Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı, 82 - 115, 31.12.2021
https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766

Öz

Bu çalışmanın Suriyeli ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarını ve bu algıların altında yatan nedenleri çiz-yaz-anlat tekniğiyle incelemektir. Araştırma sosyal bilgilerin Suriyeli ortaokul öğrencileri için ne anlam ifade ettiğini ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Gaziantep il merkezi ve Şahinbey ilçe merkezinde eğitim gören devlet okullarından rastgele seçilmiş 100 Suriyeli ortaokul öğrencisinden oluşturmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma üç aşamada yapılmıştır. Birinci aşamada Suriyeli ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarını ortaya çıkarabilmek amacıyla öğrencilerden sosyal bilgiler deyince akıllarına gelen beş tane karakalem çizimi yapmaları istenmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında öğrencilerin yapmış olduğu bu beş çizim içerisinden sosyal bilgiler ile en fazla ilişkilendirdikleri bir çizimi seçerek bu çizimi niçin seçtiklerinin sebeplerini yazmaları istenmiştir. Araştırmanın son aşamasında gönüllülük esasına dayalı olarak seçilmiş 15 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrenci çizimleri ve kompozisyonlarında sosyal bilgilerin en çok tarih, beşeri coğrafya ve fiziki coğrafya ile ilişkilendirildiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin sosyal bilgilere yönelik tutumlarının olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alazzi, Khaled, Chiodo, John. J., “Students perceptions of social studies A study of middle school and high school students in Jordan”, International Journal of Scholarly Academic Intellectual Diversity, 8/1 (2004), s. 3-13.
  • Barth, James. L., “Principles of social studies”, America, University press of America, 1980.
  • Çekmez, Erdem, Yıldız, Cemalettin, Bütüner, Suphi Önder, “Fenomenografik Araştırma Yöntemi”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 6/2 (2012), s. 77-102.
  • ÇETİN, Şefika, İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin algılarının incelenmesi, Basılmamış yüksek lisans tezi, Uşak 2016. Demirbaş, Hatice, Bekaroğlu, Ece, “Evden Uzakta Olmak: Sığınmacıların/Mültecilerin Psikolojik Sorunları Ve Alınacak Önlemler”, Kriz dergisi, 21/1, (2013), s. 11-24.
  • Dinç, Erkan, Üztemur, Servet, “Türkiye’de Sosyal Bilgiler Ve Tarih Eğitiminde Müzeler Ve Tarihi Mekânlardan Yararlanmaya Yönelik Araştırmaların İçerik Analizi”, Milli Eğitim Dergisi, 46/214, (2017), s. 61-84.
  • Gömleksiz, Mehmet, Nuri, Kan, Ayşe, Ülkü, Ümmühan, Öner, “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14/2, (2012), s. 419-436.
  • Kızıl, Ömür, Dönmez, Cengiz, “Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılara Sağlanan Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bağlamında Bazı Sorunların Değerlendirilmesi”, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 2/4, (2017), s. 207-239.
  • McWhirter, J. M., Collins, M., Bryant, I., Wetton, N. M., Bishop, J. Newton, “ EvaluatingSafe in the Sun', a curriculum programme for primary schools”, Health Education Research, 15/2, (2000), s. 203-217.
  • Michaels, J. U., “Social studies for children in democracy”, 6th edition, New Jersey: Prentice Hall, (1979). Oğur, Muhammet, Altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarının incelenmesi, Basılmamış yüksek lisans tezi, Denizli, 2009.
  • Ültay, Esra, Usta, Necla, Dönmez, Durmuş, Tuğçe, “Eğitim alanında yapılan zihinsel model çalışmalarının betimsel içerik analizi”, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 31/1, (2017), s. 21-40.
  • Üztemur, Servet, Dinç, Erkan, Ekinci, Hüsameddin, “Using Draw-Write-Tell Technique to Explore Middle School Students' Conceptions of the Social Studies Course”, Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11/2, (2020), s. 280-305.
  • Zhao, Yali, Hoge, John D, “What elementary students and teachers say about social studies”, The social studies, 96/5, (2005), s. 216-221.

Evaluation of Syrian Secondary School Students’ Perception of Social Sciences with Draw-Write-Tell Technique

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı, 82 - 115, 31.12.2021
https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766

Öz

This education is researched by plane-write-tell the social studies researches of school schools. This research consists of 100 Syrian secondary school students randomly selected from public schools in Gaziantep city center and Şahinbey district center in the 2020-2021 academic year. Content analysis method was used in the analysis of the data. The research was carried out in three stages. In the first stage, in order to reveal the social studies perceptions of Syrian Secondary School students, the students were asked to draw five pencil drawings that came to mind when they said social studies. In the second stage of the research, students were asked to choose a drawing that they most associate with social studies among these five drawings and write the reasons why they chose this drawing. At the last stage of the research, semi-structured interviews were conducted with 15 students selected on a voluntary basis. It was determined that history, human geography and physical geography themes were most associated with social studies in student drawings at the last stage. It was also determined that the students had a positive attitude towards social information.

Kaynakça

  • Alazzi, Khaled, Chiodo, John. J., “Students perceptions of social studies A study of middle school and high school students in Jordan”, International Journal of Scholarly Academic Intellectual Diversity, 8/1 (2004), s. 3-13.
  • Barth, James. L., “Principles of social studies”, America, University press of America, 1980.
  • Çekmez, Erdem, Yıldız, Cemalettin, Bütüner, Suphi Önder, “Fenomenografik Araştırma Yöntemi”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 6/2 (2012), s. 77-102.
  • ÇETİN, Şefika, İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin algılarının incelenmesi, Basılmamış yüksek lisans tezi, Uşak 2016. Demirbaş, Hatice, Bekaroğlu, Ece, “Evden Uzakta Olmak: Sığınmacıların/Mültecilerin Psikolojik Sorunları Ve Alınacak Önlemler”, Kriz dergisi, 21/1, (2013), s. 11-24.
  • Dinç, Erkan, Üztemur, Servet, “Türkiye’de Sosyal Bilgiler Ve Tarih Eğitiminde Müzeler Ve Tarihi Mekânlardan Yararlanmaya Yönelik Araştırmaların İçerik Analizi”, Milli Eğitim Dergisi, 46/214, (2017), s. 61-84.
  • Gömleksiz, Mehmet, Nuri, Kan, Ayşe, Ülkü, Ümmühan, Öner, “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14/2, (2012), s. 419-436.
  • Kızıl, Ömür, Dönmez, Cengiz, “Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılara Sağlanan Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bağlamında Bazı Sorunların Değerlendirilmesi”, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 2/4, (2017), s. 207-239.
  • McWhirter, J. M., Collins, M., Bryant, I., Wetton, N. M., Bishop, J. Newton, “ EvaluatingSafe in the Sun', a curriculum programme for primary schools”, Health Education Research, 15/2, (2000), s. 203-217.
  • Michaels, J. U., “Social studies for children in democracy”, 6th edition, New Jersey: Prentice Hall, (1979). Oğur, Muhammet, Altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarının incelenmesi, Basılmamış yüksek lisans tezi, Denizli, 2009.
  • Ültay, Esra, Usta, Necla, Dönmez, Durmuş, Tuğçe, “Eğitim alanında yapılan zihinsel model çalışmalarının betimsel içerik analizi”, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 31/1, (2017), s. 21-40.
  • Üztemur, Servet, Dinç, Erkan, Ekinci, Hüsameddin, “Using Draw-Write-Tell Technique to Explore Middle School Students' Conceptions of the Social Studies Course”, Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11/2, (2020), s. 280-305.
  • Zhao, Yali, Hoge, John D, “What elementary students and teachers say about social studies”, The social studies, 96/5, (2005), s. 216-221.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüsameddin Ekinci 0000-0001-9274-9702

Özkan Akman 0000-0002-8264-3178

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 23 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Ekinci, H., & Akman, Ö. (2021). Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 6(Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı), 82-115. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766
AMA Ekinci H, Akman Ö. Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi. VAKANÜVİS. Aralık 2021;6(Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı):82-115. doi:10.24186/vakanuvis.1013766
Chicago Ekinci, Hüsameddin, ve Özkan Akman. “Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği Ile İncelenmesi”. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 6, sy. Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı (Aralık 2021): 82-115. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766.
EndNote Ekinci H, Akman Ö (01 Aralık 2021) Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 6 Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı 82–115.
IEEE H. Ekinci ve Ö. Akman, “Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi”, VAKANÜVİS, c. 6, sy. Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı, ss. 82–115, 2021, doi: 10.24186/vakanuvis.1013766.
ISNAD Ekinci, Hüsameddin - Akman, Özkan. “Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği Ile İncelenmesi”. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 6/Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı (Aralık 2021), 82-115. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766.
JAMA Ekinci H, Akman Ö. Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi. VAKANÜVİS. 2021;6:82–115.
MLA Ekinci, Hüsameddin ve Özkan Akman. “Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği Ile İncelenmesi”. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı, 2021, ss. 82-115, doi:10.24186/vakanuvis.1013766.
Vancouver Ekinci H, Akman Ö. Suriyeli Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algısının Çiz-Yaz-Anlat Tekniği ile İncelenmesi. VAKANÜVİS. 2021;6(Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı):82-115.


 Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaşile lisanslanmıştır.