The anxiety of
teacher candidates about their professions can be categorized into three groups
as; self-centered anxiety, task-centered anxiety and student-centered anxiety.
The purpose of this study is to examine the professional anxiety of teacher
candidates in terms of some individuals variables. The research is designed
with the survey model. The sample of the research is students who attend Yaşar
Doğu School of Physical Education and Sports, Ondokuz Mayıs University in the
2013-2014 academic year. In the study data collected via questioner personal
information form and Teacher Candidate Anxiety Scale. Results showed that,
males’ self-centered, task-centered and student-centered anxiety levels are significantly higher than
females’ anxiety levels. The greater anxiety of male teacher candidates can be
explained by their social roles. This may have led to male teacher candidates
having a higher level of anxiety. Besides, it has been found that the
professional anxieties of the teacher candidates are not significantly
different according to their age variable and status variable of active sports.
Finally, there is no significant difference in terms of occupational anxiety
between the active athletes and the non-active athletes because all of the
sampling groups are included in the sports activities.
Prospective teacher’s prospective teacher’s of physical education and sports occupational anxiety
Öğretmen adaylarının
mesleki kaygıları, ben-merkezli, görev-merkezli ve öğrenci merkezli olmak üzere
üç kategoride ele alınmaktadır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının mesleki
kaygıları bazı kişisel değişkenlerine göre incelenmiştir. Örneklem grubunu
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Yüksekokulu 2013-2014 öğretim
yılında son sınıfa devam eden beden eğitimi öğretmen adayları oluşturmuştur.
Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda erkek öğretmen adaylarının mesleki
kaygılarının kadın öğretmen adaylarının mesleki kaygılarına göre anlamlı
derecede daha yüksek olduğu bulunmuştur. Erkek öğretmen adaylarının kaygılarının
daha yüksek bulunmuş olması onların toplumsal roller ile açıklanabilir. Bu da
erkek öğretmen adaylarının daha yüksek kaygıya sahip olmasına yol açmış
olabilir. Ayrıca Öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının yaş değişkenine göre
ve aktif spor yapıp yapmama durumu değişkenine göre anlamlı düzeyde
farklılaşmadığı bulunmuştur. Son olarak örneklem grubunun tümü spor
faaliyetlerinin içinde olmaları nedeniyle aktif spor yapan ile aktif spor
yapmayan arasında mesleki kaygı açısından önemli bir fark görülmemiştir
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |