This study aimed to evaluate the relationship between bricolage and innovation behaviors in intensive care nurses. This study has a descriptive and cross-sectional design. The study sample consisted of 83 nurses working in the Intensive Care Units of Bursa Uludağ University Health Application and Research Center between December 2021 and April 2022. Research data were collected using a "Nurse Introduction Form", the "Individual Innovation Scale", and the "Bricolage Scale". Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis test, and Spearman correlation analysis were used in the analysis of research data. The mean scores of the nurses on the subscales of Individual Innovation Scale were 28.53±4.90, 18.54±2.45, 19.81±2.49, and 6.79±1.59 for resistance to change, opinion leadership, being open to experience, and taking risk, respectively, and their mean total score was 58.62±5.61. The mean total score of the nurses on the Bricolage Scale was 33.44±4.51. As a result of the statistical analysis, it was determined that the score of the nurses working only in the day shift on the subscale of being open to experience of Individual Innovation Scale, the total Individual Innovation Scale score of the nurses who had been working for 4-8 years, and the score of the male nurses on the subscales of being open to experience and taking risk and the Bricolage Scale were statistically significant compared to the other nurses. Moreover, there was a positive and correlation between the Bricolage Scale score and the scores on the subscales of opinion leadership, being open to experience, and taking risk, and total Individual Innovation Scale. It was concluded that there was a positive relationship between intensive care nurses' bricolage and innovation behaviors and that some independent variables of nurses influenced bricolage and innovation behaviors.
brilocage innovation innovation behavior intensive care intensive care nurse
Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, Aralık 2021- Nisan 2022 tarihleri arasında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Yoğun Bakım Ünitelerinde çalışan 83 hemşire oluşturdu. Araştırma verileri “Hemşire Tanıtım Formu”, “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” ve “Brikolaj Ölçeği” ile toplanıldı. Araştırma verilerinin analizinde Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanıldı. Hemşirelerin Bireysel Yenilikçilik Ölçeği alt boyut ve toplam ortalamaları incelendiğinde; değişime direnç, fikir önderliği, deneyime açıklık, risk alma alt ölçek puan ortalamalarının sırasıyla 28.53±4.90, 18.54±2.45, 19.81±2.49, 6.79±1.59 iken, toplam ölçek puan ortalamasının 58.62±5.61 olduğu belirlendi. Hemşirelerin Brikolaj Ölçeği toplam puan ortalamasının ise 33.44±4.51 olduğu saptandı. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda; sadece gündüz vardiyasında çalışan hemşirelerin Bireysel Yenilikçilik Ölçeği’nin deneyime açıklık alt boyutu, 4-8 yıl arası çalışan hemşirelerin Bireysel Yenilikçilik Ölçeği toplam puanı ve erkek hemşirelerin deneyime açıklık, risk alma alt boyutları ile brikolaj ölçek puanlarının diğer hemşirelere göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulundu. Ayrıca, Brikolaj Ölçeği toplam puanı ile fikir önderliği, deneyime açıklık, risk alma alt boyut puanları ve Bireysel Yenilikçilik Ölçeği toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi. Sonuç olarak; yoğun bakım hemşirelerinin brikolaj ve yenilikçilik davranışları arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu, hemşirelerin bazı bağımsız değişkenlerinin brikolaj ve yenilikçilik davranışlarını etkilediği bulundu.
brikolaj yenilikçilik yenilikçilik davranışı yoğun bakım yoğun bakım hemşiresi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 48 Sayı: 2 |
Journal of Uludag University Medical Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.