilgili imgelere yer vermek, aynı zamanda evrene doğru yolculuğun çıkış noktasını belirtmek demektir. Bu çalışmada Attila İlhan’ın şiirlerinde ev imgesinin ne şekilde tasarlandığı analiz edilmiştir. Attila İlhan, şiirlerinde aşk, romantizm ve bireysel duyguların yanı sıra toplumsal duyarlılığı ön plana çıkarır. Şiirlerde tasarladığı mekânlarda, insanların yaşam koşullarına, beklenti, çaresizlik ve yalnızlıklarına, kır ve kentteki ev tiplerine ve bu evlerde yaşayan insanların dünyasına yolculuk yapmaktadır. Şiirde ev imgesinin yorumlanmasında; Gaston Bachelard, Mehmet Narlı ve Nurullah Çetin’in şiir çözümlemesi ilgili yöntemlerinden yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • Alınmış, S. (2019). Türk Şiirinde Çocuk Teması 1923-1950. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens.
  • Ayten H. Koray Y. (2018). Attila İlhan’la Şiir Üstüne Konuşma. Elde Var Hüzün içinde, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 108-114.
  • Bachelard, G. (1995). Ateşin Psikanalizi. (Çev.). Aytaç Yiğit. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın Poetikası. (Çev.). A. Derman. Kesit Yayınları: İstanbul.
  • Canatan, K. (2018). Aile Kavramının Tanımı. Aile Sosyolojisi (7. Baskı) içinde, (Ed). K. Canatan & E. Yıldırım, İstanbul: Açılım Kitap, 53-64.
  • Celal M. (2019). Attila İlhan Şiirinde Bileşimler. Kimi Sevsem Sensin içinde, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 105-115.
  • Çetin, N. (2019). Şiir Çözümleme Yöntemi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2019). Batı Edebiyatında Edebi Akımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Emiroğlu, Ö. (2019). Türkiye’de Edebiyat Toplulukları. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Ertop, K. (2005). Attila İlhan. Bütün Dünya, Başkent Üniversitesi Kültür Yayını, s. 21-24.
  • Geçgel, H. (2007). Bir Görüntü (imgeler) Sanatı Olarak Şiir. Erişim Adresi: http://turkoloji.cu.edu.tr/YENİTURKEDEBIYATI/hulusi_gecgel_imgeler_sanat_siir
  • Gürbilek, N. (2014). Ev Ödevi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • İlhan, A. (2018a). Ayrılık Sevdaya Dâhil. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2018b). Bela Çiçeği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayanları.
  • İlhan, A. (2018c). Elde Var Hüzün. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.İlhan, A. (2018d). Yasak Sevişmek. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2019a). Ben Sana Mecburum. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2019b). Kimi Sevsem Sensin. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2019c). Sisler Bulvarı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Keskinöz Bilen, N. (2018). İlk Ev, Dosya 41 içinde, (Ed.). Didem Kılıçkıran, Ankara: TMMOB, 84-86.
  • Narlı, M. (2014). Şiir ve Mekân. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Saei, M. (2019). Varlık Fenomenolojisinde Şiir ve Mekân (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M. (2018). 12 Mart’ın Gölgesinde Türk Şiiri, Marksist Söylem ve Eleştirisi (1970-1980). İstanbul: Kesit Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Müslüm Engin 0000-0002-6247-0791

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Kabul Tarihi 11 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Engin, M. (2021). ATTİLA İLHAN ŞİİRLERİNDE EV VE AİLE BAĞLAMINDA MEKÂN. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(7), 1777-1801. https://doi.org/10.47994/usbad.1002928

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414