Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An analysis of the values contained in the short animation film The Boy, the Mole, the Fox and the Horse

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 11, 287 - 312, 09.10.2024

Öz

The role of the values that individuals possess in establishing social peace and security cannot be denied. These values are passed down as a cultural heritage from the past to the present. Values education begins in the family and continues in schools. In this process, animation films play a critical role in conveying values. The aim of this study is to examine the values contained in the short animation film “The boy, the mole, the fox and the horse”. This research was designed with a basic qualitative research pattern, data were collected through document review and interview method, and the obtained data were analyzed with content analysis method. For the research, 11 girls and 11 boys studying at the 4th grade level in a private primary school located in the Fatih district of Istanbul, where the majority of parents have higher education and belong to the middle/upper income group, were determined. The data collection tool consists of a semi-structured interview form consisting of 6 open-ended questions with the short animation film “The boy, the mole, the fox and the horse”. As a result of the research, the presence of 28 values according to the researcher and 20 values according to the students were observed in the examined short animation film. In the short animation film examined within the scope of the research, 168 value messages according to the researcher and 83 value messages according to the students were detected. According to the researcher, politeness (30), love (20) and empathy (17) are the most common values, while the least common values are sharing (1), sacrifice (1) and loyalty (1). Students identified the most common values as love (10), respect (7) and tolerance (6). It is thought that the examined short animation film, which has a rich content in terms of the values it contains, is a material that can be utilized in values education.

Kaynakça

  • Aktepe, S. (2021). Okul öncesi eğitim programındaki değerlerin çizgi filmlerde ele alınışı. Eğitim ve Bilim, 46(206), 1-201
  • Akıncı, A. (2013). TRT Çocuk kanalında okul öncesi düzeye uygun içeriğe sahip çizgi filmlerdeki değerlerin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akıncı Yüksel, F. (2015). Filmlerin insanlar üzerindeki etkileri: Bir literatür derlemesi. İletişim Araştırmaları Dergisi, 22(3), 45-59.
  • Akıncı Yüksel, İ. (2015). Film ve etik. Kültür ve İletişim, 9(18), 1-17.
  • Akyürek Tay, B., & Akcan, A. (2023). Çocuklarda animasyon filmlerin değerlere etkisi: "Ailem Robotlara Karşı" örneği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 30(1), 45-60.
  • Aladağ, E., & Karaman, F. (2018). Çocuklarda animasyon filmler aracılığıyla değer kazanımı. Çocuk Edebiyatı Dergisi, 12(1), 45-62.
  • Akyürek Tay, E., & Akcan, F. (2023). Aile birliğine önem verme değerine yönelik çocuklarda etkide bulunabilecek kesitlerin belirlenmesi: "Ailem Robotlara Karşı" örneği. Aile ve Toplum Dergisi, 25(1), 56-72.
  • Beldağ, A. (2012). Değerler eğitimi ve toplumsal sorumluluk. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(8), 1609-1628.
  • Beldağ, F. (2012). Toplumda değerlerin rolü ve toplumsal sorumluluk. Toplum ve Bilim, 124, 34-48.
  • Birkök, T. G. (2008). Sinema filmlerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 147-160.
  • Büyük, F. (2019). İlkokul 5. sınıf seviyesindeki öğrencilere kazandırılması gereken değerler ve Arabalar 1 animasyon filminin değer aktarımındaki rolü. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çam, A., Yılar, B., & Ünal, F. (2020). Değer kavramının çoklu sosyal bilim alanlarındaki yansımaları. Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 45-62.
  • Çam, E., Yılar, A., & Ünal, G. (2020). Değer kavramının çoklu tanımları ve disiplinlerarası görüş ayrılıkları. Sosyal Bilimler Derneği Dergisi, 15(1), 78-94.
  • Çam, E., Yılar, B., & Ünal, M. (2020). Değer kavramının çoklu tanımları. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 45-58.
  • Çam, İ., Yılar, B., & Ünal, E. (2020). Değer Kavramı Üzerine: Bir Derleme. Eğitim ve Bilim, 45(205), 187-204.
  • Demir, R. (2019). Türkiye’de çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerde dini ve kültürel değerler eğitimi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi
  • Demirci, M. (2017). Zorlu yaşam olayları sonrasında destekleyici bir güç olarak kullanılabilecek değerler: Nezaket, sevgi, empati ve yardımlaşma-dayanışma. Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 10(3), 112-129.
  • Demirkaya, N., Ünal, M., Çal, F., & Turan, M. (2019). Animasyon filmlerindeki değerlerin çocuk gelişimine etkisi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 26(3), 215-230.
  • Flusser, V. (2020). Development of Abstract Thinking in Children. Child Development Perspectives, 14(3), 137-143.
  • Güden Altmış, S. ve Altun, D. (2021). Pırıl çizgi filminin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 1-11.
  • Gündüz, Ş. (2023). "Çocuk, Köstebek, Tilki ve At" kitabının P4C yöntemiyle değerlendirilmesi. Felsefe Dünyası, 56, 125-139.
  • Gülden, B. (2016). Değerler eğitimi ve animasyon filmler: Bir inceleme. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21(4), 123-142.
  • Hakkoymaz, H. (2021). Okul öncesi eğitim programında yer alan değerlerin çizgi filmlerle desteklenmesi. Eğitim ve Bilim, 46(210), 263-279.
  • Hakkoymaz, H. (2021). Türkçe dersi öğretim programı temelinde animasyon filmlerde işlenen değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(3), 361-380.
  • Kaçmaz, S., & Kiriş, N. (2023). "Rafadan Tayfa Göbeklitepe" animasyon filminin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 48(216), 112-128.
  • Kâmî, E. (2019). Understanding Abstract Concepts in Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(4), 427-435.
  • Kanar, A. (2019). Arabalar 1 animasyon filminin çocukların değer gelişimi üzerindeki etkisi. International Journal of Field Education, 6(1), 1-16.
  • Kaymakcan, R., & Meydan, C. H. (2020). Değerler eğitimi stratejileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 956-971.
  • Keleş, A., & Çepni, S. (2005). Filmlerle öğrenme: Sinema filmlerinin öğrenme sürecine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1-14.
  • Kim, S. S., Agrusa, J., Lee, H., & Chon, K. (2007). Effects of Korean television dramas on the flow of Japanese tourists. Tourism Management, 28(5), 1340-1353.
  • Özdemir, E. D. (2020). Cognitive Development and the Role of Metaphor Understanding in Children. Child Development, 91(2), e383-e398.
  • Öztürk, A. (1999). Sinema ve eğitim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(16), 1-8.
  • Roberts, D. F., Dean, J., & Nienhuis, S. (2003). The effects of animated films on children's moral reasoning. Journal of Applied Developmental Psychology, 24(3), 345-360.
  • Russell III, W. B., & Waters, S. (2013). Instructional strategies for teaching social studies. In R. W. Evans & D. W. Saxe (Eds.), Handbook on teaching social issues (pp. 305-316). NCSS Publications.
  • TDK. (2024). Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr
  • Tural, S. (1992). Kültürel kimlik üzerine düşünceler. Ecdad Yayınevi.
  • Turan, A., & Saygı, İ. (2023). "The Boy, the Mole, the Fox and the Horse" adlı eserin varoluşçu terapide ve bilişsel davranışçı kuramla ilişkili bölümlerinin incelenmesi. Araştırma Dergisi, 8(2), 45-62.
  • Turan, M., & Saygı, Ö. (2023). The Boy, the Mole, the Fox and the Horse: An Analysis of Existential Therapy Concepts and Cognitive Behavioral Theory. Journal of Applied Psychology, 35(4), 567-584.
  • Ünsal, S. (2019). Okul öncesi döneme yönelik çizgi filmlerin değerler bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karabük Üniversitesi
  • Weinstein, E. (2001). Using films as a tool for values education. Journal of Moral Education, 30(2), 165-178.
  • Wach, J. (2013). Document Analysis. In D. G. Cooper & P. M. Camic (Eds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology: Research Designs (Vol. 2, pp. 423-436). American Psychological Association.
  • Yıldırım, A. (2022). “Tay” animasyon filminin din ve değerler eğitimi açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(2), 187-200.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Desen ve Yöntem. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2020). Cultural Influences on Cognitive Development in Children. Developmental Science, 23(1), e12944.
  • Zor, F., & Bulut, S. (2020). Sinema filmlerinin öğrenme sürecine etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(2), 929-948.

Oğlan, Köstebek, Tilki ve At kısa animasyon filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 11, 287 - 312, 09.10.2024

Öz

Sosyal huzur ve güvenliğin tesis edilmesinde, bireylerin sahip olduğu değerlerin rolü inkar edilemez. Bu değerler, geçmişten bugüne kadar kültürel bir miras olarak aktarılmaktadır. Değerler eğitimi, ailede başlar ve okullarda devam eder. Bu süreçte, animasyon filmleri, değerlerin iletilmesinde kritik bir rol oynar. Bu çalışmanın amacı Oğlan, Köstebek, Tilki ve At kısa animasyon filminin içerdiği değerleri incelemektir. Bu araştırma temel nitel araştırma deseniyle tasarlanmış, veriler doküman incelemesi ve görüşme yöntemiyle toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma için İstanbul’un Fatih ilçesinde bulunan ve velilerinin büyük bir çoğunluğu yükseköğrenim görmüş ve orta/üst gelir grubuna mensup kişilerden oluşan özel bir ilkokulda öğrenim gören 4. Sınıf seviyesinde 10 kız ve 9 erkek öğrenci belirlenmiştir. Veri toplama aracını Oğlan, Köstebek, Tilki ve At kısa animasyon filmi ile 6 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda incelenen kısa animasyon filminde araştırmacıya göre 27, öğrencilere göre ise 20 değerin varlığı görülmüştür. Araştırma kapsamında incelenen kısa animasyon filminde araştırmacıya göre 164, öğrencilere göre ise 83 değer iletisi tespit edilmiştir. Araştırmacıya göre Nezaket (32), sevgi (20) ve empati (17) en çok yer alan değerlerken en az yer alan değerler ise paylaşma (1), fedakarlık (1) ve vefakarlıktır (1). Öğrenciler ise en çok yer alan değerleri sevgi (10), saygı (7) ve hoşgörü (6) olarak belirlemiştir. İncelenen kısa animasyon filmi içerdiği değerler bakımından zengin bir içeriğe sahip olduğundan filmin değerler eğitiminde yararlanılabilecek bir materyal olduğu düşünülmektedir.

Etik Beyan

Makale için Marmara Üniversitesinin 16/01/2024 tarih ve 711485 sayılı Etik Kurul Onay Belgesi bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Aktepe, S. (2021). Okul öncesi eğitim programındaki değerlerin çizgi filmlerde ele alınışı. Eğitim ve Bilim, 46(206), 1-201
  • Akıncı, A. (2013). TRT Çocuk kanalında okul öncesi düzeye uygun içeriğe sahip çizgi filmlerdeki değerlerin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akıncı Yüksel, F. (2015). Filmlerin insanlar üzerindeki etkileri: Bir literatür derlemesi. İletişim Araştırmaları Dergisi, 22(3), 45-59.
  • Akıncı Yüksel, İ. (2015). Film ve etik. Kültür ve İletişim, 9(18), 1-17.
  • Akyürek Tay, B., & Akcan, A. (2023). Çocuklarda animasyon filmlerin değerlere etkisi: "Ailem Robotlara Karşı" örneği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 30(1), 45-60.
  • Aladağ, E., & Karaman, F. (2018). Çocuklarda animasyon filmler aracılığıyla değer kazanımı. Çocuk Edebiyatı Dergisi, 12(1), 45-62.
  • Akyürek Tay, E., & Akcan, F. (2023). Aile birliğine önem verme değerine yönelik çocuklarda etkide bulunabilecek kesitlerin belirlenmesi: "Ailem Robotlara Karşı" örneği. Aile ve Toplum Dergisi, 25(1), 56-72.
  • Beldağ, A. (2012). Değerler eğitimi ve toplumsal sorumluluk. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(8), 1609-1628.
  • Beldağ, F. (2012). Toplumda değerlerin rolü ve toplumsal sorumluluk. Toplum ve Bilim, 124, 34-48.
  • Birkök, T. G. (2008). Sinema filmlerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 147-160.
  • Büyük, F. (2019). İlkokul 5. sınıf seviyesindeki öğrencilere kazandırılması gereken değerler ve Arabalar 1 animasyon filminin değer aktarımındaki rolü. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çam, A., Yılar, B., & Ünal, F. (2020). Değer kavramının çoklu sosyal bilim alanlarındaki yansımaları. Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 45-62.
  • Çam, E., Yılar, A., & Ünal, G. (2020). Değer kavramının çoklu tanımları ve disiplinlerarası görüş ayrılıkları. Sosyal Bilimler Derneği Dergisi, 15(1), 78-94.
  • Çam, E., Yılar, B., & Ünal, M. (2020). Değer kavramının çoklu tanımları. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 45-58.
  • Çam, İ., Yılar, B., & Ünal, E. (2020). Değer Kavramı Üzerine: Bir Derleme. Eğitim ve Bilim, 45(205), 187-204.
  • Demir, R. (2019). Türkiye’de çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerde dini ve kültürel değerler eğitimi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi
  • Demirci, M. (2017). Zorlu yaşam olayları sonrasında destekleyici bir güç olarak kullanılabilecek değerler: Nezaket, sevgi, empati ve yardımlaşma-dayanışma. Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 10(3), 112-129.
  • Demirkaya, N., Ünal, M., Çal, F., & Turan, M. (2019). Animasyon filmlerindeki değerlerin çocuk gelişimine etkisi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 26(3), 215-230.
  • Flusser, V. (2020). Development of Abstract Thinking in Children. Child Development Perspectives, 14(3), 137-143.
  • Güden Altmış, S. ve Altun, D. (2021). Pırıl çizgi filminin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 1-11.
  • Gündüz, Ş. (2023). "Çocuk, Köstebek, Tilki ve At" kitabının P4C yöntemiyle değerlendirilmesi. Felsefe Dünyası, 56, 125-139.
  • Gülden, B. (2016). Değerler eğitimi ve animasyon filmler: Bir inceleme. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21(4), 123-142.
  • Hakkoymaz, H. (2021). Okul öncesi eğitim programında yer alan değerlerin çizgi filmlerle desteklenmesi. Eğitim ve Bilim, 46(210), 263-279.
  • Hakkoymaz, H. (2021). Türkçe dersi öğretim programı temelinde animasyon filmlerde işlenen değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(3), 361-380.
  • Kaçmaz, S., & Kiriş, N. (2023). "Rafadan Tayfa Göbeklitepe" animasyon filminin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 48(216), 112-128.
  • Kâmî, E. (2019). Understanding Abstract Concepts in Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(4), 427-435.
  • Kanar, A. (2019). Arabalar 1 animasyon filminin çocukların değer gelişimi üzerindeki etkisi. International Journal of Field Education, 6(1), 1-16.
  • Kaymakcan, R., & Meydan, C. H. (2020). Değerler eğitimi stratejileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 956-971.
  • Keleş, A., & Çepni, S. (2005). Filmlerle öğrenme: Sinema filmlerinin öğrenme sürecine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1-14.
  • Kim, S. S., Agrusa, J., Lee, H., & Chon, K. (2007). Effects of Korean television dramas on the flow of Japanese tourists. Tourism Management, 28(5), 1340-1353.
  • Özdemir, E. D. (2020). Cognitive Development and the Role of Metaphor Understanding in Children. Child Development, 91(2), e383-e398.
  • Öztürk, A. (1999). Sinema ve eğitim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(16), 1-8.
  • Roberts, D. F., Dean, J., & Nienhuis, S. (2003). The effects of animated films on children's moral reasoning. Journal of Applied Developmental Psychology, 24(3), 345-360.
  • Russell III, W. B., & Waters, S. (2013). Instructional strategies for teaching social studies. In R. W. Evans & D. W. Saxe (Eds.), Handbook on teaching social issues (pp. 305-316). NCSS Publications.
  • TDK. (2024). Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr
  • Tural, S. (1992). Kültürel kimlik üzerine düşünceler. Ecdad Yayınevi.
  • Turan, A., & Saygı, İ. (2023). "The Boy, the Mole, the Fox and the Horse" adlı eserin varoluşçu terapide ve bilişsel davranışçı kuramla ilişkili bölümlerinin incelenmesi. Araştırma Dergisi, 8(2), 45-62.
  • Turan, M., & Saygı, Ö. (2023). The Boy, the Mole, the Fox and the Horse: An Analysis of Existential Therapy Concepts and Cognitive Behavioral Theory. Journal of Applied Psychology, 35(4), 567-584.
  • Ünsal, S. (2019). Okul öncesi döneme yönelik çizgi filmlerin değerler bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karabük Üniversitesi
  • Weinstein, E. (2001). Using films as a tool for values education. Journal of Moral Education, 30(2), 165-178.
  • Wach, J. (2013). Document Analysis. In D. G. Cooper & P. M. Camic (Eds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology: Research Designs (Vol. 2, pp. 423-436). American Psychological Association.
  • Yıldırım, A. (2022). “Tay” animasyon filminin din ve değerler eğitimi açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(2), 187-200.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Desen ve Yöntem. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2020). Cultural Influences on Cognitive Development in Children. Developmental Science, 23(1), e12944.
  • Zor, F., & Bulut, S. (2020). Sinema filmlerinin öğrenme sürecine etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(2), 929-948.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Değerler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Furkan Kazak 0009-0006-9523-760X

Bilal Yorulmaz 0000-0003-3456-0797

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kazak, F., & Yorulmaz, B. (2024). Oğlan, Köstebek, Tilki ve At kısa animasyon filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 6(11), 287-312.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu

by-nc-nd.svg