Bu çalışmada, hemşirelik eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin farklı değişkenler açısından eğilimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Ulusal Tez Merkezi veri tabanında, 2000-2023 yılları arasında yayınlanmış olan lisansüstü tezler “Hemşirelik Eğitimi” ve “Nurse Education” anahtar kelimeleri kullanılarak taranmıştır. Veri tabanından, 54 teze ulaşılmıştır. Araştırmada dahil edilme kriterlerini karşılayan 45 lisansüstü tez değerlendirmeye alınmış ve betimsel içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Dahil edilen araştırmaların %53,4’ü yüksek lisans, %46,6’sı ise doktora tezi olup, en çok araştırma 2019 yılında yapılmıştır. Hemşirelik eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerde; %47’sinde en çok ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanıldığı, yayın dillerinin ise tamamının Türkçe olduğu saptanmıştır. Lisansüstü tezlerin çoğunluğu erişime açıktır. Türkiye genelinde tüm üniversiteler kapsama alındığında az sayıda üniversitede hemşirelik eğitimi konusunun çalışıldığı, üniversiteler arasında ise en çok %8,88 Ege Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi’nde konu alanında çalışıldığı görülmektedir. Ayrıca en sık kullanılan anahtar kelimenin ise “hemşirelik eğitimi” olduğu saptanmıştır. Hemşirelik eğitimi konulu lisansüstü tezlerin sınırlı sayıda olduğu görülmüş olup, bunun arttırılması hemşirelik eğitiminin geleceği açısından oldukça önem taşımaktadır. Gelecekte planlanan araştırmalarda tema, araştırma deseni seçiminde çalışma bulgularının hemşirelik eğitimi alanında üretilmek istenen bilimsel bilgi açısından yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Bununla birlikte, sınırlı sayıda araştırma olması nedeniyle hemşirelik eğitimi araştırmalarının desteklenmesi ve yaygınlaştırılması önerilmektedir.
This study, it is aimed to reveal the tendencies of postgraduate theses on nursing education in terms of different variables. The document analysis method, which is one of the qualitative research designs, was used in the study. Postgraduate theses published between 2000-2023 in the database of the National Thesis Center were searched using the keywords "Nursing Education" and "Nurse Education". From the database, 54 theses were reached. 45 postgraduate theses that met the inclusion criteria in the research were evaluated and analyzed by the descriptive content analysis method. 53.4% of the included research is master's and 46.6% are doctoral dissertations, and most research was done in 2019. In postgraduate theses on nursing education; It was determined that the experimental design with the pretest posttest control group was used mostly in 47%, and the publication languages were all Turkish. The majority of postgraduate theses are open to access. When all universities in Turkey are taken into account, it is seen that the subject of nursing education is studied in a small number of universities, while the most 8,88% of universities are studied in the field of Ege University, Istanbul University, Marmara University, and Hacettepe University. In addition, it was determined that the most frequently used keyword was "nursing education". It has been determined that the number of postgraduate theses on nursing education is not at the desired level, and increasing this is very important for the future of nursing education. In choosing the theme and research design in future research planned; considering the findings of this study will be guiding in terms of the scientific knowledge desired to be produced in the field of nursing education. However, due to the limited number of studies, it is recommended to support and disseminate nursing education research.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 14 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya
Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com