Bu çalışmada Denizcilik Bankası Türk Anonim Ortaklığının (TAO) faaliyete geçtiği 1952’den 1960’a kadar olan dönemde Türkiye’de deniz ulaşımı çalışmalarıyla bunun ekonomiye olan etkilerine odaklanılmıştır. Makale, Denizcilik Bankası TAO’nun kuruluş ve görevleri (1951-1952); Denizcilik Bankası TAO’nun mali durumu ve ulaştırma gelirleri (1952-1960) ve Denizcilik Bankası TAO’nun faaliyetleri (1952-1960) olarak üç bölümde ele alınmıştır. Bankanın icraatlarının ülke ekonomisine olan tesirleri sayısal verilerle incelenmiştir. Çalışmanın kaynak malzemesini, Cumhuriyet Arşivi belgeleri, resmi yayınlardan; TBMM kanunlar ve tutanak dergileri, Zabıt Ceridesi, Resmi Gazete, Ayın Tarihi, istatistik yıllıklarıyla gazete ve dergilerinin makaleleri teşkil etmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şunlardır: Denizcilik Bankası TAO’nun faaliyete geçmesi ardından örgütlenme çalışmalarıyla mevduat ve gelirlerini artırdığı, ulaştırma, liman ve tersane hizmetlerinde yaşanan canlılıktan anlaşılmaktadır. Bu canlanmada; gemi sayısı, dış hatlarda taşıma miktarı ve limanlarda yükleme-boşaltma ve ambarlama kapasitesinin artması etkili olmuştur. Dahası Bankanın tersanelerinde yolcu ve yük nakli amacıyla Türk mühendis ve işçilerinin çeşitli türde gemi, vapur ve deniz otobüsünü imal ederek döviz tasarrufunda bulunması ve denizlerde Türk bayrağının dalgalandırılarak konforlu seyahat etme imkânının hazırlanması ülke ekonomisine destek sağlanması sonucunu ortaya koymuştur.
Denizcilik Bankası TAO Ulaştırma Liman ve Tersane Yükleme-Boşaltma Fabrika ve Havuzlar
In this study, from 1952 to 1960, when Maritime Bank Turkish Incorporated Company Partnership was in operation, maritime transportation studies in Turkey and its effects on the economy were focused. In this article, establishment and duties of Maritime Bank (1951-1952); The financial situation and transportation revenues of Maritime Bank (1952-1960) and the activities of Maritime Bank (1952-1960) are discussed in three parts. The effects of the bank's actions on the country's economy were examined with numerical data. The source material of the study is the Republic Archive documents from official publications, the laws and minutes of the TBMM, Memorandum Diary of the Grand National Assembly of Turkey, the Official Newspaper, the History of the Month, statistical yearbooks and articles from newspapers and magazines. The results obtained from the research are as follows: It is understood from the vitality experienced in transportation, port and shipyard services that the Maritime Bank increased its deposits and revenues through organizational activities after it started operating. In this revival; The increase in the number of ships, the amount of transport on international lines and the loading-unloading and warehousing capacity at ports were effective. Moreover, Turkish engineers and workers save foreign currency by manufacturing various types of ships, ferries and sea buses for the purpose of transporting passengers and cargo in the shipyards of the Bank, and the possibility of comfortable travel by flying the Turkish flag on the seas has resulted in support for the country's economy.
Maritime Bank Transportation Port and Shipyard Loading-Unloading Factory and Docks.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.