İnsansız
hava araçlarının askeri ve ticari uygulamalarının yanında, afet operasyonları
yönetiminde de uygulama potansiyelinin bulunması, son zamanlarda bu alana olan
ilginin artmasına neden olmuştur. İnsansız hava araçlarının hızlı, emniyetli ve
esnek olmaları gibi avantajları afet-öncesi ve afet-sonrası çeşitli
operasyonlarda tercih edilme nedenleri arasındadır. Bu çalışmada, yer araçları
kullanılarak afet bölgesine ulaşım sağlanamadığı durumlarda, afet bölgesi durum
tespiti için insansız hava araçlarının kullanımı ele alınmıştır. Bu kapsamda,
afet bölgelerinin gözetlenmesinde kullanılacak olan insansız hava araçlarının
rota planlaması için kümeleme ve matematiksel programlama tabanlı bir yaklaşım
önerilmiştir. Çalışmada, sayısal uygulama yapılmış ve sonuçları analiz
edilmiştir.
Afet operasyonları yönetimi Gezgin Satıcı Problemi (GSP) İnsansız Hava Aracı (İHA) Matematiksel programlama Rota planlama
In
addition to military and commercial operations, potential to use unmanned
aerial vehicles in disaster operations management has increased the interest in
this area recently. Unmanned aerial vehicles have some advantages for their
preferences in various pre- and post-disaster operations such as being fast,
safe and flexible. In this study, use of unmanned aerial vehicles is considered
to determine the conditions in the affected area after a disaster especially
when it is not possible to reach the affected area using ground vehicles. A clustering
and mathematical programming based approach is proposed for route planning of
the unmanned aerial vehicles to be used for surveillance operations. In this
study, numerical example is performed and the results are analyzed.
Disaster operations management Traveling Salesman Problem (TSP) Unmanned Aerial Vehicle (UAV) Mathematical programming Route planning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 4 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr