Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Bireylerin Çocuklarının Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 34 - 43, 29.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı zihinsel
engelli çocuğu olan bireylerin çocuklarının sportif etkinliklerine yönelik
tutumlarını değerlendirmektir.
Araştırmada veri toplama aracı
olarak “Zihinsel Engelli Bireylerin
Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. (İlhan,
Esentürk ve Yarımkaya 2016). tarafından geliştirilen ve 28 maddeden oluşan
ölçeğin  güvenirlik katsayısı, ölçeğin
genelinde 0,96 olarak bulunmuştur. Seçenekler; Tamamen Katılıyorum,
Katılıyorum, Kararsızım, Katılmıyorum ve Hiç Katılmıyorum biçiminde
sıralanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu eğitilebilir zihinsel engelli
çocuklara  sahip ve çocukları özel eğitim
ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim alan , 80 anne, 70 baba toplam 150
ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırma Zonguldak ili Milli Eğitim Bakanlığı onayı
ile hizmet veren ve tesadüfi yöntemle belirlenen özel eğitim ve rehabilitasyon
merkezlerinde yürütülmüştür.Veri toplama aracı;seçilen örneklem dahilinde
Zonguldak il merkezinde ve Kozlu ilçesinde bulunan , zihinsel engelli çocuklara
hizmet veren , özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine çocuklarıyla birlikte
gelen gönüllü anne ve babaları araştırmacı tarafından uygulanmıştır.Araştırmada
zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum puanları
cinsiyete, yaşa, aylık gelir durumlarına göre anlamlı bir farklılık
göstermediği görülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, zihinsel engelli bireylerin sportif
etkinliklerine yönelik tutumlarında eğitim durumuna  göre anlamlı bir farklılık olduğu
görülmüştür. Eğitim durumu üniversite olan katılımcıların tutum puanlarının
eğitim durumu ilkokul, ortaokul ve lise olan katılımcılara göre daha yüksek
olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • 1. Alçak, M. (2005). Beden eğitimi öğretmeninin el kitabı. Morpa Kültür Yayınları.
  • 2. Atan, T., Eliöz, M., Çebi, M., Ünver, Ş. ve Atan, A. (2016). Basketbol Antrenmanın Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Motorik Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(1) 29-35
  • 3. Auxter, D. and Pyeer, J. (1985). Principles and methods of adated physical education and recration. Mosby College, Toronto.
  • 4. Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları İşletme Fakültesi Yayınları.
  • 5. Canakay, E. U. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28.
  • 6. Craig, C. S. (1991). Labels and the attitudes of undergraduate physical education students toward disabled individuals. Physical Educator, 48(3), 142-146.
  • 7. Diken, İ. (2014). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (10. Baskı). Ankara: Pegem.
  • 8. Ergun, N. (2003). Bedensel Engelli Çocuk ve Spor. Çoluk Çocuk Dergisi, 5:26:50
  • 9. Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • 10. Gürün, O.A. (1991). Psikoloji Sözlüğü. İnkılap Kitapevi, İstanbul.
  • 11. Gürsel, F. (2006). Engelli Öğrenciler İçin Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Öğrencilerin Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 :67-73
  • 12. İlhan, E. K., Kırımoğlı, H. ve Filozoğlu Çokluk, G. (2013). The Effect of Special and Sports Program on the Quality of Life of The Children With Mental Retardation. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, Vol 7, No 1.
  • 13. İlhan, L. ve Suveren, S. (2007). Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Anne Babaların, Çocuklarının Özel Eğitimleri Sürecinde Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerine Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, 670
  • 14. Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • 15. Kan, A. ve Akbaş, A.(2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 227-237.
  • 16. Kınalı, G. (2003). Zihin engellilerde beden - resim - müzik eğitimi. Farklı Gelişen Çocuklar. (Ed: A. Kulaksızoğlu), İstanbul: Epsilon Yayınları, 244
  • 17. McMillan, H., J. ve Schumacher, S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. 6th Edition, Boston : Allyn and Bacon In.
  • 18. MEB (1997). 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname.
  • 19. Morgan, C. T. (2000). Psikolojiye giriş. (çev. Hüsnü Arıcı ve Orhan Aydın). Ankara: Meteksan A.Ş.
  • 20. Özer, D. ve Süngü, B. (2016). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Engelliler İçin Beden Eğitimi Ve Spor Dersi Uygulamaları. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Journal of Sport Sciences, 27 (1), 1–15
  • 21. Özgür, İ. (1993). Eğitilebilir Zihinsel Engellilerde Çocuğa Sahip Olan Ana-Babaların Eğitimini Ana-Babalar ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) “Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü” Adana.
  • 22. Payne, C. (2014). The impact of language and disability type on attitudes toward persons with disabilities (Doctoral dissertation). Southern Illınoıs Unıversıty At Carbondale
  • 23. Sherif, M. ve Sherif, C.W. (1996). Sosyal psikolojiye giriş II. (Çev: Atakay, M., ve Yılmaz, A.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • 24. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • 25. Tezcan, M. (1995). Sosyolojiye giriş. (Dördüncü Baskı), Ankara, Feryat Matbaası.
  • 26. Turnbull, A., Turnbull, A., Shank, M., Smith,S. ve Leal, D. (2002). Exeptional Lives: Special Education İn Today’s Schools (3rd ed.). New Jersey: Merrill.
  • 27. Zigler, E. ve Bennet-Gates, D. (1999). Personality development in ındividuals with mental retardation. Cambridge University Pres.

Investigation of Children’s Task for Sportive Effects of Individual Retarded Children

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 34 - 43, 29.12.2017

Öz

The aim of the study is to
examine  the attitudes of individuals
with mentally retared children towards their children’s sporting activities. “Attitude
Scale Towards Sportıve Activities of Individuals Handicapped” was used as data
collection tool in the survey. Thee reliability coefficient of the 28 item
scale devoloped by  (İlhan, Eserturk and
Yarımkaya 2016). was found to be 0.96 for the scale. The study’s study group
consist of w150 parents with 80 mothers, 70 fathers WHO have educable mentally
retared children and their children recieve special education in rehabiliatıon
centers. The research was carried out in special education and rehabilitation
centers which were provided with the approval of the Ministry of Education of
Zonguldak province amd determined by chance. The data collection tool  was implemented by the researcher  mothers and fathers  who came to special education and
rehabilitation centers in Zonguldak province center and Kozlu province serving
children with intellectual disabilities within the selected sample. While
attitude scale scores for sportive activities of mentally retared individuals
did not Show any significant diffrences acording to sex,age and monthly income
status it was found that parents had a specific diffrences int their
attitutudes toward sports activities of mentally retared individuals comped to
education level. It was determined that attitude scores of the participants
with university education were higher than the participants with primary
school,middle school, and high school. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • 1. Alçak, M. (2005). Beden eğitimi öğretmeninin el kitabı. Morpa Kültür Yayınları.
  • 2. Atan, T., Eliöz, M., Çebi, M., Ünver, Ş. ve Atan, A. (2016). Basketbol Antrenmanın Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Motorik Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(1) 29-35
  • 3. Auxter, D. and Pyeer, J. (1985). Principles and methods of adated physical education and recration. Mosby College, Toronto.
  • 4. Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları İşletme Fakültesi Yayınları.
  • 5. Canakay, E. U. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28.
  • 6. Craig, C. S. (1991). Labels and the attitudes of undergraduate physical education students toward disabled individuals. Physical Educator, 48(3), 142-146.
  • 7. Diken, İ. (2014). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (10. Baskı). Ankara: Pegem.
  • 8. Ergun, N. (2003). Bedensel Engelli Çocuk ve Spor. Çoluk Çocuk Dergisi, 5:26:50
  • 9. Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • 10. Gürün, O.A. (1991). Psikoloji Sözlüğü. İnkılap Kitapevi, İstanbul.
  • 11. Gürsel, F. (2006). Engelli Öğrenciler İçin Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Öğrencilerin Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 :67-73
  • 12. İlhan, E. K., Kırımoğlı, H. ve Filozoğlu Çokluk, G. (2013). The Effect of Special and Sports Program on the Quality of Life of The Children With Mental Retardation. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, Vol 7, No 1.
  • 13. İlhan, L. ve Suveren, S. (2007). Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Anne Babaların, Çocuklarının Özel Eğitimleri Sürecinde Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerine Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, 670
  • 14. Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • 15. Kan, A. ve Akbaş, A.(2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 227-237.
  • 16. Kınalı, G. (2003). Zihin engellilerde beden - resim - müzik eğitimi. Farklı Gelişen Çocuklar. (Ed: A. Kulaksızoğlu), İstanbul: Epsilon Yayınları, 244
  • 17. McMillan, H., J. ve Schumacher, S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. 6th Edition, Boston : Allyn and Bacon In.
  • 18. MEB (1997). 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname.
  • 19. Morgan, C. T. (2000). Psikolojiye giriş. (çev. Hüsnü Arıcı ve Orhan Aydın). Ankara: Meteksan A.Ş.
  • 20. Özer, D. ve Süngü, B. (2016). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Engelliler İçin Beden Eğitimi Ve Spor Dersi Uygulamaları. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Journal of Sport Sciences, 27 (1), 1–15
  • 21. Özgür, İ. (1993). Eğitilebilir Zihinsel Engellilerde Çocuğa Sahip Olan Ana-Babaların Eğitimini Ana-Babalar ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) “Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü” Adana.
  • 22. Payne, C. (2014). The impact of language and disability type on attitudes toward persons with disabilities (Doctoral dissertation). Southern Illınoıs Unıversıty At Carbondale
  • 23. Sherif, M. ve Sherif, C.W. (1996). Sosyal psikolojiye giriş II. (Çev: Atakay, M., ve Yılmaz, A.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • 24. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • 25. Tezcan, M. (1995). Sosyolojiye giriş. (Dördüncü Baskı), Ankara, Feryat Matbaası.
  • 26. Turnbull, A., Turnbull, A., Shank, M., Smith,S. ve Leal, D. (2002). Exeptional Lives: Special Education İn Today’s Schools (3rd ed.). New Jersey: Merrill.
  • 27. Zigler, E. ve Bennet-Gates, D. (1999). Personality development in ındividuals with mental retardation. Cambridge University Pres.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Nurgül Tezcan Kardaş

Serpil Bülbül Kardaş Bu kişi benim

Reşat Sadık

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tezcan Kardaş, N., Bülbül Kardaş, S., & Sadık, R. (2017). Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Bireylerin Çocuklarının Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 34-43.