Çizgi filmler, çocukların vazgeçilmezi konumundadır. Bilgi verme ve eğlendirme yanında çizgi filmlerin bir de değer aktarımı rolü bulunmaktadır. Çizgi filmler çocukların hayal dünyasını zenginleştirirken çizgi film kahramanları rol model olarak karşımıza çıkmaktadır. Çocuk, sevdiği çizgi filmdeki kahramanı kendine örnek alarak olumlu ve olumsuz davranışlarını gerçekleştirmeye çalışmaktadır. Bu nedenle çocuğun izlemesini tercih edeceğimiz çizgi filmler uzman görüşü alınarak ailenin filtresinden geçmelidir. Bu düşünceden yola çıkarak ortaya çıkan bu çalışma nitel bir araştırma olup durum çalışması deseni kullanılmıştır. Cartoon Network kanalında 2016 yılında yayınlanan Kral Şakir çizgi filminin rastgele seçilen 60 bölümü Kral Şakir Youtube kanalında incelenmiştir. Görsel ve sözel iletiler bulgular kısmında birlikte gösterilmiştir. Araştırma sonucunda incelenen bölümlerde toplam 688 olumlu değere rastlanırken 286 olumsuz davranışa ilişkin örnekle karşılaşılmıştır. En sık tekrarlanan üç değerin yardımlaşma, nezaket ve Türk kültürüne ait motiflere yer verme; en az tekrar edilen üç değerin ise kanaatkârlık, tutumluluk ve takdir etme olduğu görülmüştür. En sık tekrarlanan üç olumsuz davranış öfkeli olma, hakaret etme ve hırslı olma; en az tekrar edilen üç olumsuz davranış ise kavga etme, iftira atma ve tehlikeli madde kullanımıdır. Kral Şakir çizgi filminin incelenen bölümlerinde olumsuz değerlere ilişkin örneklere rastlanmasına rağmen çizgi filmin genelde olumlu bir yapıda olduğu görülmüştür.
Cartoons are indispensable for children. In addition to entertaining and imparting information, cartoons also serve a role in value transfer. While cartoons enrich the imagination of children, cartoon heroes also appear as role models. The child tries to emulate their hero’s positive and negative behaviors, taking the hero in their beloved cartoon as an example. In these cases, the cartoons that we prefer the child to watch should be filtered by the family, taking into account an expert opinion. This is a qualitative study using case study design. 60 randomly selected episodes of Kral Şakir were reviewed, originally broadcast on the Cartoon Network channel in 2016 and retrieved from the Kral Şakir YouTube channel. Visual and verbal messages are shown together in the findings section. As a result of the research, a total of 688 positive values and 286 negative behavior samples were encountered in the examined sections. The three most frequently repeated values are solidarity, kindness, and included motifs of Turkish culture. The three least repeated positive values were conviction, frugality, and appreciation. The three most frequent negative behaviors were being angry, insulting, and ambitious, while the three least repeated negative behaviors were fighting, slandering, and dangerous substance use. Although examples of negative values were found in the examined sections of the Kral Şakir cartoon, it was observed that the cartoon was generally positive overall.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 8 |