Dişli
tasarım parametrelerinin en önemlileri arasında tek diş ve kavrama rijitliği
gösterilebilir. Tek diş ve kavrama rijitliği özellikle dişli dinamik yükleri
üzerinde etkin rol oynar. Ayrıca, diş rijitliği temas halindeki dişliler
arasındaki yük paylaşımını belirleyen en önemli parametredir. Bu çalışmada, tek
diş ve kavrama rijitliğinin hesaplanabilmesi için geliştirilen kapsamlı bir
yöntem ele alınmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde, tek diş rijitliğinin
hesaplanabilmesi için sonlu elemanlar modeli oluşturulmuştur. Tek diş için elde
edilen rijitlik eğrilerinin kullanılmasıyla dişli mekanizmaları için zamanla
değişen kavrama rijitliği hesaplanmıştır. Hesaplanan rijitlik değerleri
literatürdeki benzer çalışmalarla kıyaslanarak doğrulanmıştır. Çalışmanın
ikinci aşamasında, farklı temel dişli tasarım parametrelerinin tek diş ve
kavrama rijitliğine etkisi incelenmiştir. Beş farklı durum için, diş sayısı,
basınç açısı, profil kaydırma faktörü, diş başı yüksekliği ve kesici takım uç
yarıçapının, etkileri incelenmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçların tasarımcılar
tarafından hızlı bir şekilde değerlendirilebilmesi için MATLAB ortamında
kullanıcı arayüzü oluşturulmuştur. Sonuç olarak, diş sayısı, basınç açısı,
kesici takım uç yarıçapının, artması rijitlik değerlerinin artmasına, diş başı
yüksekliğinin artmasının ise rijitliğin azalmasına yol açtığı görülmüştür. Ayrıca
pozitif profil kaydırma işlemi sonucunda kavrama rijitliğinin artıp negatif
profil kaydırma ile de azaldığı görülmüştür.
Tek diş rijitliği Kavrama rijitliği Diş tasarım parametreleri Kavrama olayı
Single tooth stiffness and mesh stiffness are
the one of the most important parameters of the gear design. They play an
active role especially on dynamic loads of gears. Furthermore, gear stiffness
is the most important parameter that determines the load sharing in the teeth
in contact. In this study, a comprehensive method was developed to calculate
single tooth stiffness and mesh stiffness. In the first part, a finite element
model was created to calculate the single tooth stiffness. By using the
stiffness curves obtained for one tooth, the time-varying mesh stiffness is
calculated for the gear mechanisms. The calculated stiffness values were
verified by comparing with similar studies in the literature. In the second
phase, the effect of different basic gear design parameters on single tooth
stiffness and mesh stiffness is investigated. The effects of number of teeth,
pressure angle, profile shift factor, tooth addendum height and cutting tool
tip radius were investigated. In addition, a user interface created in the
MATLAB environment so that designers can quickly evaluate the results obtained.
As a result when the number of teeth, the pressure angle, cutting tool tip
radius are increase the stiffness values increase too. Increment in the tooth
addendum height is led to a decreasement in tooth stiffness. Positive profile
shifting operation is increased the stiffness and the negative profile shifting
operation is decreased the stiffness of the gear.
Single tooth stiffness Mesh stiffness Gear design parameters Meshing process
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 3 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr