With
the development of Web 2.0 technologies, social media tools have emerged and
social media tools have become an important part of our daily lives. As the
influence of social media on users begins to increase, it has emerged people
called “Influencer” whose views are taken into account by particular followers.
The rapid and effective communication of influencers with followers has begun
to attract attention by brands, and brands have begun to use the power of
influencers on social media to deliver their products or services to wider
audiences. These collaborations are one of the most important marketing
activities of today and are called “Influencer Marketing”. This study was
conducted to measure the relationship between influencers on Instagram and
their followers. Survey method was used to collect data. The questionnaire was
sent to students electronically and conducted with 282 participants. The data
collected by using questionnaire were analyzed with SPSS. According to the findings
of the research, it is found that, gender and education level factors are
related to the areas followed in Instagram, gender has an effect on purchasing
decisions, and there is a relationship between time spent on Instagram and
product purchase. It is thought that the obtained results will be useful for
the institutions while selecting influencers according to the target followers
on Instagram.
Web 2.0 teknolojilerinin gelişmesiyle sosyal
medya araçları ortaya çıkmış ve bu araçlar günlük yaşantımızın önemli bir
parçası haline gelmişlerdir. Sosyal medyanın kullanıcılar üstündeki etkisi
artmaya başladıkça, görüşleri izleyicileri tarafından dikkate alınan
“Influencer” olarak adlandırılan kişiler göze çarpmaya başlamışlardır.
Influencer’ların kitlelerle hızlı ve etkili iletişimi markaların da dikkatini
çekmiş ve markalar ürünlerini veya hizmetlerini daha geniş kitlelere ulaştırmak
için Influencer’ların sosyal medyadaki gücünü kullanmaya yönelmişlerdir. Bu iş
birlikleri günümüzün en önemli pazarlama faaliyetlerinden biridir ve “Influencer
Marketing” olarak adlandırılmaktadırlar. Bu çalışma Instagram’daki Influencer’ların
takipçileriyle aralarındaki ilişkileri ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada,
veri toplamak için anket yapılmıştır. Anket formu öğrencilere elektronik
ortamda gönderilmiş ve 282 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Anket ile
toplanan veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre,
cinsiyet ve eğitim seviyesi faktörlerinin Instagram’da takip edilen alanlarla
ilişkisi olduğu, cinsiyetin satın alma kararları üzerinde etkili olduğu ve Instagram’da
geçirilen zaman ile ürün satın alma arasında bir ilişki olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçların kurumlara, Instagram üzerinde hedef kitlelerine
göre yapacakları Influencer seçiminde faydalı olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |