İzlenim yönetimi kişinin, karşı tarafın kendisine ilişkin izlenimlerini kontrol etme ve yönetme sürecidir. İzlenim yönetimi sosyal hayatın bir parçası olmak, yaşanılan topluma ait hissetmek, maddi ve manevi faydaları arttırmak, saygınlık kazanmak ve herkesin kabul ettiği bir birey olmak için kullanılmaktadır. Metaverse ise fiziki olmayan, dijital bir yaşam alanı, sanal bir evrendir. İnsanlar bu sanal evrende kişinin kendi yarattığı avatarlar aracılığıyla temsil edilmektedir. İnsanların artan sosyal medya platformları neticesinde maruz kaldığı “farklı olmak, sıra dışı olmak, kendini var etmek istediği biçimde davranmak” gibi söylemler gündelik hayatta aşırılıkları da beraberinde getirmiştir. Günümüzde her alanda olduğu gibi sosyal ortamlarda ve Metaverse gibi sanal ortamlarda da aşırılığı deneyimlemek, “farklı” olmak, sürüden ayrılmanın sarsılmaz bir kuralına dönüşmüştür. Görülme, duyulma, izlenme, dikkat çekme, onaylanma, beğenilme gibi arzular sosyal medyadaki izleyiciler yoluyla tatmin edilmesi gereken sıradan, günlük hayatın rutin bir parçası olmuştur. Günümüzde gittikçe artan karşı tarafın izlenimlerini yönetme isteği ve sanal bir evrende, kendi istediğin gibi bir görüntü ile var olabilme meselesi bu durumların insanlığı bir ütopyaya mı yoksa bir distopyaya mı götüreceğini sorgulamaktadır. Ancak insan hayatının giderek distopyalaştığı düşünülmektedir. Bu bağlamda Metaverse ve izlenim yönetimi kavramları 1984 romanı üzerinden incelenmekte; persona, gözetim toplumu ve panopticon, eril bakış ve dişil bakış kavramları üzerinden analiz edilmektedir.
Impression management is the process of controlling and managing the other party's impressions of oneself. Impression management is used to be a part of social life, to feel belonging to the society, to increase material and moral benefits, to gain respect and to be an individual accepted by everyone. Metaverse is a non-physical, digital living space, a virtual universe. People are represented in this virtual universe through the selfcreated avatars. The discourses such as "being different, being extraordinary, behaving in the way they want to exist" that people are exposed to as a result of increasing social media platforms have brought about extremes in daily life. Today, as in every field, in social environments and virtual environments such as the Metaverse, experiencing extremism, being "different" has become an unshakable rule of separation from the herd. Desires such as being seen, heard, watched, attracting attention, being approved, being
liked have become an ordinary, routine part of daily life that needs to be satisfied through the audience on social media.Nowadays, the desire to manage the impressions of the other party and the issue of being able to exist in a virtual universe with an image as you want questions whether these situations will lead humanity to a utopia or a dystopia, but it is thought that human life is becoming increasingly dystopian. In this context, the concepts of Metaverse and impression management are analysed through the novel 1984, the concepts of persona, surveillance society and panopticon, masculine gaze and feminine gaze are emphasised.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 13 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya
Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com