Kuvvet açısından birbirine denk nassların teâruzu, Sahâbe dönemi ile birlikte bir
problem olarak tezahür etmiştir. Tikel örnekler üzerinde çözülmeye çalışılan bu problem
için, fıkıh usulü ilminin gelişimi ile birlikte sistematik çözüm yöntemleri ortaya
konulmuştur. Teâruz, genel olarak cem’/tevfîk, tercih, nesih ve tesâkut yöntemleri ile
çözülmeye çalışılmakla birlikte, hiyerarşik açıdan nasıl bir sıralamanın esas alınması
gerektiği konusunda üç farklı görüş ortaya konulmuştur. Hanefi usûlcülerin temsil ettiği
birinci görüş, nesih, tercîh, cem’/tevfîk ve tesâkut şeklindeki sıralamayı esas alırken,
Çoğunluğu oluşturan usûlcüler cem’/tevfîk, tercih, nesih ve tesâkut şeklindeki sıralamayı,
hadisçiler ve diğer bazı usulcüler ise cumhurdan farklı olarak neshi tercihe
öncelemişlerdir.
Yazdığı el-Câmi’u’s-Sahîh adlı eseri ile hadis kaynakları arasında birinci sırada yer alma
payesine sahip olan ve bu eserinde oluşturduğu bâb başlıkları ile fıkhi görüşlerini ortaya
koyan İmâm Buhârî de, nasslar arasında teâruzu gidermede belli bir yöntem ve hiyerarşi
takip etmiştir. Bu makalemizde müteârız delillerin çözümü konusunda Buhârî’nin takip
ettiği yöntem ve hiyerarşi tespit edilmeye çalışılacaktır.
The contrast between equivalent Islamic sacred texts have occurred as a problem
with the period of the companions of Messenger Muhammad. For this problem, which has
been tried to be solved on specific examples, systematic solution methods have been
introduced with the development of the fiqh methodology. Generally, it has been tried to
be solved as cem’ / tevfîk, tercih, nesih and tesâkut, but three different thoughts have been
put forward as to how the hierarchical order should be taken as a basis. The first thought,
which is represented by Hanefi methodologists, is based on the order formed as nesih,
tercîh, cem’/ tevfîk and tesâkut, while cumhûr is based on the order formed as cem’/ tevfîk, tercih, nesih and tesâkut. The traditionists and some methodologists preference nesh to
tercih unlike the majority.
Imam Bukhari, who takes the first place among the hadith sources with his work -elCâmi’u’s-Sahîh- and who also puts forward his fiqh views by forming his bâb titles in this
work, followed a certain method and hierarchy to resolve the contrast among the İslamic
sacred texts. In this article, it is tried to define the method and hierarchy followed by
Bukhari about the interpretation of contradictory proofs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |