In this study, the damage caused by solutions with different salt contents, which are actively used in combating snow and ice in winter climate conditions, on asphalt concrete roads in different periods was investigated experimentally. Hot mix asphalt concrete (HMA) prepared within the framework of the standards for the wear layer directly affected by snow and ice were subjected to freeze-thaw at different periods (7, 14, 21, 28 cycles) and two different thawing environments were prepared for each thaw.For this reason, two different sodium chloride (NaCl) solutions, 1 mol (M) and 4 mol (M), were prepared and the frozen HMA samples were thawed in 1M or 4M solution environments at the end of each cycle. Thus, the effects of salt on the damage to the HMA surface were investigated. While the Marshall Stability (MS) value of the reference sample that was not exposed to freezing and thawing was 985 kg, the MS values of the samples exposed to freezing and thawing cycles for 7, 14, 21 and 28 days in 1M solutions were found to be 971 kg, 938.5 kg, 889.5 kg and 910 kg, respectively. On the other hand, the MS values of the samples exposed to freezing and thawing cycles for 7, 14, 21 and 28 days in 4M solution were obtained as 914 kg, 814 kg, 790 kg and 765 kg, respectively. In this study, it was observed that the freeze-thaw cycle caused a decrease in the stability of asphalt concrete.
Anti-icing Deicing Sodium chloride (NaCl) Salting applications Pavement Hot mix asphalt
Bu çalışmada kış iklim şartlarında kar ve buzla mücadelede aktif olarak kullanılan farklı tuz içeriklerindeki solüsyonların farklı periyotlarda asfalt beton yollarda meydana getirmiş olduğu tahribat deneysel olarak araştırılmıştır. Kar ve buzun direkt olarak etkidiği aşınma tabakası için standartlar çerçevesinde hazırlanan sıcak karışım asfalt betonlar (BSK) farklı periyotlarda (7, 14, 21, 28 döngü) donma çözülmeye tabi tutulmuş ve her çözülme için iki farklı çözülme ortamı hazırlanmıştır. Bu nedenle 1 mol (M) ve 4 mol (M) olmak üzere iki farklı sodyum klorür (NaCl) çözeltisi hazırlanmış ve dondurulan BSK numuneler her döngü sonunda 1M ya da 4M’lık çözelti ortamlarında çözdürülmüştür. Böylece tuzun BSK yüzeyine olan zararına etkileri araştırılmıştır. Donma ve çözülmeye maruz kalmayan referans numunenin Marshall Stabilite (MS) değeri 985 kg iken 1M solüsyonda 7, 14, 21 ve 28 gün süreyle donma ve çözülme döngülerine maruz kalan numunelerin MS değerleri sırasıyla 971 kg, 938.5 kg, 889.5 kg ve 910 kg olarak bulunmuştur. Diğer yandan 4M solüsyonda 7, 14, 21 ve 28 gün süreyle donma ve çözülme döngüsüne maruz kalan numunelerin MS değerleri ise sırasıyla 914 kg, 814 kg, 790 kg ve 765 kg olarak elde edilmiştir. Bu çalışmayla donma-çözülme döngüsünün asfalt betonun stabilitesinde azalmaya neden olduğu görülmüştür.
Buzlanmanın önlenmesi Buzlanmanın giderilmesi Sodyum klorür (NaCl) Tuzlama uygulamaları Üstyapı Sıcak karışım asfalt
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Dergi isminin Türkçe kısaltması "UTBD" ingilizce kısaltması "IJTS" şeklindedir.
Dergimizde yayınlanan makalelerin tüm bilimsel sorumluluğu yazar(lar)a aittir. Editör, yardımcı editör ve yayıncı dergide yayınlanan yazılar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez.