Öz: Müfessirler bir âyeti ele alırken birçok ilimden yararlanır. Kur’ân
ilimleri, fıkıh usûlü ve belagat bu ilimlerin başında gelir. Müfessirin âyeti
yorumlamasında kullandığı usûlün etkileri açıkça görülür. Müfessirin yorumunu
etkileyen ve yönlendiren bazı dış unsurlar da bulunmaktadır. Bunların başında
müfessirin kelâm problemleri ile ilgili kanaatleri gelmektedir. Çoğu zaman
müfessirler, bu tür âyetleri ön kabullerini esas alarak yorumlamaktadırlar. Bu
nedenleâyeti hakiki manasından çıkarıp mecaza yorumlayabilmektedirler. Böylece
kelâmî tercihlerini, âyetle delillendirmeye çalışmaktadırlar. Ön kabul ile
hareket edilen konulardan biri de Allah’ın yaptığı eylemleri bir gaye ile yapıp
yapmadığı meselesidir. “Ben insanları ve cinleri sadece bana ibadet/kulluk
etmeleri için yarattım.” (Zâriyât 51/56) âyeti de bu çerçevede ele alınan âyetlerin
başında gelmektedir. Bu âyetle ilgili şu sorular sorulmaktadır: Allah’ın
fiillerinin amacıvar mıdır? Her bir insanı ibadet için yarattığı düşünüldüğünde
Allah’a ibadet etmeyen kâfirler, çocuklar ve deliler, O’nun iradesi dışında mı
hareket etmektedir? Allah’ın gayesinin gerçekleşmemesi mümkün müdür? Buradaki
ibadet/kulluk ile kastedilen şer’i ibadet midir yoksa Allah’ı tanımak gibi
farklı bir anlamda mı kullanılmıştır?
The influence
of deduction (Istıdlal) styles and different modes of thought on Tafsir;
example of “And I did not create the jinn and mankind except to worship Me” The
verse Zâriyât 51/56.
Abstract: Interpreters utilize too many different sciences during their examination
of the verses of Quran. Quran sciences, methodology of Islamic jurisprudence
(fiqh) and Balagha are the primary sources of this interpretation. The outcomes
of the methods that have been used during the interpretation by the
interpreters can be clearly observed in their works. There are also some
external factors that are affecting and directing the interpretation of an
interpreter. One and maybe the most common of these factors is interpreter’s
opinions about the problems of Kalam. Most of the time interpreters are making
their interpretations on the basis of their presuppositions. Because of that,
they might interpret a verse of Quran by the metaphorical way instead of real
interpretation. Moreover, they try not to make a concession from their
essentials. One of the other outcomes of these presuppositions is whether Allah
has acted in his actions on a purpose or not. The verse Zâriyât 51/56 “And I
did not create the jinn and mankind except to worship Me” is the most used one
of these verses that have been covered in this framework. There are some
questions regarding this verse such as “Is there any purpose and intentions of
Allah’s actions?”, “When it has been
thought that Allah created all human kinds and Jinn to worship him, in this
case the question is those who are children, infidels and mentally ill people
do not worship him acting out of Allah’s will? Is it possible that “Allah’s
will” does not become truth? The worship that is mentioned here is the worship,
which is based on sharia or in a different meaning such as just to know Allah?.
Tefsir Zâriyât ibadet-ubudiyet/kulluk hakikat-mecaz illetü’l-gaye gâiyyet irade marifet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 28 |