Tekerleğin icadından bu yana süregiden insan-makine etkileşimi günümüz modern dünyasında önemli bir dönüşüm geçirmekte; yapay zekâ teknolojileri, donanım ve yazılım, çevresel algılayıcılardaki ilerlemeler sayesinde insanlar ile otomobiller arasındaki etkileşimi değiştirmektedir. Buna bağlı olarak otonom sürüş seviyeleri artmış, otomobil ve insan arasındaki etkileşimin nasıl değiştiğini incelemek önem kazanmıştır. Bu bağlamda otomobillerde otonomluk seviyelerine bağlı olarak kullanılan yazılım ve donanım teknolojileri, insanlar ile otonom araçlar arasındaki etkileşim ve otonom araçlar ile çevre, şirketler arasındaki ilişkileri içeren üç temel kategori tanımlanmıştır. Değişen otonomluk seviyelerinin insan-makine etkileşimi üzerindeki etkisi, geçiş sürecindeki otonom araçların sürdürülebilirliği insanbilgisayar etkileşimi bağlamında ele alınmakta, geleceğe yönelik tahminler yapılmakta ve dijital pazarlamanın otonom araçlar üzerindeki etkisi örnekler üzerinden değerlendirilmektedir. Bu çalışma, otomotiv endüstrisi ve insan-bilgisayar etkileşimi bağlamında otonom araçların mevcut uygulamaları ve gelecek vaat eden yönlerinin kapsamlı bir değerlendirmesini sunmayı ve bu etkileşimleri sınıflandırmayı amaçlamaktadır. Yapılan inceleme sonucunda otonomluk seviyelerinin değişmesiyle insan-makine etkileşimi bir iş birliğine dönüşmekte, otomobillerdeki sürücüler bir yolcu olarak değerlendirilmekte ve kullanıcı deneyimi bir seyahat deneyimi haline gelmektedir.
Otonom Otomobiller Otonomluk Sınıflandırması İnsan-Bilgisayar Etkileşimi İnsan Makine Etkileşimi Otonomluk Seviyeleri
Since the invention of the wheel, the ongoing interaction between humans and machines has undergone a significant transformation in the modern world due to advancements in artificial intelligence technologies, hardware and software, and environmental sensors. As a result, autonomous driving levels have increased, and the nature of interaction between humans and automobiles has been altered. Consequently, examining how the interaction between humans and autonomous vehicles has changed has become crucial. In this context, three main categories have been identified: software and hardware technologies used in vehicles based on their autonomy levels, interactions between humans and autonomous vehicles, and the relationships between autonomous vehicles and the environment and companies. The impact of changing levels of autonomy on human-machine interaction is addressed in terms of the sustainability of autonomous vehicles during the transition phase, within the context of human-computer interaction. Predictions about the future are made, and the influence of digital marketing on autonomous vehicles is evaluated through examples. This study aims to provide a comprehensive assessment of the current applications and promising aspects of autonomous vehicles in the context of the automotive industry and human-computer interaction, as well as to categorize these interactions. The result of the study reveals that as levels of autonomy change, human-machine interaction evolves into a collaboration, drivers in vehicles are considered passengers, and the user experience transforms into a journey experience.
Autonomous Vehicles Autonomy Classification Human-computer Interaction Human-machine Interaction Levels of Autonomy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı, Yazılım Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 29 Sayı: 2 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr