Bu araştırma, Marmara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi’nde okuyan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği yeterlik
algılarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda 245 öğretmen adayına
öğretmenlik mesleği yeterlik ölçeği uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak
anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek “öğrenme-öğretme
ortamı ve süreci”, “mesleki ve kişisel gelişim”, ve “mevzuat bilgisi”, “ölçme
ve değerlendirme”, “evrensel değerler”, “ilahiyat alan eğitimi bilgisi”,
“ilahiyat alan bilgisi”, “eğitim ve öğretimi planlama”, “milli ve manevi
değerler” ve “iletişim ve işbirliği” olmak üzere on faktörden oluşmaktadır.
Faktörlerin toplam varyansı % 68,42
olmuştur. Verilerin analizinde SPSS
İstatistik programı kullanılmıştır. Araştırma problemlerin test edilmesinde
Bağımsız Örneklem T Testi, Anova, Welch, LSD ve Dunnett C testleri
kullanılmıştır. Testin yapı geçerliği ve güvenirliğini ölçmek için yapılan
testte, KMO değeri 0.924; Cronbach Alfa güvenirlik değerleri (on faktör için) “0.91”,
“0.89”, “0.87”, “0.89”, “0.81”, “0.83”, “0.76”, “0.85”, “0.83” ve “0.70”
bulunmuştur. Araştırma sonucunda, din dersi öğretmen adaylarının
öğrenme-öğretme ortamı ve süreci boyutu aritmetik ortalamaları 3,90 (oldukça
düzeyinde), mesleki ve kişisel gelişim boyutu aritmetik ortalamaları 4,10
(oldukça düzeyinde), mevzuat bilgisi boyutu aritmetik ortalamaları 2,83 (orta
düzeyde), ölçme ve değerlendirme boyutu aritmetik ortalamaları 3,85 (oldukça
düzeyinde), evrensel değerler boyutu aritmetik ortalamaları 4,38 (tam düzeyinde),
ilahiyat alan eğitimi bilgisi boyutu aritmetik ortalamaları 3,95 (oldukça
düzeyinde), ilahiyat alan bilgisi boyutu aritmetik ortalamaları 3,52 (oldukça
düzeyinde), eğitim ve öğretimi planlama boyutu aritmetik ortalamaları 3,77
(oldukça düzeyinde), milli ve manevi değerler boyutu aritmetik ortalamaları
4,05 (oldukça düzeyinde), iletişim ve işbirliği boyutu aritmetik ortalamaları
4,15 (oldukça düzeyinde), çıkmıştır. Bu
sonuçlar, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği yeterlik algılarının
ortalama “oldukça” düzeyinde olduğunu göstermektedir. Ancak bu algının öğretmen
adaylarının kendi görüşleri olduğu unutulmamalıdır. Öğretmen adaylarının
mesleki yeterliklerinin daha objektif şekilde tespit edilmesi için akademisyen,
uygulama okulu öğretmenlerinin de görüşlerine müracaat edilmelidir.
din eğitimi Öğretmen Yeterlikleri Din Öğretmeni Adayı Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
The aim of this research is to measure the
self-efficacy perceptions on teacher competency of religion teacher candidates
in Marmara University Faculty of Theology. In this direction, teacher
competency scale was applied to 245 religious teacher candidates. Survey
technique was used to collect data. The scale consists of ten parts are
“learning-teaching environment and process”, “professional and personal
development”, “legislation information”, “measurement and evaluation”,
“universal values”, “knowledge of theology education”, “knowledge of theology”,
“planning education and training” , “national-spiritual values” and
“communication and cooperation”. The total variance explained by the scale is %
68,42.
In the analysis of the data SPSS Statistic Programme was used. Independent
Samples T-test, Anova, Welch, Dunnett C and LSD was used to test research
problems. The analysis that is done for construct validity and reliability
shows the value of KMO is 0.935 and Cronbach Alpha are “0.91”, “0.89”, “0.87”, “0.89”, “0.81”, “0.83”,
“0.76”, “0.85”, “0.83” and “0.70” for ten factors. According
to this, religion teacher candidates’s “learning-teaching environment and
process” dimension arithmetic mean is 3,90 (good level); “professional
and personal development” dimension arithmetic mean is 4,10 (good level);
“legislation information” dimension arithmetic mean is 2,83 (medium level); “measurement
and evaluation” dimension arithmetic mean is 3,85 (good level);
“universal values” dimension arithmetic mean is 4,38 (full level); “knowledge of theology education” dimension arithmetic
mean is 3,95 (good level); “knowledge of theology” dimension arithmetic
mean is 3,52 (good level); “planning education and training” dimension arithmetic
mean is 3,77 (good level); “national-spiritual values” dimension arithmetic
mean is 4,10 (good level) and
“communication and cooperation” dimension arithmetic mean is 4,15 (good level). These
results show that are self-efficacy perceptions on teacher competency of the
religious teacher candidates is at “good level” meanly. But it should not be
forgotten that this perception is the teacher candidates themselves. In order
to determine the professional competencies of teacher candidates more
objectively, the opinions of academicians and internship teachers should also
be consulted.
Religious Education Teacher Competences Religion Teacher Candidate Marmara University Theology Faculty
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 10 |