Amaç: Bu araştırmada profesyonel futbol liglerinde görev alan teknik direktör ve antrenörlerin duygusal zekâları ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Çalışmanın Türkiye Futbol Federasyonu 2019-2020 sezonu Süper Lig Cemil Usta Sezonu, TFF 1. 2. 3. Liglerinde mücadele eden 144 profesyonel futbol kulübünde görev yapan Teknik Direktör ve Teknik Direktör Yardımcılarını kapsamaktadır. Veriler Google Formlar üzerinden katılımcılara ulaştırılmış ve gönüllü olarak araştırmaya katılımı esas alınmıştır. Araştırmaya 282 antrenör katılmıştır Araştırmada ilgili verilerin toplanması için kullanılan form iki bölümden oluşmaktadır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programı kullanılarak istatistiksel analiz yapılmıştır.
Bulgular: Profesyonel futbol liglerinde görev alan teknik direktör ve antrenörlerin, duygusal zekâ ve zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Duygusal zekâlarının zihinsel dayanıklılık düzeylerine etkisinin incelendiği regresyon analizi sonucu duygusal zekânın sporda zihinsel dayanıklılığı arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır (t=11.071 p<0.05). Duygusal zekânın sporda zihinsel dayanıklılık alt boyutlarında (kontrol, mücadele, bağlılık, dağılma) olumlu ve anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Zihinsel dayanıklılık ölçeği ve tüm alt boyutları ve duygusal zekâ ölçeği kullanılarak yapılan incelemede; hem zihinsel dayanıklılık ölçeği ve tüm alt boyutları hem de duygusal zekâ ölçeği puanlarının yüksek ve çok yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Profesyonel futbol liglerinde görev alan teknik direktör ve antrenörlerin, duygusal zekâları ile zihinsel dayanıklılıkları arasında olumlu ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Duygusal zekânın sporda zihinsel dayanıklılığı arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Acar Tekin, F. (2001). Duygusal zekâ yeteneklerinin göreve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi: banka şube müdürleri üzerine bir alan araştırması. İstanbul Üniversitesi/Sosyal bilimler enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
Adiloğullari, İ. (2011). Profesyonel futbolcularda duygusal zekâ ile örgütsel bağlılık ilişkisi. Marmara Üniversitesi/Sağlık bilimleri enstitüsü (Doktora Tezi). İstanbul.
Adiloğuları, İ., Görgülü R., Şenel E., (2019). Duygusal olarak zeki futbol antrenörü daha etkili iletişim becerileri gösterir mi?, Uls Spor Egz & Ant Bil Derg, Cilt 5, Sayı 1, 46–57
Akman, D. (2019). Yetişkin sporcuların imgeleme, içsel konuşma ve stresle başa çıkma biçimlerinin zihinsel dayanıklılık ile ilişkisinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi/Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
Baltaş, Z. (2015). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zekâ. İstanbul. Remzi Kitapevi.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI)1. 18:13-25.
Biçer, T. (2000). Kazanmak beyinde başlar. İstanbul: Beyaz Yayınları.
Biçer, T. (2006). Daha zeki, daha cesur, daha mutlu. İstanbul: Beyaz Yayınları.
Boroujeni, ST., Mirheydari, SB., Kaviri, Z., & Shahhosseini, S. (2012). The survey of relationship and comparison: emotional intelligence, competitive anxiety and mental toughness female super league basketball players. Social and Behavioral Science, 46, 1440-1444.
Bull, S.J., Shambrook, C.J., James, W., & Brooks, J.E. (2006). Towards an understanding of mental toughness in elite English cricketers. Journal of Applied Sport Psychology, 209-227.
Canbulat, S. (2007). Duygusal zekânın çalışanların iş doyumu üzerindeki etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi/Sosyal bilimler enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
Cowden, P.G. (2016). Mental toughness, emotional intelligence, and coping effectiveness: an analysis of construct interrelatedness among high-performing adolescent male athletes. Perceptual And Mot Skills. Vol. 123(3) 737–753.
Clough, P.J., Earle, K., & Sewell, D. (2002). “Mental Toughness: The concept and its measurement.” In I. Cockerill (Ed.). Solutions In Sport Psychology.
Cooper, K.R., & Sawaf, A. (2000). Liderlikte duygusal zekâ: yönetim ve organizasyonlarda duygusal zekâ. İstanbul. Sistem Yayıncılık.
Düğer, M.A. (2019). 14 – 35 Yaş arası futbolcularda zihinsel dayanıklılık ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiler. Kırıkkale Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale.
Garmezy, N. (1991). Resilience and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist. 34,416-430.
Goldberg, A.S. (1998). Sports slump busting: 10 steps to mental toughness and peak performance. Coral Springs. FL: Llumina Press.
Goleman, D. (2013). Duygusal zekâ neden iq’dan daha önemlidir?. İstanbul:Varlık-Bilim Yayınları.
Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions, journal of applied sport psychology. 14:3, 172-204.
Gucciardi, D.F., Gordon, S., & Dimmock, J.A. (2008). Towards an understanding of mental toughness in Australian football. Journal of Applied Sport Psychology. 20(3),261-281.7.
Gucciardi, D.F., Gordon, S., Dimmock, J.A., & Mallett, C.J., (2009). Understanding the coach's role in the development of mental toughness: Perspectives of elite Australian football coaches, Journal of Sports Sciences, November 2009; 27(13): 1483–1496
Hardy, L., Bell, J., & Beattie, S. (2014). A neuropsychological model of mentally tough behaviour. Journal of Personality. 82(1), 69-81.
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2002). What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology. 14,205-218.
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2007). Framework of mental toughness in the world’s best performers, The Sport Psychologist. 21, 243-264.
Kobasa, S.C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology. 37(1),1.
Kondrad, S., & Hendl, C. (2005). Duygularla güçlenmek. İstanbul:Hayat Yayınları.
Lane, A.M., Meyer, B.B., Devonport, T.J., Davies, K.A., Thelwell, R., Gill, G.S., & Weston, N. (2009). Validity of the emotional intelligence scale for use in sport. Journal of sports science & medicine, 8(2), 289.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional Intelligence. 17: 433- 442.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. imagination, cognition and personality. Vol. 9/3, 185-211.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1995). “Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings”. Applied and Preventive Psychology. 4: 197-208.
Meyer, BB., & Fletcher, TB. (2007). Emotional Intelligence: A theoretical overview and implications for research and professional practice in sport psychology. Journal of Applied Sport Psychology 19, 1-15.
Meyer, BB., & Zizzi, S. (2007) Emotional intelligence in sport: conceptual, methodological, and applied issues. In: Mood and human performance: Conceptual, measurement, and applied issues. Ed: Lane, A.M. Hauppauge, NY: Nova Science. 131-154.
Nazaritab, N., Zarei, S., Gharayagh Zandi, H., & Mohebi, M. (2018). The relationship between emotional intelligence and mental toughness in elite and amateurs Taekwondo athletes. Journal of Psychological Science, Vol. 16, Issue 64
Orhan, S. (2018). Bireysel sporcular ve takım sporcularında duygusal zekâ ve zihinsel dayanıklılık ilişkisi, Marmara Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
Parker, J.D.A., Summerfeldt, L.J., Hogan, M.J., & Majeski, S.A. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36, 163-172.
Petrides, K.V., & Furnham, A. (2000a). On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 29, 313-320.
Ramirez, E.R. (2007). Resilience: A concept analysis. Nursing Forum. 42,73-82.
Seydaoğulları, Ö. 2(018). Sporda zihinsel dayanıklılık ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
Tavrah, N., Nejad, A.F., & Alipour, O. (2016). Effect of emotional ıntelligence on mental toughness among the student athletes, a case study: students from islamic Azad University of Karaj. International Business Management. 10:1203-1206.
Tatar, A., Tok, S., Bender, T.M., & Saltukoğlu, G. (2017). Asıl form schutte duygusal zekâ testinin türkçeye çevirisi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi.18(2): 139-146.
Uyar, G. (2019). Spor yapan üniversite öğrencilerinin zihinsel dayanıklılık ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale.
Yaşar, M. (2010). Duygusal zekâ ve sporcu performansı ilişkisi: kayseri’de bir araştırma. erciyes üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi) Kayseri.
Yazıcı, A., Güçlü, M., & Günay, M. (2020). Examination of mental toughness and emotional intelligence of the turkish and american professional basketball players. The Journal of Eurasia Sport Sciences & Medicine. Vol:3, Issue:2
Yazici, A. (2016). Profesyonel basketbol oyuncularında zihinsel dayanıklılık ve duygusal zekânın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
Tienphati, K., Julvanichpong, T., Vongjaturapat, T., & Sabvirapakorn, W. (2016). The relationship between mental toughness and emotional Quotient of rugby football players. Journal of Sport Science Technology, 16(1).
Thelwell, R., Lane, A.M., Weston, N.J., & Greenlees, I.A. (2008). Examining relationships between emotional intelligence and coaching efficacy. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(2), 224-235
Thelwell, R., Weston, N. & Greenlees, I. (2005). Defining and understanding mental toughness within soccer. Journal of Applied Sport Psychology,17: 326-332.
Weinberg, R., Butt, J., & Culp, B. (2010). Exploring mental toughness in NCAA athletes. Journal of Intercollegiate Sport, 3, 316–332.
The Relationship Between Emotional Intelligence and Mental Toughness of Coach and Assistant Coaches Working in Professional Football Leagues
Aim: In this study, it was aimed to examine the relationship between emotional intelligence and mental toughness levels of coaches and trainers working in professional football leagues.
Methods: The study covers the Coach and Assistant Coaches (working in 144 professional football clubs competing in the Turkish Football Federation 2019-2020 season, Süper Lig Cemil Usta Season, TFF 1st, 2nd and 3rd Leagues. The data were delivered to the participants via Google Forms and their voluntary participation in the research was taken as basis. 282 trainers participated in the research. Two forms were used to collect the relevant data in the study. The obtained data were statistically analyzed using the SPSS 25.0 package program.
Results: A significant relationship was found between the emotional intelligence and mental toughness levels of coaches and asistant coaches working in professional football leagues. As a result of the regression analysis examining the effect of emotional intelligence on mental toughness levels, it was concluded that emotional intelligence increases mental toughness in sports (t=11.071 p<0.05). It has been determined that there is a positive and significant relationship between the mental toughness sub-dimensions (control, challenge, commitment, disintegration) of emotional intelligence in sports. In the examination made using the mental toughness scale and all its sub-dimensions and emotional intelligence scale; it was determined that both the mental toughness scale and all its sub-dimensions and emotional intelligence scale scores were high and very high.
Conclusion: A positive and significant relationship was found between the emotional intelligence and mental toughness of coach and assistant coaches working in professional football leagues. It has been concluded that emotional intelligence increases mental toughness in sports.
Acar Tekin, F. (2001). Duygusal zekâ yeteneklerinin göreve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi: banka şube müdürleri üzerine bir alan araştırması. İstanbul Üniversitesi/Sosyal bilimler enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
Adiloğullari, İ. (2011). Profesyonel futbolcularda duygusal zekâ ile örgütsel bağlılık ilişkisi. Marmara Üniversitesi/Sağlık bilimleri enstitüsü (Doktora Tezi). İstanbul.
Adiloğuları, İ., Görgülü R., Şenel E., (2019). Duygusal olarak zeki futbol antrenörü daha etkili iletişim becerileri gösterir mi?, Uls Spor Egz & Ant Bil Derg, Cilt 5, Sayı 1, 46–57
Akman, D. (2019). Yetişkin sporcuların imgeleme, içsel konuşma ve stresle başa çıkma biçimlerinin zihinsel dayanıklılık ile ilişkisinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi/Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
Baltaş, Z. (2015). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zekâ. İstanbul. Remzi Kitapevi.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI)1. 18:13-25.
Biçer, T. (2000). Kazanmak beyinde başlar. İstanbul: Beyaz Yayınları.
Biçer, T. (2006). Daha zeki, daha cesur, daha mutlu. İstanbul: Beyaz Yayınları.
Boroujeni, ST., Mirheydari, SB., Kaviri, Z., & Shahhosseini, S. (2012). The survey of relationship and comparison: emotional intelligence, competitive anxiety and mental toughness female super league basketball players. Social and Behavioral Science, 46, 1440-1444.
Bull, S.J., Shambrook, C.J., James, W., & Brooks, J.E. (2006). Towards an understanding of mental toughness in elite English cricketers. Journal of Applied Sport Psychology, 209-227.
Canbulat, S. (2007). Duygusal zekânın çalışanların iş doyumu üzerindeki etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi/Sosyal bilimler enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
Cowden, P.G. (2016). Mental toughness, emotional intelligence, and coping effectiveness: an analysis of construct interrelatedness among high-performing adolescent male athletes. Perceptual And Mot Skills. Vol. 123(3) 737–753.
Clough, P.J., Earle, K., & Sewell, D. (2002). “Mental Toughness: The concept and its measurement.” In I. Cockerill (Ed.). Solutions In Sport Psychology.
Cooper, K.R., & Sawaf, A. (2000). Liderlikte duygusal zekâ: yönetim ve organizasyonlarda duygusal zekâ. İstanbul. Sistem Yayıncılık.
Düğer, M.A. (2019). 14 – 35 Yaş arası futbolcularda zihinsel dayanıklılık ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiler. Kırıkkale Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale.
Garmezy, N. (1991). Resilience and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist. 34,416-430.
Goldberg, A.S. (1998). Sports slump busting: 10 steps to mental toughness and peak performance. Coral Springs. FL: Llumina Press.
Goleman, D. (2013). Duygusal zekâ neden iq’dan daha önemlidir?. İstanbul:Varlık-Bilim Yayınları.
Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions, journal of applied sport psychology. 14:3, 172-204.
Gucciardi, D.F., Gordon, S., & Dimmock, J.A. (2008). Towards an understanding of mental toughness in Australian football. Journal of Applied Sport Psychology. 20(3),261-281.7.
Gucciardi, D.F., Gordon, S., Dimmock, J.A., & Mallett, C.J., (2009). Understanding the coach's role in the development of mental toughness: Perspectives of elite Australian football coaches, Journal of Sports Sciences, November 2009; 27(13): 1483–1496
Hardy, L., Bell, J., & Beattie, S. (2014). A neuropsychological model of mentally tough behaviour. Journal of Personality. 82(1), 69-81.
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2002). What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology. 14,205-218.
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2007). Framework of mental toughness in the world’s best performers, The Sport Psychologist. 21, 243-264.
Kobasa, S.C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology. 37(1),1.
Kondrad, S., & Hendl, C. (2005). Duygularla güçlenmek. İstanbul:Hayat Yayınları.
Lane, A.M., Meyer, B.B., Devonport, T.J., Davies, K.A., Thelwell, R., Gill, G.S., & Weston, N. (2009). Validity of the emotional intelligence scale for use in sport. Journal of sports science & medicine, 8(2), 289.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional Intelligence. 17: 433- 442.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. imagination, cognition and personality. Vol. 9/3, 185-211.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1995). “Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings”. Applied and Preventive Psychology. 4: 197-208.
Meyer, BB., & Fletcher, TB. (2007). Emotional Intelligence: A theoretical overview and implications for research and professional practice in sport psychology. Journal of Applied Sport Psychology 19, 1-15.
Meyer, BB., & Zizzi, S. (2007) Emotional intelligence in sport: conceptual, methodological, and applied issues. In: Mood and human performance: Conceptual, measurement, and applied issues. Ed: Lane, A.M. Hauppauge, NY: Nova Science. 131-154.
Nazaritab, N., Zarei, S., Gharayagh Zandi, H., & Mohebi, M. (2018). The relationship between emotional intelligence and mental toughness in elite and amateurs Taekwondo athletes. Journal of Psychological Science, Vol. 16, Issue 64
Orhan, S. (2018). Bireysel sporcular ve takım sporcularında duygusal zekâ ve zihinsel dayanıklılık ilişkisi, Marmara Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
Parker, J.D.A., Summerfeldt, L.J., Hogan, M.J., & Majeski, S.A. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36, 163-172.
Petrides, K.V., & Furnham, A. (2000a). On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 29, 313-320.
Ramirez, E.R. (2007). Resilience: A concept analysis. Nursing Forum. 42,73-82.
Seydaoğulları, Ö. 2(018). Sporda zihinsel dayanıklılık ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
Tavrah, N., Nejad, A.F., & Alipour, O. (2016). Effect of emotional ıntelligence on mental toughness among the student athletes, a case study: students from islamic Azad University of Karaj. International Business Management. 10:1203-1206.
Tatar, A., Tok, S., Bender, T.M., & Saltukoğlu, G. (2017). Asıl form schutte duygusal zekâ testinin türkçeye çevirisi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi.18(2): 139-146.
Uyar, G. (2019). Spor yapan üniversite öğrencilerinin zihinsel dayanıklılık ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale.
Yaşar, M. (2010). Duygusal zekâ ve sporcu performansı ilişkisi: kayseri’de bir araştırma. erciyes üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi) Kayseri.
Yazıcı, A., Güçlü, M., & Günay, M. (2020). Examination of mental toughness and emotional intelligence of the turkish and american professional basketball players. The Journal of Eurasia Sport Sciences & Medicine. Vol:3, Issue:2
Yazici, A. (2016). Profesyonel basketbol oyuncularında zihinsel dayanıklılık ve duygusal zekânın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi/ Sağlık bilimleri enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
Tienphati, K., Julvanichpong, T., Vongjaturapat, T., & Sabvirapakorn, W. (2016). The relationship between mental toughness and emotional Quotient of rugby football players. Journal of Sport Science Technology, 16(1).
Thelwell, R., Lane, A.M., Weston, N.J., & Greenlees, I.A. (2008). Examining relationships between emotional intelligence and coaching efficacy. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(2), 224-235
Thelwell, R., Weston, N. & Greenlees, I. (2005). Defining and understanding mental toughness within soccer. Journal of Applied Sport Psychology,17: 326-332.
Weinberg, R., Butt, J., & Culp, B. (2010). Exploring mental toughness in NCAA athletes. Journal of Intercollegiate Sport, 3, 316–332.
Özdemir, S., & Biçer, T. (2022). Profesyonel Futbol Liglerinde Görev Alan Teknik Direktör ve Antrenörlerin Duygusal Zekâları ve Zihinsel Dayanıklılıkları Arasındaki İlişki. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 8(1), 1-11. https://doi.org/10.18826/useeabd.1018185